• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 12 بهمن 1401
کد مطلب : 184606
+
-

بازیافت پسماند خشک با «نوماند»

محمد سرابی-روزنامه‌نگار

امروز آخرین روز چهارمین نمایشگاه بین‌المللی مدیریت پسماند، بازیافت، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته در سالن‌های 8 و 9 محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران است. سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران نیز در غرفه خود فعالیت‌های اخیر این سازمان و ازجمله اپلیکیشن در حال عرضه «نوماند» برای جمع‌آوری پسماند خشک را به نمایش گذاشت. دستگاه‌های خُرد کن پلاستیک در مقیاس بزرگ، آسیاب‌‌ نخاله‌های عمرانی، تولید ورقه‌های عایق که زیر مخزن دفن زباله قرار می‌گیرند، بازیافت کاغذ، پرس فلزات، تفکیک اجسام درون فاضلاب، آبگیری از لجن و تعداد زیادی مخزن‌های تصفیه فاضلاب در غرفه‌های نمایشگاه دیده می‌شوند.

هوادهی پسماند تر
بعضی از صنایع و دستگاه‌های نمایش‌داده شده هم به‌نظر متفاوت می‌آیند. یکی از آنها به ماشین‌آلات راهسازی بزرگ شباهت دارد که قادر به حرکت روی توده بزرگ و ناهموار زباله‌ تر است و با 2زنجیر شنی راه را باز و با محور گردان، پسماند را زیرورو می‌کند. وقتی این دستگاه «ترنر» روی زمینی که با زباله‌ تر پوشانده شده حرکت می‌کند توده‌های منظمی به عرض 4متر و ارتفاع 1.75متر به‌جای می‌گذارد. چندبار تکرار این کار و گذشت یک یا 2ماه باعث تبدیل پسماند ‌تر به کود کمپوست می‌شود؛ درحالی‌که اگر از این دستگاه‌ استفاده نشود باید کارگران با بیل پسماند را زیرورو و هوادهی کنند. نمونه‌های خارجی دستگاه ترنر که در چند شهرداری کشور در حال استفاده بودند به‌دلیل فرسودگی از کار افتاده‌اند و تحریم‌ها باعث شده که قابل تعمیر نباشند؛ درحالی‌که این نمونه با موتور یکی از کامیون‌های رایج در ایران حرکت می‌کند.
برخی صنایع عرضه‌شده در نمایشگاه نشان می‌دادند که تولید زغال از خاک اره و آجر از مصالح ساختمانی در مقیاس کوچک امکان‌پذیر است، اما دستگاه متحرک و سبک تولید آسفالت نشان می‌داد که می‌توان تمام صنایع عمده و بزرگ را در اندازه کوچک به بهره‌برداری رساند. این دستگاه با ابعادی کوچک‌تر از یک کامیون، که به‌صورت یدک‌کش به سطح خیابان‌ها حمل می‌شود، قادر است نخاله‌های حاصل از تراشیدن و کندن آسفالت کهنه را دریافت کرده و با ترکیب و حرارت دادن آنها و افزوده فرآورده‌های نفتی، مجددا آسفالت گرم تولید کند.

اپلیکیشن «نوماند» از نیمه اسفند
غرفه سازمان بازیافت شهرداری تهران در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی مدیریت پسماند، محل مراجعه نمایندگان شهرداری‌های دیگر کشور است که می‌خواهند از تجربه پایتخت  استفاده‌ کنند. مهم‌ترین برنامه این سازمان که در نیمه‌ماه آینده عرضه خواهد شد، اپلیکیشن «نوماند» است که ارتباط میان ساکنان شهر و خودرو‌های جمع‌آوری پسماند خشک را برقرار می‌کند. شهروندانی که زباله خشک خود را تفکیک می‌کنند هر زمان که نیاز به حمل آن داشتند با ثبت درخواست در این اپلیکیشن تقاضای مراجعه خودرو می‌کنند. نوماند احتمالا به‌صورت بخشی از ابراپلیکیشن «شهرزاد» متعلق به شهرداری تهران فعالیت خواهد کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید