• یکشنبه 27 خرداد 1403
  • الأحَد 9 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 16
یکشنبه 16 بهمن 1401
کد مطلب : 184830
+
-

یک شخصیت بی‌صدا

نگاهی به مستند «کوهستان بی‌صدا»

مستند فجر
یک شخصیت بی‌صدا

یکی از 6فیلم مستندی که قرار است در جشنواره فجر به نمایش دربیاید، مستند «کوهستان بی صدا» است، قصه پیرمرد ناشنوایی به‌نام حجت که سال‌هاست در منطقه‌ای کوهستانی در حوالی الشتر لرستان زندگی می‌کند. زندگی متفاوت او و روش‌های متفاوتی که برای ارتباط برقرار کردن با محیط اطرافش انتخاب کرده، این سوژه را خاص و دیدنی کرده است. محل زندگی او، یک تک خانه است که در آن به‌صورت تنها زندگی می‌کند؛ البته او زن و فرزند دارد، پسرانش ازدواج کرده و دخترش هم دانشجو است اما این زن و فرزندان، به‌دلیل مسائلی چون بهداشت، مسافت، آموزش و... سال‌هاست که در شهر زندگی می‌کنند.
صدا، یکی از ارکان مهم در سینما و زندگی همه انسان‌هاست اما گاهی اوقات، ساخت فیلم از یک شخصیت بی‌صدا نیز می‌تواند سوژه‌ای جذاب باشد!
فرود عوض‌پور در گفت‌وگویی که پیش تر در زمان برگزاری جشنواره سینما حقیقت داشت، درباره این مستند توضیح داده است: «پاییز سال98 تصویربرداری این مستند را در لرستان، حوالی خرم‌آباد و الشتر آغاز کرده، اما شیوع ویروس کرونا، محدودیت‌های رفت‌وآمد و شرایط دشوار اقلیمی، باعث شده تا روند تولید این فیلم سخت پیش برود.» او نیاز به 4فصل تصویربرداری و همراهی با شخصیت اصلی فیلم داشته و به‌دلیل آنکه در زمستان سال اول تصویربرداری، برف نباریده و نتوانسته تصویری ضبط کند، ضبط این بخش را به زمستان سال بعد موکول کرده است.  به‌گفته این کارگردان، کوهستان بی‌صدا دارای موضوعی اجتماعی است؛ البته مستند پرتره هم هست اما به‌دلیل موضوعاتی که مطرح می‌کند و قصه‌ای که به آن می‌پردازد، قسمت اجتماعی بودن آن، برجسته است.
این مستند در شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت نیز حضور داشته و توانسته جایزه بهترین موسیقی متن با آهنگسازی احسان عبدی‌پور را دریافت کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید