• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 17 بهمن 1401
کد مطلب : 184905
+
-

رئیسی در میدان

رئیس‌جمهور در سفر به مناطق زلزله‌زده خوی، با مردم این مناطق گفت‌وگو و بر لزوم تامین اعتبارات تاکید کرد

گزارش
رئیسی در میدان

سیدابراهیم رئیسی دیروز برای رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان خوی راهی این شهرستان شد و در میدان حادثه با مردم این شهر دیدار و گفت‌وگو کرد. اوایل هفته گذشته بود که زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ریشتر، شهر خوی در شمال آذربایجان‌غربی را لرزاند و بلافاصله اعضای دولت، نیروهای ارتش و سپاه و گروه‌های جهادی در میدان حادثه حضور یافتند. رئیس‌جمهوری هم با ابراز همدری با خانواده جانباختگان و آسیب‌دیدگان، لحظه به لحظه حادثه زلزله خوی را رسیدگی کرد و از مسئولان خواست تا امدادرسانی به زلزله‌زدگان با توجه به‌شدت برودت هوا در این منطقه تسریع شود و برنامه‌ریزی برای آغاز روند بازسازی مناطق آسیب‌دیده، شکل گیرد؛ این در حالی بود که انتشار تصاویر مردم زلزله‌زده در سرمای سخت زمستان و روند امدادرسانی به زلزله‌زدگان پیش از این پای معاون اول رئیس‌جمهوری را به خوی باز کرده بود تا محمد مخبر از نزدیک در جریان کمک‌رسانی قرار بگیرد و حتی هلال‌احمر را بابت برخی گزارش‌های اشتباه مورد سرزنش قرار دهد، اما با وجود پیگیری‌های مکرر از پاستور و سفر برخی مسئولان دولتی، رئیس جمهور هم روز گذشته به آذربایجان‌غربی سفر کرد و در گفت‌وگو با اهالی خوی در جریان مشکلات زلزله‌زدگان قرار گرفت. رئیسی رفع مشکلات را وظیفه دولت و مسئولان خواند و از مردم خوی خواست با صبوری، شایعات را پشت سر بگذارند و به این شایعات که می‌خواهند دل مردم را خالی کنند، توجهی نکنند. بازدید رئیس‌جمهوری از خوی و روستاهای اطراف این شهرستان اگرچه سرزده و بدون اعلام قبلی صورت گرفت، اما رئیس‌جمهوری از نزدیک در جریان روند امدادرسانی و وضعیت ساکنان این شهرستان که بسیاری‌شان در چادرهای اهدایی هلال‌احمر شب را به صبح می‌رسانند قرار گرفت و از تامین فوری مصالح ساختمانی برای بازسازی خانه‌ها و کمک جدی دولت به مردم آسیب‌دیده از زلزله در شهرستان خوی خبر داد.

همراهی و همدلی مردم در زلزله خوی
«دولت همه تلاش خود را به‌کار می‌گیرد تا در اسرع‌وقت و پس از مرحله آواربرداری شرایط مطلوب برای بازسازی اماکن زلزله‌زده آغاز شود.» این نکته را ابراهیم رئیسی در نخستین ساعات بازدید و دیدار با مردم روستای بدلان، یکی از روستاهای زلزله‌زده شهرستان خوی بیان کرد و گفت: «گزارش‌های امدادرسانی به‌صورت ساعتی به دفترم می‌رسید، اما دیدم تا خودم نیایم و در جمع مردم حضور نیابم و مشکلات را از نزدیک نبینم، آرام نمی‌گیرم.» رئیس‌جمهوری با قدردانی از دستگاه‌های امدادرسان برای رسیدگی به امور زلزله‌زدگان، از مردم و اهالی خوی نیز به‌خاطر همراهی و همدلی با مسئولان تشکر و بر این نکته تأکید کرد: «آواربرداری در حال انجام است و در این روستا نیز مصالح به‌عنوان مقدمه کار تامین و ماشین‌آلات مستقر شده‌اند تا با همت مردم بازسازی انجام شود. بحران‌ها پیش می‌آید، آنچه قیمت دارد، همدلی، انسجام و یکپارچگی است؛ مردم بدانند دولت در کنار آنهاست تا مشکلات و آلام آنها را کم کند و به همین‌خاطر ظرف مدت کوتاهی شاهد بازسازی مناطق زلزله‌زده خواهیم بود.» او با بیان اینکه دولت اعتبارات بازسازی و نوسازی مناطق زلزله‌زده شهرستان خوی را تامین می‌کند، ادامه داد: «بازسازی و نوسازی مناطق آسیب‌دیده از زلزله در دستور کار قرار دارد و امیدواریم با تامین اعتبار، مردم با همکاری دستگاه‌های اجرایی، به سرعت بازسازی را دنبال کنند. جمعیت هلال‌احمر، سپاه، بسیج، نیروهای مسلح و دیگر نهادهای فعال در منطقه بسیار خوب کار کرده‌اند و تلاش‌های بسیاری صورت گرفته است. بحران‌ها ممکن است اتفاق بیفتد، اما این همراهی، همدلی و اتحاد بسیار قیمت دارد و بسیاری از مسائل را حل می‌کند و مردم یقین بدانند که دولت با تمام توان و ظرفیت در کنار آنها خواهد بود.»

دولت اعتبارات را تأمین می‌کند
رئیسی همچنین با حضور در جلسه مدیریت بحران آذربایجان‌غربی با محوریت زلزله خوی از تامین اعتبارات، تسهیلات و امکانات برای بازسازی مناطق زلزله‌زده شهرستان خوی در نخستین جلسه هیأت دولت خبر داد و تأکید کرد: «مردم صبورانه کمک‌حال امدادگران بودند و بخش اول و دوم کار یعنی امداد، نجات و اسکان اضطراری انجام گرفته است. باید به سمت اسکان دائم و بازسازی و نوسازی برویم که در دستور کار است و دولت اعتبارات آن را تامین خواهد کرد تا مردم ‌همراه دستگاه‌های اداری سریعا آن را دنبال کنند.» رئیس‌جمهوری همچنین با تأکید بر اینکه این میزان و گستردگی زلزله به‌نظر می‌رسید تلفات بیشتر از این داشته باشد، خدا را شکر تلفات جانی زیادی نداشتیم و الحمدلله روستا‌ها و شهر‌ها سالم ماندند، ادامه داد: «بازسازی و نوسازی مناطق زلزله‌زده باید با قدرت شروع شود. پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه در دستور کار است و مردم نگران نباشند. دولت هم امکانات لازم را در اختیار می‌گذارد. با همت موجود، ان‌شاءالله ظرف مدت کوتاه شاهد بازسازی خوی و روستاهای اطراف خواهیم بود.» او با اشاره به ایجاد 110اردوگاه اسکان موقت در مناطق زلزله‌زده شهرستان خوی گفت: «این مقدار خدمات ارائه‌شده در یک شرایط بحرانی کارنامه خوبی است که باید یک الگو در مدیریت بحران محسوب شود. ۳‌ماه پیش نیز زلزله‌ای در خوی داشتیم که در این مدت تلاش دولت بر این بود تا ۱۱۰۰ واحد آسیب‌دیده بازسازی و تسهیلات داده شود. اقدامات جهادی فوق‌العاده‌ای در مناطق زلزله‌زده در حال انجام است و پس از زلزله مهر در شهرستان خوی، تاکنون بیش از ‌‌هزار واحد مسکونی در عرض چند‌ماه بازسازی شده که در نوع خود کم‌نظیر است. البته بازسازی مناطق آسیب‌دیده باید به‌اندازه‌ای مقاوم و دارای استانداردهای لازم باشد که اطمینان لازم را برای مقابله با حوادث غیرمترقبه ایجاد کند.»‌ رئیسی با تصریح بر اینکه تسهیلات لازم برای بازسازی مناطق زلزله‌زده ارائه خواهد شد، ادامه داد: «تسهیلات ارائه‌شده باید کافی، به‌موقع و مدت زمان بازپرداخت مناسبی داشته باشد. برای آغاز مرحله بازسازی به شهرستان خوی سفر کردیم‌ و مردم بدانند دولت از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.» رئیس‌جمهوری همچنین خاطرنشان کرد: «در بازدیدی که از مردم مناطق زلزله‌زده داشتم، مردم روحیه خوبی دارند که نشانگر مناسب بودن خدمات ارائه‌شده و فرهنگ اصیل مردم این منطقه است. مردم خوی شهدا و جانبازان بسیاری نثار انقلاب کرده‌اند و همواره پایبند به ارزش‌های اسلام، انقلاب و پشتیبان ولایت‌فقیه بوده‌اند.»

   اولویت، اسکان دائمی

«در نتیجه بازدید رئیس‌جمهوری از اردوگاه‌های اسکان اضطراری و چند روستای زلزله‌زده، قرار شد تسهیلات لازم برای اسکان دائمی به اهالی داده شود و دولت اعتبار بازسازی و نوسازی مناطق زلزله‌زده شهرستان خوی را تأمین کند.» علی رزازی،‌ سخنگوی مدیریت بحران آذربایجان غربی با اعلام این مطلب به همشهری در توضیح بیشتر درباره سفر ابراهیم رئیسی به مناطق زلزله‌زده خوی می‌گوید: «مراحل نوسازی طبق دستور رئیس‌جمهوری سریع‌تر آغاز می‌شود تا جریان زندگی مردم آسیب‌دیده از زلزله به روال عادی بازگردد.»

   خانه‌های مقاوم به زلزله

جعفر برزگر، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی هم با بیان این که تاکنون در روستای وار، بدلان و پسک و شهر فیرورق آواربرداری ۷۴واحد مسکونی به اتمام رسیده است، به همشهری می‌گوید: «بازسازی خانه‌های خوی و روستاهای اطراف با مقاوم بودن به زلزله در دستور کار است. همچنین بازسازی و مقاوم‌سازی‌ اماکن مسکونی در روستا‌ها و شهر‌های زیر ۲۵هزار نفر جمعیت مهندسی و براساس روش‌های روز و استفاده از مصالح استاندارد انجام می‌شود». او درباره عملیات ساخت‌وساز در مناطق زلزله‌زده ۱۳مهر امسال در خوی هم بیشتر توضیح می‌دهد و عنوان می‌کند: «عملیات اجرایی بازسازی ۷۰۰واحد مسکونی خسارت دیده در این منطقه آغاز شده و از این تعداد ۳۰۰واحد با اتمام اجرای عملیات سقف وارد مرحله نازک‌کاری شده است.»

   امتیازات ویژه برای داوطلبان کنکوری خوی

علیرضا منادی‌سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم از موافقت رئیس‌جمهوری با اعطای امتیازات ویژه به داوطلبان کنکوری خوی خبر می‌دهد و می‌گوید: «هم‌اکنون بسیاری از مدارس خوی، محل اسکان افراد آسیب‌دیده و زلزله‌زده است که در این بازدید، مشکلات معلمان و دانش‌آموزان مورد پیگیری قرار گرفت.» نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس ادامه می‌دهد: «با توجه به اینکه مردم خوی در یعنی روز قبل و در روز کنکور، زلزله را تجربه کردند و از انسجام فکری برای شرکت در کنکور برخوردار نبودند، طی نامه‌ای از وزیر علوم درخواست کردم که امتیازات ویژه‌ای برای داوطلبان کنکوری خوی درنظر گرفته شود. بر همین مبنا وزیر علوم نیز موافقت رئیس‌جمهور به‌عنوان رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی را اخذ کرد تا امتیازات ویژه کنکوری برای دانش‌آموزان کنکوری در خوی درنظر گرفته شود.» به‌گفته منادی با پیگیری‌های انجام شده از طریق وزارت نفت، ایمیدرو، صنایع مس، ستاد اجرایی و بنیاد برکت، هر یک از این دستگاه‌ها قول‌هایی برای ساخت مدارس در مناطق زلزله‌زده داشتند: «همچنین مقرر شد با همراهی سپاه تعدادی از کانکس‌ها برای اسکان موقت در اختیار مردم زلزله‌زده خوی قرار گیرد. هر یک از خیرین هم تقبل کردند که حداقل ۱۰ مدرسه از شهرستان خوی را بازسازی یا نوسازی کنند. یکی از خیرین عزیز لوله‌کشی خانه‌های روستاهای تخریب‌شده را تقبل کند و موادغذایی ازجمله برنج را در اختیار زلزله‌زدگان قرار دهند. هدف ما این بود که آموزش در مناطق زلزله‌زده خوی متوقف نشود و با ایجاد کانکس و چادر، تا بازسازی کامل مدارس آموزش برپا باشد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید