• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
پنج شنبه 10 خرداد 1397
کد مطلب : 18467
+
-

دلایل اصلی گرانی گوشت گوسفندی


بر هم خوردن تعادل عرضه و تقاضای گوشت قرمز به‌دلیل کمبود ظرفیت مراتع و محدودیت تأمین علوفه، قیمت تمام‌شده بالای گوشت گرم وارداتی و دلال‌بازی، عوامل اصلی گرانی گوشت قرمز است. به گزارش همشهری، روند صعودی قیمت گوشت گوسفندی در بازار در حالی ادامه دارد که دیروز وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه نشست هیأت وزیران کسری ایجاد شده ناشی از نبود تعادل بین عرضه و تقاضا را سبب گرانی گوشت گوسفندی در بازار قلمداد کرد.

محمود حجتی کنترل قیمت‌ها را در حیطه وظایف سازمان بازرسی و کشوری دانست اما اذعان کرد که در بحث تأمین نیاز بازار، تقاضا برای گوشت گوسفندی نسبت به عرضه پیشی گرفته است. به گفته وی، بخش عمده تولید گوشت گوسفندی در کشور از طریق تولیدکنندگانی مانند چوپانان عشایر و روستاییان رمه‌گردان صورت می‌گیرد که با کمبود ظرفیت مراتع و محدودیت تأمین علوفه مواجه هستند و این امر مشکلاتی را برای تولید و تأمین دام سبک ایجاد کرده است. حجتی با بیان اینکه برای واردات گوشت منجمد هیچ مشکلی نداریم، افزود: ذائقه مردم به سمت مصرف گوشت گرم گوسفندی است و تجار ایرانی در حد کشش بازارهای آسیای میانه آن را تأمین و وارد می‌کنند اما برای واردات از مناطق دوردست به‌دلیل طولانی بودن مسیر، محصول باید با هواپیما حمل شود که اکنون گوشت گرم گوسفندی استرالیایی تأمین و وارد می‌شود اما قیمت تمام‌شده آن بالاست.

وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: علاوه بر مشکل کمبود تولید، بخشی از گرانی گوشت قرمز به سوءاستفاده برخی در بازار برمی‌گردد که باید توسط دستگاه‌های نظارتی کنترل شود. همچنین تلاش داریم از کشورهای مختلف گوشت گرم مورد نیاز کشور را تأمین و در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بازار عرضه کنیم. وی درمورد تأثیر اعتصاب کامیون‌داران بر حمل محصولات کشاورزی افزود: اعتصاب کامیون‌داران در مبادی بندری تأثیر بسزایی داشته درحالی‌که این اقدام در بازار میوه و سبزی چندان مؤثر نبوده است.



خرید تضمینی 8هزار تن سیب‌زمینی

وزیر جهاد کشاورزی درباره خرید تضمینی محصولات کشاورزی گفت: اکنون سهمیه سطح تولید به مناطق داده شده اما به‌دلیل مسائل اقلیمی و زودتر گرم و سرد شدن برخی مناطق کشور، ممکن است همزمان محصول گوجه‌فرنگی از 2استان جیرفت - کهنوج و بندرعباس وارد بازار شود که موجب افت قیمت می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید