• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 17 بهمن 1401
کد مطلب : 184936
+
-

یک‌ بام و دو هوای برجامی غرب

سردرگمی طرف‌های غربی در قبال مذاکرات برجامی در شرایطی ادامه دارد که مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا اعتقاد دارد «این توافق هنوز نمرده است».
به‌گزارش همشهری، آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان به‌دنبال طرح ادعاهای واهی اخیر از سوی آژانس بین‌المللی انرژی ‌اتمی، در بیانیه‌ای مشترک، جمهوری‌اسلامی را به نقض تعهدات خود متهم کردند.این بیانیه در شرایطی منتشر شد که آژانس طی روزهای اخیر در یک گزارش جدید، مدعی شد ایران «بدون اطلاع‌رسانی قبلی»، اقدام به ایجاد یک تغییر اعلام‌نشده در اتصال بین ۲ آبشار سانتریفیوژهای نسل ششم کرده‌است. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی اما در واکنش به ادعاهای مطرح‌شده عنوان کرد که یکی از بازرسان آژانس به‌صورت سهوی گزارش کرده بود که ایران در سایت غنی‌سازی دکتر علیمحمدی (فردو) تغییراتی در رویه بهره‌برداری انجام داده که پیش‌تر آن را اعلام نکرده‌است؛ گزارشی که اشتباه‌بودن آن نیز ازسوی آژانس مورد تأیید قرار گرفته‌ است.
مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگوی اخیر خود با روزنامه اسپانیایی «ال‌پائیس» با تکرار ادعاهای مقام‌های غربی درباره اغتشاشات اخیر، مدعی شده‌است «ایران اقدام‌هایی انجام داده که دستیابی به هر نوع توافق را بسیار دشوار می‌کند». این درحالی‌است که شواهد موجود نشان می‌دهد از یک‌سو اروپایی‌ها با رویکرد آمریکا پیرامون برجام موافق نیستند و خواستار احیای کامل و سریع آن هستند و ازسوی دیگر، به‌گفته حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه ایران در دیدار اخیرش با رئیس‌جمهور نیکاراگوئه، «طرف آمریکایی همچنان پیگیر مذاکره و گفت‌وگو با ایران است؛ ازجمله اصرار فراوانی بر مذاکره مستقیم با ایران دارد».

 

این خبر را به اشتراک بگذارید