• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 16 بهمن 1401
کد مطلب : 184762
+
-

دستان پر کشتی آزاد در کرواسی

6کشتی‌گیر آزادکار ایران موفق به کسب 4طلا و 2نقره از مسابقات زاگرب کرواسی شدند

منهای فوتبال
دستان پر کشتی آزاد در کرواسی

محسن محمود صفری- خبر‌نگار

 اولین مسابقات رنکینگ‌دار سال2023کشتی آزاد به میزبانی کشور کرواسی در شهر زاگرب به پایان رسید و 6ملی‌پوش ایران در این رقابت‌ها توانستند 4مدال طلا و 2مدال نقره کسب کنند. حسن یزدانی ستاره کشتی ایران بعد از مسابقات جهانی در نخستین میدان رسمی خود روی تشک رفت که توانست با شکست همه حریفانش روی سکوی نخست قرار گیرد.
 
  دشت نخستین طلا
رضا اطری در 61کیلوگرم، یونس امامی در 74کیلوگرم، علی سوادکوهی در 79کیلوگرم، حسن یزدانی در 86کیلوگرم، امیرعلی آذرپیرا در 97کیلوگرم و امیرحسین زارع در 125کیلوگرم ملی‌پوشان ایران در کرواسی بودند که هر 6کشتی‌گیر به فینال رسیدند و صاحب مدال شدند. در 61کیلوگرم رضا اطری در دور نخست مقابل شوتا فارتنادزه از گرجستان قرار گرفت و در یک کشتی سخت و نفس‌گیر موفق شد با نتیجه 4بر 3پیروز شود. اطری در نیمه‌نهایی مقابل گامزاتگادجی خالیدوف از مجارستان قرار گرفت که با نتیجه 3بر صفر از سد این کشتی‌گیر گذشت و فینالیست شد. نماینده ایران در کشتی پایانی مقابل نارمانداخ از مغولستان قرار گرفت و درحالی‌که با نتیجه 7بر 3از حریف خود پیش بود موفق شد با ضربه فنی پیروز شود و نخستین مدال طلای خود در سال2023را کسب کند. در وزن غیرالمپیکی 61کیلوگرم 8کشتی‌گیر حضور داشتند.
 
  کار نیمه‌تمام امامی
یونس امامی در وزن المپیکی 74کیلوگرم روی تشک رفت و در کشتی اول خود مقابل کوجیرو شیگا از ژاپن با نتیجه 10بر یک به پیروزی رسید. او در یک‌هشتم نهایی طی یک کشتی بدون نقص سالکازانوف دارنده 2مدال نقره و یک برنز جهان را با نتیجه 5بر صفر شکست داد. امامی در کشتی سوم خود با نتیجه 7بر 3از سد جوزف لاوالی از آمریکا گذشت و برای رسیدن به فینال با نتیجه 3بر 2فاضل ارلیماز از ترکیه را از پیش‌رو برداشت. ملی‌پوش ایران در دیدار پایانی در یک کشتی دور از انتظار مقابل کشتی‌گیر گمنام آمریکایی با نتیجه 3- 3شکست خورد و به مدال نقره قناعت کرد.
 
  سوادکوهی روی ریل برد
علی سوادکوهی در وزن غیرالمپیکی 79کیلوگرم دور نخست با نتیجه 10بر صفر پی لانگ لی از چین را شکست داد و در کشتی دوم خود سیف‌الدین آلکما از فرانسه را 11بر صفر از پیش رو برداشت و به مرحله نیمه‌نهایی رسید. سوادکوهی در این مرحله با نتیجه 10بر یک ولادیمیر گامکرلیدزه از گرجستان را شکست داد و فینالیست شد. او در کشتی پایانی طی یک کشتی نزدیک با نتیجه 2بر یک آوتاندیل کنتچادزه را شکست داد و به مدال طلا رسید. سوادکوهی در مسابقات جام جهانی که حدود یک‌ماه پیش برگزار شد توانسته بود جردن باروز آمریکایی را شکست دهد.
 
  کسب 44امتیاز در 4کشتی
حسن یزدانی ستاره کشتی ایران طبق پیش‌بینی‌ها تمام رقبایش را در کمتر از 6دقیقه با امتیاز عالی شکست داد. او در این مسابقات تنها 2امتیاز از دست داد و در مقابل 44امتیاز کسب کرد. یزدانی دور نخست سباستین جزیرزانسکی از لهستان را با نتیجه 10بر صفر شکست داد و در دور دوم نیز ابوبکر آباکاروف از جمهوری آذربایجان را با نتیجه 11بر صفر مغلوب کرد. او در مرحله نیمه‌نهایی با نتیجه قاطع 10بر صفر از سد مارک هال از آمریکا گذشت و فینالیست شد. برخلاف پیش‌بینی‌ها زاهد والنسیا آمریکایی به فینال نرسید و حریف ژاپنی با شکست والنسیا فینالیست شد. یزدانی در فینال هایاتو ایشی‌گورو ژاپنی را با نتیجه 13بر 2شکست داد و صاحب مدال طلا شد.
 
  نقره آذرپیرا
امیرعلی آذرپیرا در وزن 97کیلوگرم در کشتی نخست با نتیجه 11بر صفر نیشان راندهاوا از کانادا را شکست داد و در کشتی دوم خود با نتیجه 10بر صفر ابراهیم جیفتجی را از پیش رو برداشت و راهی مرحله نیمه‌نهایی شد. آذرپیرا برای رسیدن به فینال کشتی‌گیر چینی را با نتیجه 10بر صفر برد تا حریف کایل اسنایدر آمریکایی شود.
کشتی‌گیر جوان ایران در مقابل اسنایدر بدون برنامه برای امتیاز گرفتن حاضر شد و درنهایت با نتیجه 3بر صفر شکست خورد و صاحب مدال نقره شد.
 
  حاشیه سیاسی بی‌اساس
امیرحسین زارع در دسته فوق‌سنگین در دور اول با نتیجه 11بر صفر میلان کورسوگ از مجارستان را برد و در کشتی دوم خود با نتیجه 10بر صفر کامیل کوسیولک از لهستان را شکست داد. زارع در نیمه‌نهایی دانیل لیگتی از مجارستان را با نتیجه 9بر 2شکست داد و فینالیست شد. قهرمان سال2021دنیا در کشتی فینال باید به مصاف گئورگی مشویلدیشویلی از جمهوری آذربایجان می‌رفت اما با حاضر نشدن این کشتی‌گیر روی تشک زارع صاحب مدال طلا شد. برخی‌ حاضر نشدن کشتی‌گیر آذربایجان را به مسائل سیاسی مرتبط دانستند اما این موضوع واقعیت نداشت. چراکه حسن یزدانی در دورهای مقدماتی یک کشتی‌گیر از جمهوری آذربایجان را شکست داده بود و حریف زارع هم روی سکو حاضر شد و معلوم شد با ضربه‌ای که به چشمش خورده امکان کشتی گرفتن در آن شرایط را نداشته است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید