گداهای عصر دیجیتال
نمیشود همهچیز در دنیا دیجیتالی شود و گدایی، به همان شیوه سنتی خود ادامه پیدا کند. دستکم در اندونزی به این صورت نمیشود. همگام با دیجیتالیشدن تمام عرصههای زندگی، گداها هم فعالیت و «بیزینس» خود را مجازی کردهاند.تعداد زیادی از گدایان این کشور، در تیکتاک و دیگر شبکههای اجتماعی، کانالهای مخصوصی راهاندازی کردهاند و بهصورت مجازی گدایی میکنند. این معضل، چنان جدی شده که وزیر امور اجتماعی در این کشور، از وزارتخانه خود خواسته است، علاوه بر گدایی واقعی، با گدایی دیجیتال هم مقابله کنند. بعضی پلتفرمهای بومی در اندونزی، محل رواج این پدیده هستند؛ چون ویدئوهایی دارای هزار بازدیدکننده و بالاتر، امکان دریافت هدیه مجازی را به صاحب اکانت، ارائه میدهند. گداها هم نهایت استفاده از این امکانات را بردهاند و با ضبط یک ویدئو، کسبوکارشان را مجازی میکنند.