• یکشنبه 6 خرداد 1403
  • الأحَد 18 ذی القعده 1445
  • 2024 May 26
یکشنبه 16 بهمن 1401
کد مطلب : 184864
+
-

دستاوردهای بزرگ «استقلال» در سیاست‌خارجی

یادداشت
دستاوردهای بزرگ «استقلال» در سیاست‌خارجی

عباس مقتدایی؛ ‌نایب‌رئیس کمیسیون امنیت‌ملی مجلس

ایام‌الله دهه مبارک فجر فرصت مناسبی برای مرور تحولات عبرت‌آموز گذشته با نگاهی به حال و آینده ایران به‌حساب می‌آید؛ فرصتی که استفاده مناسب از آن، مسیر پیش‌رو را هموار می‌کند. یکی از آرمان‌های نظام جمهوری‌اسلامی از ابتدای تشکیل، طرد هرگونه استعمارپذیری بوده‌است؛ آرمانی که به‌خوبی در قانون اساسی کشور نیز متبلور و متجلی شده‌است. «سیاست‌خارجی» یکی از عرصه‌های سنجش میزان تحقق این آرمان انقلابی به‌حساب می‌آید. مرور تحولات 4دهه گذشته به‌خوبی نشان می‌دهد جمهوری‌اسلامی با درپیش گرفتن راهبردهای ضداستعماری برگرفته از آموزه‌های اصیل اسلامی، از کشوری تأثیرپذیر و اسیر نظام سلطه، به کشوری تأثیرگذار در مناسبات ساختار نظام جهانی تبدیل شده‌است؛ موضوعی که از مهم‌ترین دستاوردهای جمهوری‌اسلامی در حوزه سیاست‌خارجی به‌شمار می‌آید.
امروز ایران، کشوری اثرگذار در معادلات منطقه‌ای و جهانی محسوب می‌شود که هیچ تحلیلگر منصفی نمی‌تواند منکر این نقش‌آفرینی ویژه و استقلال جمهوری‌اسلامی در حوزه سیاست‌خارجی شود. اتخاذ راهبردهای اصولی در حوزه دیپلماسی و سیاست‌خارجی سبب شده امروز ایران به‌عنوان یکی از مستقل‌ترین کشورها در حوزه سیاست‌خارجی به‌حساب‌ آید. در شرایط کنونی کشورهایی که در زمره نظام‌سلطه قرار می‌گیرند، ازجمله آمریکا و تروئیکای اروپایی (فرانسه، انگلیس و آلمان)، برآورد شفافی از نقش‌آفرینی جمهوری‌اسلامی در مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی دارند و می‌دانند که ایران در مناسبات ژئوپلیتیک به نفع هر طرفی اقدام کند، کفه ترازو به سود او سنگین خواهد شد. دراین زمینه تحولات سوریه را می‌توان به‌عنوان نمونه روشنی از این میزان تأثیرگذاری بیان کرد.
تقویت پیوندها و همکاری‌های راهبردی جمهوری‌اسلامی در منطقه غرب‌آسیا ثابت کرده‌ اکنون ایران در قامت یک «قدرت نوظهور» ظاهر شده و درحال ایفای نقش راهبردی در تحولات منطقه‌ای است. برهمین اساس هم هست که اکنون بسیاری از دولت‌ها و ملت‌های منطقه و جهان، برقراری همکاری‌های راهبردی با ایران را به‌عنوان یک استراتژی محوری، در دستورکار خود قرار داده‌اند؛ رویکردی که نمودهای آن را در حوزه آمریکای‌لاتین، آسیا و آفریقا می‌توان مشاهده کرد.
ازسوی دیگر در ماه‌های گذشته، هنگامی که روند عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای تکمیل شد، بسیاری از کارشناسان این واقعیت را مطرح کردند که چرخش قدرت از غرب‌ به آسیا درحال رخ دادن است، چراکه اکنون جمهوری‌اسلامی می‌تواند سایر کشورها را برای تقویت همکاری‌های راهبردی تشویق و ترغیب کند.با توجه به چنین تغییر و تحولاتی هم بود که دولتمردان کاخ سفید بیش‌از گذشته از قدرت‌یابی جمهوری‌اسلامی در مناسبات منطقه‌ای و جهانی احساس خطر کرده‌ و همه توان خود را برای محدود کردن ایران به‌کار گرفته‌اند. از «تحریم» گرفته تا «تهدید» و «بلوکه کردن دارایی‌ها»، ازجمله ابزارهایی است که واشنگتن برای فشار آوردن به تهران از آنها بهره گرفته‌ است، اما روند تحولات از شکست چنین طرح‌ریزی‌هایی حکایت دارد.
 موفقیت‌های به‌دست آمده در طول سال‌های گذشته نشان می‌دهد در شرایط کنونی ایران قدرتمندتر از هر زمان دیگری درحال برداشتن گام‌های بلند درمسیر دستیابی به قله‌های عظمت و افتخار است. در چنین هنگامه‌ای، جوانان این مرز و بوم در عرصه‌های مختلف علم و تکنولوژی به افتخارات بزرگی دست یافته‌اند. امروز ایران عزیز در راه پرورش نیروی‌انسانی نخبه و کارآمد گام‌های مؤثری برداشته و جوانان ما با ابتکارها و توانایی‌های خود، توانسته‌اند جهش‌های بومی و چشمگیری را در عرصه‌های گوناگون برای کشورمان رقم بزنند. ایران در دهه‌پنجم وقوع انقلاب‌اسلامی، سرزمینی دارای انرژی‌های چندبعدی برای فعالیت‌های اثرگذار منطقه‌ای و جهانی خواهد بود و این، به برکت انقلاب‌اسلامی مردم ایران و برقراری تفکر اسلامی به‌دست آمده‌است.نکته اینجاست که رفع برخی نواقص موجود در سطح مدیریت‌های داخلی، زمینه‌ساز استقلال هرچه بیشتر ایران خواهد بود و امیدواریم با گذر از مشکلات خارجی، نقص‌های داخلی نیز با سرعت حل‌وفصل شود تا شاهد جلب رضایت حداکثری مردم سربلند ایران باشیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید