• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 13 بهمن 1401
کد مطلب : 184703
+
-

شنیدن امواج لرزه‌ای بعد از زلزله‌ طبیعی است

گپ
شنیدن امواج لرزه‌ای بعد از زلزله‌ طبیعی است


مردم آسیب‌دیده از زلزله در خوی می‌گویند که صداهای عجیب و غریبی می‌شنوند؛ صداهایی که گویی شب‌ها با شدت بیشتری به گوش می‌رسد و کماکان به هراس آنان دامن می‌زند.
یک زلزله‌شناس و استاد پژوهشکده زلزله‌شناسی این صداها را امواج لرزه‌ای می‌خواند و با تأیید طبیعی بودن شنیدن این صداها به همشهری می‌گوید: امواج لرزه‌ای بعد از زلزله از نوع امواج صدا هستند و شنیده شدنش مسئله عجیبی نیست.
مهدی زارع، در ادامه علت شنیدن امواج لرزه‌ای را اینطور توضیح می‌دهد: در پس لرزه‌ها صدای زلزله شنیده می‌شود؛ صدایی که در سکوت شب‌ها واضح‌تر و بلندتر است.
زارع یادآور می‌شود که شدت پس‌لرزه‌ها در کم و زیاد به گوش رسیدن امواج لرزه‌ای مؤثر است و می‌گوید: از آنجا که در 5روز اخیر که از زلزله خوی می‌گذرد پس‌لرزه‌هایی با شدت بیش از 3-2 ریشتر اتفاق افتاده، شنیده شدن صدا کاملا طبیعی است.

پیش‌بینی علمی زمین‌لرزه
موضوع دیگری که این روزها بازار داغی دارد، احتمال پیش‌بینی زلزله است. زارع تأکید می‌کند که قابل پیش‌بینی بودن زلزله با اینکه فردی به‌طور دقیق ساعت و روز زلزله را مطرح کند، 2 موضوع کاملا مجزاست. این استاد زلزله‌شناسی ادامه می‌دهد: زلزله هم مثل هر پدیده طبیعی دیگر قابل پیش‌بینی است، اما اینکه فردی زمان، مکان و تاریخ دقیق آن را ارائه کند، موضوعی است که هنوز علم بشر به آن دسترسی پیدا نکرده. منظور از پیش‌بینی زلزله این است که پیش از وقوع زلزله، تخمین درست و نسبتا دقیقی از بزرگی، مکان و زمان وقوع آن انجام شود. برای مفید بودن یک پیش‌بینی، زلزله باید شدید یعنی با قدرت 6ریشتر یا بالاتر از 6بالاتر باشد. البته باید پیش‌بینی‌ای ارائه کنیم که منطقی و در چارچوب استدلال عقلی و منطبق با روش‌های شناخته شده علمی باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید