• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 11 بهمن 1401
کد مطلب : 184515
+
-

13 دستور و توصیه مهم قاضی‌القضات

رئیس قوه‌قضاییه در جلسه مشترک شورای‌عالی این قوه با شورای قضایی استان‌ها دستورها و توصیه‌هایی تخصصی و کاربردی خطاب به مسئولان ستادی قوه‌قضاییه و رؤسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های مراکز استان‌ها داشت؛ دستورها و توصیه‌هایی که در راستای ارتقای هرچه بیشتر عملکرد دستگاه قضایی در رسیدگی به پرونده‌ها تشریح شد.«نقدپذیری»، «برنامه‌ریزی مناسب همراه با عقلانیت و حرکت جهادی»، «همفکری و همکاری افزون‌تر با مردم»، «شایسته‌سالاری»، «نظارت مستمر روسای ‌کل دادگستری‌ها بر دادسراها و محاکم بدوی»، «نظارت صحیح بر قرارهای صادره»، «معقول بودن احکام جایگزین حبس» و... از مهم‌ترین دستورها و توصیه‌های غلامحسین محسنی‌اژه‌ای به مقام‌های قضایی در سراسر کشور بود.
باید از نقد سازنده استقبال کنیم؛ قطعا عیب و ایراد در دستگاه داریم، با سرعت و شجاعانه عیب را رفع کنیم.
مصمم هستیم امور را با برنامه‌ریزی، عقلانیت و حرکت جهادی به پیش ببریم تا بتوانیم به نحو مطلوب‌تری به مردم و نظام اسلامی خدمت کنیم.
هر مقدار بتوانیم در موضوع‌های مختلف از نظرات جامعه و نخبگان در داخل و خارج از دستگاه قضا، بهره بگیریم، نافع و سودمند خواهد بود.
شایسته‌سالار باشید؛ به نیروهای کارآمد و کارآمدسازی بیشتر توجه کنید.
نظارت رؤسای کل دادگستری‌ها باید شامل همه مراجع و واحدهای قضایی، اعم از دادسراها، دادگاه‌های بدوی، تجدیدنظر، بخش‌های ستادی و ... در استان محل مسئولیت‌شان باشد.
مسئولان دادسرا نسبت به صدور قرارها و تناسب آنها با اتهام انتسابی به متهم، اهتمام ویژه داشته باشند.
دادن حکم جایگزین حبس خوب است اما باید معقول هم باشد، بعضی احکام جایگزین حبس معقول نیستند.
چنانچه تعدد و کثرت نقض احکام یک شعبه دادگاه در مرجع بالاتر مشاهده شد، رئیس‌کل دادگستری با فوریت،  قاضی مربوطه را مورد‌سؤال قرار دهد.
رؤسای کل دادگستری‌ها بر واحدهای اجرای احکام نیز نظارت بیشتر و ویژه‌تری داشته باشند.
نسبت به مقوله «پیشگیری از وقوع جرم» و «استفاده حداکثری از ظرفیت شوراهای حل‌اختلاف و استعدادهای مردمی» اهتمام بیشتری به‌کار گرفته شود.
باید نسبت به حفظ امنیت روانی و جانی مردم و شهروندان و مقابله همه‌جانبه با کسانی که با دروغ‌پراکنی در پی مخدوش کردن امنیت روانی مردم هستند و کسانی که امنیت جانی مردم را به مخاطره می‌اندازند، اهتمام ویژه‌ای وجود داشته باشد.
رؤسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌ها با رویکردی عالمانه و حرفه‌ای، نسبت به مقابله با فساد و مظاهر آن در ساحت‌های مختلف، اهتمام و توجه ویژه داشته باشند.
مسئولان مربوط، با افرادی که با جعل عنوان و منتسب کردن خود به مسئولان، به‌دنبال کلاهبرداری از مردم هستند به نحو مقتضی برخورد کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید