• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
یکشنبه 9 بهمن 1401
کد مطلب : 184251
+
-

قطر، جایگزین روسیه در میدان گازی لبنان

با خروج روسیه از کنسرسیوم گازی لبنان، شرکت «قطر انرژی» وارد این قرارداد بین‌المللی می‌شود

جهان‌نما
قطر، جایگزین روسیه در میدان گازی لبنان

لبنان و شرکت گاز قطر در حال امضای قراردادی هستند که به موجب آن قطر حدود یک‌سوم از سهام میدان گازی لبنان در مدیترانه را به‌دست خواهد آورد. ولید فیاض، وزیر انرژی لبنان با اعلام مشارکت قطر در این میدان گازی گفته که شرکت موسوم به «قطر انرژی» وارد کنسرسیومی بین‌المللی برای آغاز اکتشافات و بهره‌برداری از منابع گازی لبنان خواهد شد. این کنسرسیوم از 3شرکت تشکیل شده است؛ شرکت قطری، شرکت توتال فرانسه و شرکت انی ایتالیا؛ اگرچه میزان سهام قطر در این پروژه 30درصد و 2شرکت اروپایی دیگر هرکدام 35درصد است. فیاض توافق با قطر در میدان گازی لبنان را یک تحول مثبت و بزرگ خواند که منافع زیادی را متوجه بیروت خواهد کرد. پیوستن قطر به کنسرسیوم بین‌المللی گاز لبنان پس از ماه‌ها مذاکره صورت می‌گیرد. پیش از این شرکت روسی نواتک در این کنسرسیوم حضور داشت. روزنامه العربی‌الجدید گزارش داده که نواتک از سال گذشته همزمان با آغاز جنگ اوکراین و به‌دنبال آن تحریم‌های غرب علیه روسیه از مشارکت در میدان گازی لبنان عقب‌نشینی کرده است.
اکنون با ورود قطر به پروژه اکتشاف و بهره‌برداری گاز لبنان، بیروت امید دارد تا منابع این میدان گازی در مرز رژیم صهیونیستی به‌زودی وارد بازار شود تا مرهمی بر اقتصاد به‌شدت آسیب‌دیده و بحرانی لبنان شود. بحران اقتصادی و مالی لبنان از سال 2019 شدت گرفت و از آن زمان تا‌کنون پول ملی این کشور بیش از 95درصد از ارزش خود را از دست داده است، میلیون‌ها نفر در فقر فرورفته‌اند و این روند باعث مهاجرت گسترده جوانان و بسیاری از خانواده‌ها شده است.
میدان گازی لبنان تا همین 3‌ماه پیش ازجمله مسائل مورد مناقشه در مرز این کشور و رژیم صهیونیستی بود، اما دوطرف سرانجام پس از یک‌دهه کشمکش با میانجیگری طرف‌های بین‌المللی توانستند بر سر تقسیم خط مرزی در محدوده این میدان گازی به توافق برسند. توافق گازی لبنان و رژیم صهیونیستی در حالی امضا شد که روابط دوطرف هنوز در وضعیت جنگی است. یورونیوز با استناد به گزارشی فنی که در سال ۲۰۱۲ توسط شرکت انگلیسی اسپکتروم درباره میدان گازی لبنان تهیه شده، می‌نویسد که ذخایر گاز قابل استحصال در لبنان حدود ۲۵.۴تریلیون فوت مکعب است.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید