• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 12 بهمن 1401
کد مطلب : 184589
+
-

مخالفت آمریکا با تحویل جنگنده اف۱۶ به اوکراین

پس از آلمان، رئیس‌جمهور آمریکا نیز احتمال ارسال جنگنده‌های اف16 به اوکراین را رد کرد

دریچه
مخالفت آمریکا با تحویل جنگنده اف۱۶ به اوکراین

رئیس‌جمهور آمریکا احتمال ارسال هواپیماهای جنگنده به اوکراین را رد کرده است. جو بایدن در جمع خبرنگاران در کاخ‎سفید اعلام کرده آمریکا برای ارسال جنگنده‌های نوع اف۱۶ به اوکراین برنامه‌ای ندارد. پیش‌تر نیز «اولاف شولتز»، صدراعظم آلمان، با اعلام اینکه برلین هیچ برنامه‌ای برای ارسال جنگنده به کی‌یف ندارد هرگونه احتمالی را در این زمینه رد کرده بود.
به‌گزارش گاردین، پس از موافقت برخی کشورهای غربی با ارسال تانک‌های تهاجمی پیشرفته به اوکراین، ولودیمیر زلینسکی، رئیس‎جمهور این کشور و شماری از مقام‌های ارشد آن خواستار دریافت هواپیماهای جنگنده شده‌ و لابی گسترده‌ای را نیز آغاز کرده بودند که به‌نظر می‌رسید بی‌نتیجه مانده است. اوکراین هم‌اکنون از جنگنده‌های میگ استفاده می‌کند که در دوران اتحاد جماهیر شوروی و پیش از استقلال این کشور ساخته شده است. به اعتقاد کارشناسان، نیروی هوایی نه چندان قدرتمند اوکراین در جریان 11‌ماه جنگ با روسیه به‌شدت ضعیف شده است. این در حالی است که کی‌یف برای حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی خود در برابر حملات هوایی روسیه به تقویت نیروی هوایی خود نیاز دارد. بر همین اساس، زلینسکی لابی‌های گسترده‌ای را برای خرید جنگنده‌های آمریکایی به‌ویژه از شرکت لاکهید مارتین آغاز کرده بود. آمریکا پیش‌تر نیز در ماه‌های اولیه آغاز جنگ از ارسال جنگنده‌های میگ29 از کشور لهستان به اوکراین جلوگیری کرده بود. با این حال موافقت اخیر واشنگتن با ارسال تانک‌های آبرامز، کی‌‎یف را امیدوار کرده بود که این بار بتواند موافقت آمریکا را برای دریافت جنگنده‌های اف16 دریافت کند.
برخلاف اظهارات صریح جو بایدن درباره عدم‌ارسال هواپیماهای جنگنده به اوکراین، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، احتمال این کار را منتفی ندانسته و گفته به‌طور اصولی هیچ اقدامی در این زمینه ممنوع نیست. چهارشنبه گذشته اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، پس از ماه‌ها فشار فزاینده متحدانش اعلام کرد که برلین ۱۴تانک لئوپارد۲ را در اختیار اوکراین قرار خواهد داد. منتقدان ارسال تسلیحات سنگین، مانند تانک‌های تهاجمی به اوکراین هشدار می‌دهند که آلمان با این کار به یکی از طرف‌های جنگ تبدیل می‌شود. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید