• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
پنج شنبه 10 خرداد 1397
کد مطلب : 18468
+
-

تخفیف مالیاتی برای اصناف

رئیس اتاق اصناف ایران: میزان افزایش مالیات بر درآمد سال 96 اصناف نسبت به قبل 3تا 6درصد کمتر شده است


علی ابراهیمی/ خبرنگار
با توافق اصناف و سازمان امور مالیاتی، میزان مالیات سال 96 این قشر نسبت به مالیات مقطوع سال 95، 5درصد افزایش یافت.

به گزارش همشهری، سال گذشته میزان مالیات عملکرد سال 1395صاحبان مشاغل گروه سوم با افزایش 8درصدی نسبت به مالیات قطعی عملکرد سال 1394به‌صورت مقطوع تعیین شد و در سال 95 مالیات یک میلیون و 700هزار نفر از اصناف براساس نامه خوداظهاری وصول شد. اما میزان مالیات سال 96 این قشر نسبت به مالیات مقطوع سال 95، فقط 5درصد افزایش یافته است.

رئیس اتاق اصناف کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به کمتر شدن 3تا 6درصدی میزان افزایش مالیات سال 96 اصناف نسبت به دوره‌های قبل گفت: در نشستی که ابتدای امسال با وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان امور مالیاتی داشتیم، پیشنهاد دادیم با توجه به وضعیت رکود بازار و وضعیت بنگاه‌های تولیدی و خدماتی فنی کشور، در دریافت مالیات بر درآمد به نوعی با این تشکل‌ها مدارا شود.

علی فاضلی در مورد افزایش مقطوع 5درصدی مالیات سال 96 اصناف، افزود: در اجرای ماده 100قانون مالیات‌ها در گروه سوم (گروه اول و دوم دارای دفاتر مالیاتی هستند و مشکلی برای محاسبه مالیات ندارند) که برای محاسبه و دریافت مالیات با مشکل مواجه بودیم و این گروه در اکثریت بنگاه‌های کوچک و متوسط قرار دارند، در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که مالیات 96 اصناف نسبت به عملکرد سال 95 به‌طور مقطوع با 5درصد افزایش محاسبه و از آنها دریافت شود.

وی با بیان اینکه نسبت به توافق مالیاتی سال 94 که میزان افزایش مالیات اصناف 8تا 12درصد بوده، میزان افزایش مالیات این مودیان مالیاتی بین 3تا 6درصد کمتر شده است، افزود: در سال 93 افزایش مالیات اصناف را نداشتیم اما در سال 94 مودیان مالیاتی اصناف را به 3گروه دسته‌بندی کردیم و میزان افزایش مالیات آنها بین 8تا 12درصد تعیین شد. امسال با توجه به رکود حاکم بر بازار و برای حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط میزان افزایش مالیات سال 96 برای همه اصناف و به‌طور مقطوع 5درصد تعیین شده است اما این امر به‌معنای کاهش میزان درآمدهای مالیاتی از اصناف نسبت به سال 94 نیست.

رئیس اتاق اصناف کشور در مورد آخرین وضعیت دریافت مالیات بر ارزش افزوده نیز گفت: میزان دریافت مالیات بر ارزش افزوده همان 9درصد است اما اصناف به شیوه اجرایی و نحوه اخذ آن اعتراض دارند، چرا که در برخی رسته‌ها مانند طلافروشان که جزو کالاهای سرمایه‌ای هستند، باید مالیات ارز‌ش افزوده را از سود و نه از ارزش کالا و خدمات دریافت کنند. همچنین قبلا مالیات بر ارزش افزوده در 2تا 3ایستگاه دریافت می‌شد که با اصلاح آن اکنون این مالیات در ایستگاه آخر یعنی مصرف‌کننده نهایی دریافت می‌شود و در این زمینه کار تدوین لایحه‌ای در کمیسیون اقتصادی با مشارکت 3اتاق به پایان رسیده و آماده ارائه به صحن علنی مجلس است.



جزئیات توافق مالیاتی با اصناف

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان این مطلب درباره جزئیات توافق با اصناف که گروه سوم مشمول مالیات‌های مستقیم را تشکیل می‌دهند، اعلام کرد: دستورالعمل توافق مالیاتی امسال مشمول تمام صاحبان مشاغل گروه سوم موضوع ماده 2آیین‌نامه اجرایی است که مجموع فروش کالا و خدمات آنها در سال 1396حداکثر 10برابر معافیت موضوع ماده 84قانون فوق به میزان مبلغ 240میلیون تومان باشد.

سید‌ کامل‌تقوی نژاد با بیان اینکه صاحبان مشاغل گروه سوم که مشمول این دستورالعمل هستند باید حداکثر تا پایان خردادماه امسال فرم خود را به سامانه سازمان امور مالیاتی کشور به www.tax.gov.ir  ارسال کنند، به ایرنا گفت: گروه سوم درصورت تکمیل و ارسال فرم موضوع این دستورالعمل که در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور قرار داده شده است، از نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و تسلیم اظهارنامه مالیاتی معاف هستند. وی درباره روش تعیین مالیات مقطوع و پرداخت آن نیز گفت: مودیانی که در عملکرد سال 1395معاف از مالیات بوده‌اند باید مراتب قبول این دستورالعمل را بدون پرداخت مالیات از طریق سیستم الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کنند..




 

این خبر را به اشتراک بگذارید