• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 11 بهمن 1401
کد مطلب : 184503
+
-

حل مشکل معیشت با رشد اقتصادی سریع

رهبر معظم انقلاب بر جبران عقب‌افتادگی‌های دهه90 تاکید کرد

رهبری
حل مشکل معیشت با رشد اقتصادی سریع

رهبرمعظم انقلاب صبح دیروز (دوشنبه) با صدها تن از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان عرصه‌های دانش‌بنیان دیدار کردند. به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام‌معظم‌رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با ابراز خرسندی از روحیه، نگاه امیدوارانه و فعالیت‌های ملموس فعالان عرصه تولید و کارآفرینی گفتند: همانگونه که بارها گفته شده، استعداد و ظرفیت رشد کشور با توجه به منابع خدادادی، موقعیت جغرافیایی و بین‌المللی و سیاسی و به‌خصوص نیروی انسانی، بسیار بالا و در عرصه‌هایی استثنایی است و به همین علت، آینده ملت و دورنمای پیشرفت ایران بسیار روشن‌تر از پیش‌بینی‌های کنونی است.

نشانه‌های حرکت و رشد
نمایشگاهی که 2روز قبل بازدید شد، نشان می‌داد کارهای نسبتا خوبی در زمینه شعار سال انجام شده، ضمن اینکه سخنان فعالان اقتصادی در این دیدار درباره پیشرفت اقتصادی کشور، امیدها و نویدهای خوبی می‌دهد و شاخص‌های رسمی نیمه اول سال۱۴۰۱ هم عمدتا نشان‌دهنده حرکت و رشد است.

کاهش بهره‌وری نیروی انسانی
یکی از مواردی که ما دچار ضعف بهره‌وری هستیم، همین نیروهای کارمندی دولتی هستند که کار مفیدشان در طول هفته خیلی محدود است، چند ساعت بیشتر نیست. همین کاهش بهره‌وری است در مورد نیروی انسانی. اینها باید اصلاح شود.

خطای مهم سال‌های اول انقلاب
دستگاه‌های اجرایی باید از توسعه‌ بنگاه‌های خصوصی حمایت کنند. کشور بدون فعالیت بنگاه‌های خصوصی اداره نخواهد شد. اشتباه مهمی که در سال‌های اول انقلاب اتفاق افتاد و آثارش همینطور ماند، این بود که بخش‌خصوصی را کنار زدند و همه‌ کارها را، حتی فروش مثلا اجناس خرد را به مسئولان، دولت و دستگاه‌های دولتی سپردند؛ خطای بزرگی بود که انجام دادیم ما.

تلاش پیگیر برای جبران عقب‌ماندگی‌ها
جبران عقب‌ماندگی‌ها نیازمند تلاش پیگیر و رشد مستمر اقتصادی حداقل در 10سال است. به همین علت در برنامه هفتم توسعه، پیشرفت اقتصادی را البته توأم با عدالت در اولویت قرار دادیم، چراکه عدالت مهم است و اگر نباشد، پیشرفت حقیقی صورت نگرفته است، ضمن اینکه میزان رشد متوسط هم 8درصد قرار داده شده که اگر محقق شود، پیشرفت خوبی در ۵سال آینده رخ خواهد داد.

سیاست‌های اصل۴۴ اجرایی شود
سیاست‌های اصل۴۴ دقیق و مورد تأیید عناصر علاقه‌مند به عدالت اجتماعی است. برخی برادران خوب و خوش‌نیت، به این سیاست‌ها اعتراض دارند که این اعتراض درست نیست؛ البته در چند دولت، متأسفانه به این سیاست‌ها به‌درستی عمل نشد که لازم است با دقت، مراقبت، مدیریت و نظم و انضباط کاری، سیاست‌های کلی اصل۴۴ اجرایی شود.

مسئله مهم در کسری بودجه
در مسئله کسری بودجه، موضوع تعهدات مالی بدون وجود منابع قابل اطمینان کاملا مؤثر است و باید متوقف شود. البته گاهی این تعهدات از طرف خود دولت داده می‌شود، اما از آن بدتر خواسته‌های مجلس است که موارد زیادی تعهد بدون منابع مطمئن به دولت تحمیل می‌شود.

خطاب به مسئولان
یک مطلب کوتاه می‌خواهم به مسئولان محترمی که اینجا نشسته‌اند، به‌خصوص معاون اول محترم بگویم. گلایه‌هایی که اینجا کردند، تقریبا همه‌اش، به‌نظر من درست است. همه‌ آنچه گفتند، به‌عنوان توقعاتی که از دولت و از مسئولان و از شخص بنده دارند، توقعات درستی است. برای پیگیری مطالب و حل گلایه‌ها و توقعات بحق فعالان اقتصادی در این دیدار، کارگروه‌هایی با حضور فعالان اقتصادی تشکیل دهید و با پیگیری مستمر، مشکلات را علاج کنید.

وضعیت بد بهره‌وری
ما از لحاظ بهره‌وری خیلی وضع‌مان بد است. 90درصد آب تولید کشور صرف کشاورزی می‌شود، حدود 90درصد. صنعت،خانه، مصارف خانگی و امثال اینها 10درصد آب کشور است. 90درصد مربوط به کشاورزی است. ما اگر از این 90درصد، 10درصد بتوانیم صرفه‌جویی کنیم، یعنی به‌قدر همه‌ آبی که امروز صرف صنعت،صرف شرب خانگی و بقیه‌ مصارف می‌شود، به این اندازه آب بازیافت کردیم.

بیکاری جوان،  باعث سرافکندگی
وجود جوانِ متخصصِ تحصیل‌کرده افتخار است، اما بیکاری او باعث سرافکندگی است، جوان کارآمد تحصیل‌کرده از کشور، شغل و امکان پیشرفت علمی می‌خواهد و بدون ایجاد شغل برای آنان نباید بگوییم چرا مهاجرت می‌کنند.

مقررات‌زدایی به‌معنای مراقبت‌زدایی
 در زمینه پنجره واحد خدمات، کارهای خوبی انجام شده است که در سایر بخش‌ها نیز باید گسترش یابد. البته مقررات‌زدایی به‌معنای مراقبت‌زدایی نیست.

دلایل عقب‌افتادگی در دهه90
ما احتیاج داریم به رشد سریع و مستمر؛ علت هم این است که عقب‌افتادگی داریم. ما در دهه‌۹۰ یک عقب‌ماندگی و به‌اصطلاح تعطیل نسبی مسائل اقتصادی داشتیم به دلایل مختلف. نمی‌شود همه را منسوب کرد به ضعف مدیریت‌ها، نه؛ بخشی مربوط به عوامل خارجی و بیرونی است، بخشی مربوط به عوامل درونی است، مسئله‌ تحریم‌ها مؤثر بود، مسئله‌ کاهش ارزش نفت در یک برهه‌ای از زمان مؤثر بود، مسئله‌ تمرکز کشور روی مسئله‌ هسته‌ای که اقتصاد را شرطی کرد مؤثر بود، مسائل گوناگون اینجوری مؤثر بود. نتیجه این شد که ما یک دهه عقب‌ماندگی داریم و شاخص‌های منفی زیاد داریم، آمار متقن مراکز رسمی است.

مشکلات ساختاری بودجه
بودجه دچار مشکلات ساختاری است و کسری بودجه یکی از مشکل‌سازترین مسائل برای اقتصاد کشور است که ازجمله اهداف جلسه شورای‌عالی اقتصادی سران قوا حل همین مشکل بود، اما هنوز برطرف نشده ‌است.

پیش‌نیاز ارتقای رفاه خانوار
ما مشکل معیشت مردمی و رفاه خانوار داریم در کشور به‌طور محسوس؛‌ این بدون رشد اقتصادی علاج‌پذیر نیست. ما اگر بخواهیم فقر را برطرف بکنیم، اگر بخواهیم رفاه خانوار را در کشور رشد بدهیم، این احتیاج دارد به رشد اقتصادی در کشور، بدون این امکان ندارد.

خطر بزرگ روزمرگی
مسئولان معمولا می‌گویند برنامه‌های درازمدت دارند، اما اگر داریم، نباید دچار روزمرگی و تغییر چند‌روزه حرف‌ها باشیم، چراکه این روزمر‌گی به همه‌جا و همه‌‌چیز ضربه می‌زند.

ابهام در آینده جمعیتی کشور
جمعیت جوان کشور بحمدالله اکنون خوب است، اما با روند فعلی فرزندآوری، آینده جمعیتی از این لحاظ مبهم است. بنابراین باید با رشد سریع و مستمر، کشور را ثروتمند کنیم، زیرا در روزی که جوان به اندازه کافی نداشته باشیم، ثروتمند‌شدن کشور ممکن نیست.

تصمیم‌های متناقض را علاج کنید
تصمیم‌های متناقض و تغییرات مکررِ قوانین و مقررات ازجمله موانع بهبود محیط کسب‌وکار است. تصمیم‌گیری‌های متناقض را علاج کنید. گاهی مقرراتی در دولت اعلام می‌شود، اما ناگهان با برخاستن صدایی از مجلس، آن کار که مدتی نیز برای آن برنامه‌ریزی شده، لغو می‌شود که این اشکال که مخاطب آن، هم دولت و هم مجلس است، باید اصلاح شود.

دخالت‌های سلیقه‌ای باید رفع شود
مداخله قانونی در موارد خلاف باید انجام بگیرد، اما مداخله‌های سلیقه‌ای و بی‌مورد و دخالت‌هایی که برخی نهادها بدون الزام‌های قانونی در کار مردم می‌کنند، باید رفع شود.

3تذکر مهم
رقابت مثبت در بخش‌خصوصی پیش‌برنده است، اما بنگاه‌های اقتصادی خصوصی عرصه رقابت را از همکاری به‌ویژه در کارهای اقتصادی خارج کشور جدا کنند و در کارهای بزرگ با یکدیگر هم‌افزایی کنند.
دستگاه‌های دولتی، شرکت‌های کوچک و متوسط را که نقش زیادی در ایجاد اشتغال و ارزش افزوده دارند، مورد توجه قرار دهند و بنگاه‌های بزرگ در زنجیره تولید خود به آنها کمک کنند.
مسئله تعاونی‌های تولید می‌تواند یکی از گره‌گشاترین کارها برای ایجاد اشتغال و به‌خصوص ایجاد عدالت اقتصادی در کشور باشد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید