• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 16 بهمن 1401
کد مطلب : 184763
+
-

متن زیبا، حاشیه زشت

به‌جا مانده از پیروزی جنجالی استقلال در کویر

متن زیبا، حاشیه زشت

بهروز رسایلی

در هفته‌ای که انگار مقرر شده بود اغلب مسابقات لیگ با جار و جنجال همراه باشد، پس از آنکه بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک با آن حواشی عجیب و باورنکردنی مواجه شد، در کرمان هم شاهد اتفاقات مشابهی در دیدار مس و استقلال بودیم. آبی‌ها این مسابقه را 3 بر 2 بردند و رقابت در صدر جدول را حساس‌تر کردند، اما درگیری رخ‌داده بین ریکاردو ساپینتو و کادرفنی مس کرمان در اواخر بازی، همه‌‌چیز را تحت‌الشعاع قرار داد.
  شاید بهترین تعبیر برای این مسابقه، «متن زیبا و حاشیه زشت» باشد. درون مستطیل سبز انصافا شاهد یکی از زیباترین مسابقات این فصل لیگ برتر بودیم. بازی همه‌‌چیز داشت؛ از اشتباهات فاحش و گل به‌خودی تا کار ترکیبی و دریبل و ضد‌حمله و گل زیبا از روی ضربه ایستگاهی. مخصوصا استقلال در این بازی نمایش بسیار خوبی داشت و هر زمان اراده کرد، توانست خودش را به دروازه حریف برساند. در طول این فصل، یکی از جدی‌ترین انتقاداتی که به ساپینتو وارد می‌شد آن بود که تیم او توانایی کافی برای خلق موقعیت‌های گلزنی را ندارد، اما آبی‌ها در کویر به شکل دیگری فوتبال بازی کردند و نمره قبولی گرفتند. حالا با این سبک از بازی و نزدیک‌شدن فاصله در صدر، بار دیگر هواداران به تکرار قهرمانی امیدوار شده‌اند.
  عجب افت غیرقابل باوری کرده است علیرضا رضایی؛ گلری که زمانی حسین حسینی را به‌طور جدی به چالش کشیده بود و فرهاد مجیدی در موردش می‌گفت دروازه تیم ملی را بیمه خواهد کرد، بعد از مدت‌ها نیمکت‌نشینی فرصت پیدا کرد به واسطه مصدومیت حسین حسینی درون دروازه تیمش قرار بگیرد. او در این هفته‌ها اما به اندازه کافی مستحکم نشان نداد. اشتباه بسیار عجیب رضایی روی گل اول مس کرمان می‌توانست برای آبی‌ها گران تمام شود. این سنگربان به علاوه در نیمه اول یک خروج بد دیگر هم داشت که با حیرت مدافعان خودی همراه شد. خلاصه که دل استقلالی‌ها حتی برای نسخه نه‌چندان آماده حسینی هم تنگ شده است!
  از روند رو به رشد مهدی قائدی هم نباید چشم‌پوشید. عملکرد این بازیکن در فصل جاری طوری بود که کم‌کم همه از او قطع امید کرده بودند، اما مهاجم بوشهری به‌تدریج راه افتاده است. او که در دقایق پایانی بازی حذفی با تراکتور 2پنالتی گرفت و تیمش را نجات داد، در مسابقه با مس هم پایه‌گذار گل اول تیمش بود و البته گل سوم را نیز شخصا به ثمر رساند. فرم فعلی قائدی می‌تواند شانس استقلال را برای تکرار قهرمانی در لیگ افزایش بدهد.
  و نهایتا حاشیه‌های زشت و آماتور که این مسابقه را هم مثل خیلی از دیگر دیدارهای فصل جاری تحت‌الشعاع قرار داد. این‌بار هم ریکاردو ساپینتو در متن درگیری بود، هرچند منصفانه باید گفت به اندازه قبل مقصر به‌نظر نمی‌رسید. با این حال، رقبا به نقطه‌ضعف ساپینتو پی برده‌اند و با عصبی‌کردن او، استقلال را به حاشیه می‌برند. به هر صورت این مربی در کرمان هم اخراج شد تا بازی هفته آینده با نفت مسجدسلیمان را از دست بدهد. این هفتمین غیبت ساپینتو در مسابقات این فصل است که واقعا جای بحث دارد. پس از اخراج این مربی، استقلال گل دوم را خورد و نزدیک بود برتری را از دست بدهد، بنابراین واضح است که این رویه نمی‌تواند به سود آبی‌ها باشد. داد و قال مبهم روزبه چشمی بر سر نیمکت خودی هم اتفاقات عجیب و غریب این بازی را کامل کرد.

استراحتگاه آبی
آمانوف خط می‌خورد و پول می‌گیرد
اتفاق تکراری و آزاردهنده این فصل برای استقلال، حضور بازیکنانی است که به هر دلیلی، درست یا غلط، مازاد اعلام می‌شوند، اما حاضر به جدایی نیستند. دلیل این موضوع هم کاملا واضح است؛ آنها قراردادهای سنگینی بسته‌اند، اغلب آنقدر درشت که حاضرند قید بازی‌کردن را بزنند و هر طور شده در تیم بمانند. ارسلان مطهری ابتدای فصل همین شرایط را داشت و حاضر نبود فسخ کند. او ماند و خودش را به‌خوبی ثابت کرد. سیاوش یزدانی هم که بین 2نیم‌فصل در فهرست مازاد قرار گرفته بود به همین شکل مقاومت کرد، اما در مورد او باشگاه قرارداد را به‌طور یک‌طرفه فسخ کرد. در این زمینه کمیته تعیین وضعیت باید نظر بدهد، اما جالب بود که یزدانی حتی با وجود مشتری متمولی مثل سپاهان هم حاضر به جدایی نبود. داستان آمانوف هم همین است. هافبک ازبک عملا و رسما جایی در برنامه‌های ساپینتو ندارد، اما حاضر نیست از تیم برود. او که از سفر به کرمان برای بازی با مس هم جاماند، ترجیح داده به جای جدایی از استقلال و یافتن تیمی جدید، در تهران استراحت کند و پول بگیرد. به این ترتیب و با توجه به شرایطی که مدیریت سابق برای برخی آبی‌پوشان به‌وجود آورده، به‌نظر می‌رسد اطلاق عبارت «هتل استقلال» به این تیم چندان خالی از معنا نباشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید