• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 10 بهمن 1401
کد مطلب : 184313
+
-

ثمره یک انتخاب درست

خطراتی که سلامت زندگی مشترک را تهدید می‌کند

مژگان مهرابی- روزنامه‌نگار

طول عمر زندگی مشترک ما رو به کاهش است. دیگر خبری از 40سال و 50سال نیست. اگر به 5سال برسد جای خوشحالی است و نشان می‌دهد زوجین توانسته‌اند خوب با هم کنار بیایند. آمار تلخ از ازدواج‌های منتهی به طلاق نشان می‌دهد آدم‌هایی که هنوز زندگی مشترک خود را شروع نکرده و سرد و گرم روزگار را نچشیده‌اند، به بهانه نداشتن تفاهم بی‌رحمانه تیشه به ریشه زندگی‌شان می‌زنند. این جدایی‌های بی‌بهانه به نداشتن گذشت و صبر ما آدم‌ها برمی‌گردد؛ مایی که سبک زندگی‌مان را از سنتی‌بودن به زندگی روشنفکرانه تغییر داده‌ایم. دم از حق می‌زنیم و برای گرفتن حق نداشته‌مان، شیرازه زندگی را از هم می‌پاشیم.

حجت‌الاسلام محمدصادق نجف‌زاده، کارشناس خانواده چند سالی است درباره این موضوع کارهای تحقیقاتی انجام می‌دهد. او با برگزاری کلاس‌های آموزش همسرداری در مساجد سعی در کاهش تنش بین زوجین دارد. این کارشناس با ارائه روش‌های علمی و دینی، مشکلات خانوادگی را کم‌رنگ می‌کند و معتقد است که اگر جلوی اشتباه گرفته نشود، قطعا اشتباه جلوی انسان را می‌گیرد. او می‌گوید: «خانواده‌ها معنای آرامش و آسایش را با هم اشتباه گرفته‌اند. آسایش یعنی شغل پر درآمد، زندگی مرفه، برای همین دخترهای جوان ما معیارشان برای ازدواج مادیات شده است. اول پول بعد هم زیبایی. به این موضوع توجه نمی‌کنند که فردی که می‌خواهند با او زندگی کنند اخلاق اسلامی دارد یا خیر. وقتی از اخلاق اسلامی صحبت می‌کنیم سریع موضع می‌گیرند. این حرف‌ها را تاریخ مصرف گذشته تصور می‌کنند.»

برای ازدواج 6نکته مهم را رعایت کنید
حجت‌الاسلام نجف‌زاده در ادامه به نکته مهمی اشاره می‌کند: «شاید جوانی متمول از خانواده سرشناس که در محله بالای شهر زندگی می‌کند به خواستگاری دختر خانمی بیاید. خیلی هم مودب باشد اما شرب خمر می‌کند. نماز نمی‌خواند. از هر راهی کسب درآمد می‌کند. دست بزن دارد. فحاش است. انجام ندادن اینها می‌شود اخلاق اسلامی. درصورتی که من همیشه به دختر و پسرهای جوان توصیه می‌کنم برای ازدواج 6نکته را مدنظر داشته باشند. اول اخلاق اسلامی، دوم دیانت، سوم خانواده، چهارم زیبایی، پنجم ثروت و ششم هم تحصیلات. این موارد کمتر مدنظر گرفته می‌شود.»

انتخاب نادرست برای شروع زندگی مشترک
 از مشکلات عمده‌ای که باعث شده مشاجرات زوجین زیاد باشد این است که دختر و پسر بدون هیچ شناختی از هم زیر یک سقف می‌روند و به سال نکشیده دخترخانم متوجه می‌شود که همسرش فرد مناسبی برای زندگی نیست. نجف‌زاده دلیل این مشکل را بازگو می‌کند: «هنوز بعضی از خانواده‌ها تعصب خشک دارند و عرصه را برای جوانان تنگ می‌کنند و آنها وقتی به سن ازدواج می‌رسند برای فرار از فضای خشک خانه، بی‌تحقیق و تامل زندگی مشترک خود را شروع می‌کنند. نتیجه‌اش هم می‌شود اینکه روزبه‌روز به آمار جدایی‌ها افزوده می‌شود.» نجف‌زاده متذکر می‌شود حالا که 2نفر زندگی مشترک‌شان را شروع کرده‌اند بهتر است به فکر سازندگی باشند تا تخریب. او می‌گوید: «همیشه در کلاس‌هایم به بانوان توصیه می‌کنم که زرنگ باشند و با سیاست مثبت خود زمام زندگی‌شان را به‌دست بگیرند. همراه مردشان باشند. یک بانوی موفق بانویی است که به قلب شوهرش نفوذ کرده باشد و این کار میسر نمی‌شود مگر با زبان خوش و محبت. در غیر این صورت کار به لج و لجبازی می‌کشد و زندگی را تا ورطه نابودی می‌کشاند.» به‌گفته این کارشناس، صحیح‌نبودن روابط عاطفی، بیکاری و اعتیاد از مهم‌ترین دلایلی است که باعث مشاجره زوج می‌شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید