
تأکید بر رفع مشکلات پایتخت در دیدار رئیس مجلس و شهردار تهران
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی با سیدمحمدعلی افشانی، شهردار جدید تهران روز سهشنبه دیدار و گفتوگو کرد

لاریجانی در دیدار با شهردار تهران ضمن تبریک به مناسبت انتصاب افشانی بهعنوان شهردار جدید تهران خطاب به وی گفت: امیدوارم که در این سمت جدید توفیقات روزافزونی کسب کنید، چراکه کار سخت و بزرگی برعهده شهرداری تهران است. شهرداری تهران جای حساس و مهمی است. مسائلی که در شهر تهران وجود دارد، متنوع است که توفیق شهردار جدید تهران مرهون این بوده که مشکلات فعلی را در شهر تهران بهدرستی آنالیز کرده و برای رفع هر یک از آنها برنامهای داشته باشد. داشتن برنامه به یک مدیر در سطح شهردار تهران کمک میکند که خود را از زمان عقب نیندازد. نگاه شهرداری تهران باید نسبت به برنامه واقعبینانه باشد اما داشتن همین برنامه بسیار مهم است.
برنامهمحوری برای بهبود وضعیت
به گزارش شهرنوشت، رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تهران مشکلاتی دارد که باید با یکدیگر دیده شوند، افزود: یکی از این موضوعات هوای تهران است که قانون لایحه هوای پاک در این راستا در مجلس تصویب شد و شرایطی را برای کارخانهها و حملونقل قرار داد، لذا اگر شهرداری پشت اجرای آن نایستد، دستگاهها آن را اجرایی نمیکنند. شهرداری تهران همچنین باید برای هوای تهران برنامهریزی داشته باشد. هزینهای که برای آلودگی هوای تهران پرداخت میشود، چه هزینههای فوری مانند تعطیلات و چه هزینههای پنهان همانند ایجاد برخی بیماریها بیش از هزینههایی بوده که برای آلودگی باید خرج شود.
افزایش سرمایهگذاری در بخش مترو
رئیس قوه مقننه به گسترش مترو و توسعه حملونقل عمومی و برقی کردن موتورسیکلتها و کارخانههایی که اطراف تهران هستند نیز اشاره کرد. لاریجانی گفت: شهردار تهران باید جلساتی برای چارهاندیشی و رفع مشکلات برگزار کند که در این راستا مجلس حتما از شهرداری تهران حمایت میکند. بحث ترافیک و حملونقل نیز یکی از مباحث مهم دیگر برای شهر تهران است. باید در این 2بخش بازنگریهایی صورت گیرد، چرا که حجم حملونقل با مترو کم بوده و سهم حملونقلهای دیگر بیشتر است، لذا اگر سرمایهگذاری در بخش مترو افزایش یابد، میتوان از حجم ترافیکی کاست که این موضوع باید در اولویت قرار گرفته و برنامه جامعی برای بحث ترافیک تدوین شود.
تقسیط مبلغ اولیه ساخت و ساز
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با تأکید بر اینکه یکی از موضوعات مهم دیگر بحث درآمدهای پایدار برای شهرداری تهران است، ادامه داد: تا حدی بحث فروش فضای شهر برای اداره و کسب درآمد معنا داشت اما موضوع فروش فضای شهر بدون اصول انجام شده، چرا که در برخی از خیابانهای تنگ عمارتهای 30طبقه بنا نهاده شده که برای کشور مشکل ایجاد میکند، لذا شهرداری تهران باید برای این بخش انضباطی درنظر بگیرد و راههای دیگر برای کسب درآمد درنظر گرفته شود. یکی از موانع برای رونق ساختوساز در تهران مبلغ اولیهای بود که برای ساخت دریافت میشود.
میتوان این مبلغ را تقسیط کرد تا ساختمانسازی بهصورت معقول و با برنامهریزی صحیح رونق بگیرد و درآمدی پایدار برای شهرداری ایجاد شود اما روز نخست که پروژه ساختمانسازی کلید میخورد نیازی به دریافت مبلغ کلان نیست.
لاریجانی، شهرداری تهران را از قبول مسئولیت سایر دستگاهها بهعنوان مدیریت شهری بر حذر داشت و افزود: هماکنون همه بهدنبال این هستند که مدیریت یکپارچه شهری وجود داشته باشد. نیازی نیست که بار شهرداری تهران بیش از این شود، چراکه شهرداری تهران مشکلات فراوانی دارد و باید بر رفع این مشکلات اهتمام بورزد. مدیریت یکپارچه شهری در برخی کشورها مفید است. مابقی دستگاهها باید هزینههای خود را پرداخت کنند تا شهر تهران اداره شود و اوضاع شهر سروسامان یابد.
دستگاههای دولتی حاضر به واگذاری وظایف خود نیستند
سید محمدعلی افشانی در این دیدار با بیان اینکه مجلس باید از شهرداری تهران حمایت کند، گفت: امیدوارم تمام کسانی که دلشان به حال کشور میسوزد، به شهرداری تهران کمک کنند تا انتظار نسبی مردم برآورده شود، چرا که تهران گرانیگاه تعادلی کشور است. موضوع مدیریت یکپارچه شهر تهران در جلسه هماندیشی شورا مطرح شدهاست. در این جلسه به اعضای شورا اعلام کردم که در این بخش با آنها همراهی نمیکنم، چرا که دستگاههای دولتی حاضر به واگذاری وظایف خود به شهرداری نیستند و اگر وظایف خود را به شهرداری واگذار کنند، منابع مرتبط با آن را در اختیار شهرداری قرار نمیدهند.
رفع آلودگی هوا؛ اولویت نخست
شهردار جدید تهران گفت:«رئیس مجلس و رئیسجمهور شرایط جهانی را به خوبی شناخته و میتوانند مسائل پیشرو را پیشبینی کنند. مجلس باید برای ایجاد درآمد در بحث اصلاح قوانین به شهرداری کمک کند. این کسب درآمد باید بدون ایجاد فشار به مردم انجام شود. اولویت نخست کاری بنده کاهش آلودگی هوای تهران است. سال گذشته مدارس شهر تهران حدود 30روز تعطیل بودند که باید در این راستا فکری به حال آلودگی هوای شهر تهران کرد. حملونقل کارکرد دوجانبه دارد. اگر حملونقل عمومی تقویت شود، آلودگی هوا کاهش یافته و به تناسب از حجم ترافیک کاسته میشود، چرا که هماکنون اتوبوسهای گازوئیلسوزی وجود دارند که در هر 100کیلومتر 67لیتر مصرف میکنند که اگر این اتوبوسها گازسوز شوند، آلودگی هوا کاهش مییابد.» سید محمدعلی افشانی با تأکید بر اینکه باید از قالب حرفزدن صرف خارج شویم، تا مردم باور کنند که دولت، مجلس و شهرداری بهدنبال ایجاد تحول در شهر تهران هستند، ادامه داد: در بحث توسعه مترو باید تعداد واگنها افزایش یابد تا تأخیر مردم در ایستگاهها کاهش یابد که در این راستا مناقصهای برای 630واگن انجام شده و در حال نهایی شدن است. این اقدام بین شرکت چینی و واگنسازی تهران بهصورت مشترک انجام میشود.
ساختمانهای بافت فرسوده با زلزله 6ریشتری سرپا نمیمانند
شهردار تهران با بیان اینکه هیچکدام از ساختمانهای بافت فرسوده با زلزله 6ریشتری سرپا نمیمانند، افزود: بحث مقاومسازی ساختمانهای شهر بهعنوان یک اولویت در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد که در این راستا باید برای ساختمانهای مهم شهر، شناسنامه فنی صادر شود.
بنده زمانی که در نوسازی مدارس کشور ایفای مسئولیت میکردم، برای مدارس کشور شناسنامه فنی صادر کردیم که 100هزار مدرسه دارای شناسنامه فنی هستند و بهصورت آنلاین روی سایت قرار دارند. وزارت راه و شهرسازی باید بهعنوان متولی مسکن به ترتیب اولویت، شناسنامه فنی برای ساختمانهای تهران صادر کند اما اگر وزارت راه این اقدام را انجام ندهد، شهرداری درصورت حمایتهای مالی این اقدام را انجام میدهد.
تقسیط هزینه صدور پروانه ساخت
افشانی با بیان اینکه هماکنون صدور پروانه ساخت ساختمانها تقسیط شدهاست، اظهار داشت: این تقسیط بهگونهای است که با سود 15درصدی در 36ماه و یا 50ماه پرداخت میشود؛ حتی اگر فردی وضعیت مالی مناسبی نداشته باشد، زمان بازپرداخت میتواند بیشتر شود.
او به بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون اقتصادی مجلس اشاره کرد و گفت: تبصره 54 قانون بودجه سال 62 دولت را مکلف کرده بود بهگونهای عمل کند که ظرف مدت 3سال، شهرداریها بهخودکفایی برسند.
در این راستا شهرداریها در ابتدا بهخوبی عمل کردند اما زمانی که بحث تجمیع عوارض مطرح و روی آن کلمه مالیات بر ارزش افزوده گذاشته شد، همه فکر کردند مالیات بر ارزش افزوده پول دولت است و به مرور سهم شهرداریها را کاهش دادند.
شهردار تهران با بیان اینکه از سال 89 به بعد سهم دولت 67درصد و سهم شهرداری 33درصد شد، گفت: شهرداری تهران پیشنهادی مبنی بر اینکه سهم دولت و شهرداری 50درصد مساوی شود، مطرح کردهاست. هماکنون آخرین روزهای بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون اقتصادی است. به کمیسیون اقتصادی پیشنهاد شود که سهم شهرداریها حداقل 40درصد شود که این قدم بزرگی برای شهر تهران و رفع مشکلات این شهراست.