• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 9 بهمن 1401
کد مطلب : 184309
+
-

زلزله در سرمای زیر صفر

زلزله ۵.۹ ریشتری شب گذشته خوی را لرزاند

حداقل یک ساعت بعد از زمین لرزه شدید ۵/۹ ریشتری خوی، حدود ۷ پس لرزه در مقیاس‌های مختلف این شهرستان را لرزاند.‌ براساس مشاهدات اولیه اعلام شد حجم تخریب خانه‌ها و ساختمان‌ها در شهرستان خوی نسبتا زیاد است.

۱۵ تیم ارزیاب
فرماندار خوی دقایقی پس از وقوع زلزله گفت که به محض اطلاع از وقوع زمین لرزه ۵.۹ ریشتری، ۱۵ تیم ارزیاب از این شهرستان برای بررسی خسارت احتمالی به کانون زلزله اعزام شدند. امیر سرتیپ حاجیلو، فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌غرب نزاجا هم به محض اطلاع از وقوع زلزله در شهرستان خوی دستور آماده‌باش به تمام یگان‌های تابعه قرارگاه شمال‌غرب را صادر کرد. تیپ ۲۶۴ سلماس، تیپ ۳۲۱ مرند و گروه ۴۳۳ مهندسی شهید آبشناسان قوشچی که دارای ادوات سنگین مقابله با بلایای طبیعی هستند به‌صورت آماده‌باش درآمدند تا درصورت نیاز آماده اعزام به مناطق آسیب دیده از زلزله شوند.

برف و سرما و تعطیلی مدارس
شب‌گذشته، دمای هوای خوی بسیار پایین و از ساعاتی قبل بارش برف نیز آغاز شده بود. مدیرکل بحران آذربایجان غربی اعلام کرد در بحث انرژی مشکلی نیست اما بخشی از برق شهرستان و روستاهای اطراف قطع شد. راه‌های ارتباطی هم مشکلی نداشت. ساعتی بعد از وقوع زلزله خوی در شب گذشته، به جهت استمرار پس‌لرزه‌های نسبتا شدید، آموزش در مدارس این شهرستان در تمامی مقاطع تحصیلی (دولتی و غیردولتی)؛ برای امروز تعطیل اعلام شد. کلاس‌های امروز به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

ترک‌خوردگی بیمارستان خوی
به‌گفته سرپرست هلال‌احمر استان آذربایجان غربی، ۴ تیم ارزیاب هلال‌احمر برای ارزیابی میزان خسارات احتمالی حادثه به محل اعزام شدند‌ و تمامی پایگاه‌های هلال‌احمر استان به حالت آماده‌باش درآمدند. به‌گفته سخنگوی اورژانس کشور هم شدت بالای زلزله باعث ترک خوردگی بیمارستان خوی نیز شد. تعدادی آمبولانس از تبریز و ارومیه نیز به شهرستان خوی اعزام شدند.

پیگیری معاون اول رئیس‌جمهور
در ساعات اولیه بعد از زلزله شب گذشته، معاون اول رئیس‌جمهور در تماس‌های تلفنی جداگانه با استاندار آذربایجان غربی و رئیس جمعیت هلال احمر، آخرین وضعیت زلزله خوی را پیگیری کرد. محمد مخبر در این تماس‌ها، امدادرسانی سریع و رسیدگی به وضعیت مصدومان احتمالی در ساعات اولیه را ضروری دانست و بر بسیج همه نیروها و امکانات برای کمک به زلزله زدگان تأکید کرد. معاون اول رئیس‌جمهور در این ارتباط تلفنی ارائه گزارش‌های تکمیلی و مستمر را در ساعات آتی خواستار شد.

برخورد با ناشران اخبار جعلی
ترافیک شدیدی بعد از وقوع زلزله در شهر خوی ایجاد شد و شایعات مختلفی از طریق شبکه‌های اجتماعی در شهر پیچید. پلیس فتا ساعاتی پس از وقوع زلزله اعلام کرد که شایعات بی‌اساس منجر به تشویش اذهان عمومی شده است. پلیس از مردم خواست اخبار را فقط از طریق منابع رسمی و خبرگزاری‌های معتبر پیگیری کنند. پلیس اعلام کرد با افرادی که با سوءاستفاده از زلزله رخ داده اقدام به تشویش اذهان عمومی کنند، برخورد خواهد کرد و تیم‌های رصد پلیس فتا به‌طور شبانه‌روزی فعال است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید