• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
یکشنبه 9 بهمن 1401
کد مطلب : 184243
+
-

زنجیره آتش در قدس پس از یورش به جنین

حملات مسلحانه فلسطینی‌ها به صهیونیست‌ها درپی یورش مرگبار روز پنجشنبه ارتش رژیم صهیونیستی به کرانه باختری ادامه دارد

گزارش 2
زنجیره آتش در قدس پس از یورش به جنین

از یورش نظامیان صهیونیست به فلسطینی‌های اردوگاه جنین در شمالی‌ترین نقطه کرانه باختری هنوز 24ساعت نگذشته بود که حداقل 8نفر از صهیونیست‌‌ها در جریان عملیات مسلحانه توسط جوانی فلسطینی در نزدیکی یک کنیسه در بیت‌المقدس شرقی کشته شدند. محل حادثه در شهرک صهیونیست‌نشین«نیو یاکوف» اعلام شده است. جیمز بیز، خبرنگار الجزیره به نقل از شاهدان عینی درباره حادثه گزارش داده که خودرویی در مقابل کنیسه توقف می‌کند، یک مرد مسلح پیاده می‌شود و سپس شروع به تیراندازی می‌کند. این حادثه در ساعات ابتدایی شامگاه جمعه و در تاریکی شب انجام شده است.
تصاویر منتشر شده در رسانه‌های عبری زبان، کیسه‌های سربسته از اجساد افرادی را نشان می‌دهد که در پیاده‌رو در کنار خودروهای اورژانس دیده می‌شوند. مجری این عملیات مسلحانه، جوانی 21ساله ساکن بیت‌المقدس شرقی بوده که مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین نام او را «علقم خیری» عنوان کرده است. گفته شده که او در تلاش برای فرار از صحنه عملیات در جریان تعقیب و گریز، به ضرب گلوله نیروهای پلیس به شهادت رسیده است.
عملیات شامگاه جمعه را بسیاری پاسخ به یورش ارتش رژیم صهیونیستی در روز قبل به اردوگاه آوارگان فلسطینی جنین دانسته‌اند. آنگونه که از نشانه‌ها بر می‌آید، عامل تیراندازی به کنیسه صهیونیست‌ها یک تیرانداز ماهر بوده است. منابع عبری زبان گفته‌اند که او فقط 9گلوله شلیک کرده و توانسته 8نفر را هدف قرار دهد. حساب کاربری علقم خیری در فیسبوک نیز از برنامه‌ریزی قبلی او برای انجام این عملیات حکایت دارد. او در پستی نوشته بود: «یک تک‌تیرانداز ماهر در موقعیتی مناسب بهتر از هزار سرباز در میدان نبرد است.»
واکنش‌ها به یورش به اردوگاه جنین فقط به عملیات در شهرک صهیونیست‌نشین «نیو یاکوف» محدود نماند. صبح روز شنبه و 7ساعت پس از عملیات موفق علقم خیری، نوجوان فلسطینی 13ساله‌ای، تعدادی از صهیونیست‌ها را در شهرک سلوان در جنوب مسجدالاقصی هدف قرار داد که طی این عملیات نیز 2 صهیونیست زخمی شدند. شبکه عبری زبان «کان» گزارش داد که یکی از مجروحان عملیات تیراندازی صبح شنبه یک افسر ارتش رژیم صهیونیستی است که در تعطیلات روز شنبه به سر می‌برده است.
یورش ارتش رژیم صهیونیستی به جنین، در ادامه عملیات متعدد این رژیم طی ماه‌های اخیر در کرانه باختری انجام شده است. طی ماه‌های اخیر، شمار زیادی از نیروهای گروه‌های مقاومت فلسطینی و مردم عادی در جریان حملات صهیونیست‌ها به شهادت رسیده‌اند. عملیات‌های مسلحانه اخیر در فلسطین اشغالی بیش از هرچیز نشان می‌دهد که تنش‌ها در این مناطق در بالاترین سطح است.
به قدرت رسیدن یک کابینه افراطی در تل‌آویو، احتمال شدت گرفتن درگیری‌ها در مناطق فلسطینی را جدی‌تر کرده است؛ درگیری‌هایی که در واکنش به حملات صهیونیست‌ها رخ خواهد داد. گروه‌های مقاومت فلسطینی در واکنش به مجموع عملیات‌های 2 روز گذشته اعلام کرده‌اند که پاسخ‌شان به تل‌آویو محدود به این دو عملیات نخواهد بود و می‌توان انتظار داشت از این پس، سرزمین‌های اشغالی با موجی از عملیات‌های مسلحانه روبه‌رو شود. کمتر از 5‌ماه پیش نیز، قدس شرقی به‌صورت همزمان در یک روز شاهد 2 عملیات مسلحانه بود که در نتیجه آن حداقل 4نفر کشته شدند. مجموع این عملیات‌ها حکایت از تغییر شیوه مقابله فلسطینی‌ها با رژیم اسرائیل به‌سمت فاز مسلحانه دارد.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید