• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 12 بهمن 1401
کد مطلب : 184601
+
-

گلاریس به باغ‌فیض آمد

دومین باغ ایرانی با طراحی 2بانو به وسعت 9هزار مترمربع امروز با حضور شهردار تهران در غرب شهر افتتاح می‌شود

گزارش
گلاریس به باغ‌فیض آمد

سیدمحمد فخار-روزنامه‌نگار

امروز ظهر در مراسمی با حضور شهروندان غرب تهران و شهردار، 9هزار مترمربع باغ ایرانی به سرانه فضاهای سبز پایتخت افزوده می‌شود. این دومین باغ ایرانی است که درهای آن به روی مردم گشوده می‌شود.
12آذر امسال بود که علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران خبر داد ۳۲پروژه کلان پارک‌سازی تهران در حال انجام است که تعدادی از آنها تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید. حالا خبر رسیده که امروز یکی از بزرگ‌ترین بوستان‌های پایتخت در محله باغ‌فیض به بهره‌برداری می‌رسد تا سرانه فضای سبز در غرب تهران را به نحو مؤثری افزایش دهد.

معماری اصیل گلاریس
این باغ ایرانی که گلاریس نامیده شده، در شمال‌غربی پایتخت قرار دارد. ریشه اصطلاح «گلاریس» از ادبیات کردی برداشت شده و این نام استعاره‌ای از درختان فراوان این مجموعه است. طراحی این باغ نیز از معماری اصیل ایرانی الهام گرفته و برای آن کاربری‌های تفریحی و فرهنگی تعریف شده و در فضاسازی باغ نیز از تصاویر شهدای کرد بهره برده شده است. احسان شریفی، شهردار منطقه ۵ درباره پروژه باغ ایرانی گلاریس که امروز افتتاح خواهد شد، گفت: «در روند طراحی این باغ، تلاش فراوانی شده تا شاهد یک باغ ایرانی متفاوت باشیم. حتی در نمایشگاه دستاوردهای مدیریت شهری در بخش ویژه، منطقه ۵ به رونمایی از این پروژه ارزشمند از طریق ماکت و ویدئووال پرداخت و از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای اجرایی شدن این پروژه دعوت به همکاری و همراهی کرد.» به‌گفته شریفی، طراح این پروژه 2بانوی کارشناس متخصص از معاونت فنی و عمران منطقه ۵ هستند و همین نکته جای افتخار و مباهات دارد. در باغ، آبراه آرامش درنظر گرفته شده که فضایی به‌منظور ارتباط مستقیم مراجعه‌کنندگان با طبیعت است که در این فضا از نهر موجود استفاده شده است. مسیر پلازا نیز دیگر جاذبه‌ ویژه این باغ است که فضایی است با طراحی چندمنظوره جهت پیاده‌روی و تعامل افراد با یکدیگر با قابلیت نشستن در فضاهای طراحی شده. در باغ گلاریس، تخصیص فضای باز برای کافه کتاب و شربت‌خانه موجب افزایش جذابیت‌های باغ شده است. کافه کتاب فضایی است با عملکرد کافی‌شاپ و کتابخانه که هر دو کار را توأم باهم برعهده دارد و شربت‌خانه نیز به‌منظور ارائه محصولات سنتی و ارگانیک به مراجعه‌کنندگان درنظر گرفته شده است. همچنین باغچه کتاب برخلاف طراحی بسته کتابخانه‌های معمول، فرصت مطالعه در فضای آزاد را می‌دهد و دارای سکوهای منعطف در فضایی باز برای مراجعه‌کنندگان است. شریفی شهردار منطقه 5 گفت: کاشی‌های آبی، آجرهای سنتی ایرانی، خشت و گل و دیگر عناصر معماری ایرانی و اسلامی برای متریال این باغ درنظر گرفته شده است.
۲۱ باغ در دست تملک شهرداری شهرداری تهران ۲۱باغ در دست تملک دارد و ۲۳پارک منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را قرار است به‌زودی به بهره‌برداری برساند. در این گام سرانه فضای سبز داخل شهری در مناطق 5، ۷، ۱۰، ۱۷، ۱۱، ۸ و ۱۲ با روند توسعه عادلانه افزایش می‌یابد. در دوره اخیر مدیریت شهری، تحول بوستان‌ها و توسعه آنها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها درنظر گرفته شده و به‌گفته علیرضا زاکانی، شهردار تهران، زنده نگه داشتن ۵۹هزار هکتار فضای سبز برای شهرداری یک موضوع اساسی است. اما علاوه بر توسعه فضای سبز حل مشکلات مردم و ایجاد فضای فراغت برای آنها نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است و شهرداری تهران وعده داده است تا نیازهای مردم را درون این پارک‌ها تعریف کند تا حضور مردم بتواند آنها را زنده و احیا کند. همچنین شهردار تهران وعده داده تا پارک‌ها را محل رجوع مردم در جهت رفع نیازهای عمومی جامعه قرار دهد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید