• دو شنبه 7 خرداد 1403
  • الإثْنَيْن 19 ذی القعده 1445
  • 2024 May 27
شنبه 8 بهمن 1401
کد مطلب : 184161
+
-

فجر،چشم انتظار پدیده‌ها

در میان کارگردان‌های فیلم اولی جشنواره چهل‌ویکم، تنوع ژانر و موضوع دیده می‌شود

گزارش
فجر،چشم انتظار پدیده‌ها

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

بیشتر فیلم‌های شرکت‌کننده در جشنواره فیلم فجر امسال، کارگردانان فیلم اولی هستند؛ کارگردانانی که قرار است با هم رقابت داشته باشند که در کنار آنها، نام برخی از کارگردانان شناخته شده هم دیده می‌شود.  در مجموع ۲۴فیلم راه ‌یافته به جشنواره امسال، بنیاد سینمایی فارابی با ۹فیلم رکورددار است. سازمان اوج و حوزه هنری هر یک با 2فیلم در جشنواره حضور دارند و بنیاد روایت فتح هم با یک فیلم در این ترکیب حضور دارد. ارتش هم با سرمایه‌گذاری در یک پروژه سینمایی در این دوره اثری را ارائه کرده است.
فیلم‌های امسال در ژانر و موضوعات مختلف تولید شده اند؛ از فیلم‌های دفاع‌مقدس تا فیلم‌های خانوادگی و جنایی در تولیدات فیلم اولی‌ها دیده می‌شوند؛ دیگر کارگردانان هم تجربه حضور در فیلم فجر را داشته و به موضوعات مختلفی پرداخته‌اند.

   در آغوش درخت؛ یک شاعرانه آذری

این فیلم نخستین همکاری سازمان سینمایی سوره و کانون پرورش فکری به‌حساب می‌آید و روایتی دراماتیک، ملتهب و مینی‌مال از آخرین تلاش‌های یک خانواده در آستانه فروپاشی را به تصویر می‌کشد. بابک خواجه پاشا، برای خلق داستانی شاعرانه و ترکی، قصه خود را در آذربایجان غربی، جلوی دوربین برده است.

   اتاقک گلی؛ روایت مرصاد 
به‌نظر می‌رسد بنیاد سینمایی روایت فتح می‌خواهد حضوری جدی‌تر در تولیدات سینمایی داشته باشد و بعد از «تک تیرانداز» با «اتاقک گلی»‌در جشنواره امسال حاضر شده؛ این فیلم ‌ سراغ داستان زنانه‌ای از عملیات مرصاد رفته است. کارگردان این فیلم محمد عسگری است و این نخستین ساخته او محسوب می‌شود. تهیه کننده‌ آن، داوود صبوری است که خود در عملیات مرصاد حضور داشته است.

   کت چرمی با تیم مهدویان
«کت چرمی» را کامران حجازی تهیه کرده، سینماگر جوانی که نخستین حضورش در سینما در مقام تهیه‌کننده‌ «مرد بازنده» محمدحسین مهدویان بود و حالا با کت چرمی به جشنواره می‌آید.   او قصد دارد بار دیگر در فیلم تازه مهدویان با عنوان «مطرود» این همکاری را تکرار کند، البته حجازی پیش از این هم مجری طرح آثار مختلف را به ‌عهده داشته است. کارگردانش حسین میرزامحمدی است و این فیلم نخستین تجربه او در زمینه کارگردانی فیلم بلند به شمار می‌رود. «کت چرمی» که از آثار بنیاد فارابی در جشنواره امسال است، مضمونی اجتماعی دارد.

   سرهنگ ثریا؛ برگرفته از نمایش باباآدم
این فیلم تازه‌ترین محصول اوج است که از زاویه‌ای متفاوت به حضور سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در پادگان اشرف می‌پردازد. «سرهنگ ثریا» نخستین ساخته سینمایی لیلی عاج است؛ لیلی عاج در کارگردانی تئاتر، سابقه طولانی دارد و این نخستین فیلم سینمایی این فیلمساز است. «سرهنگ ثریا» روایت مادرانه‌ای از یک زن است. موضوعی که یادآور نمایشی از این کارگردان است که با نام «بابا آدم» آن را روی صحنه برده است.

   جنگل پرتقال و رسول صدرعاملی
این فیلم با بازی بازیگرانی چون سارا بهرامی و میرسعید مولویان و کارگردانی آرمان خوانساریان به‌عنوان فیلم اولی تولید شده و درباره دانشجویی است که بعد از ۱۳سال به شهر محل تحصیل‌اش برمی‌گردد. خوانساریان همچنین به‌همراه مجید برزگر نویسندگی فیلم «ابر، بارانش گرفته» را به ‌عهده داشته ‌است. این فیلم ، درامی اجتماعی است که بنیاد سینمایی فارابی، بودجه تولید آن را پرداخت کرده است. صدرعاملی، تهیه‌کننده فیلم در سال‌های اخیر، تهیه‌کنندگی فیلم اولی‌های مهمی چون «شنای پروانه» را بر عهده داشته و «جنگل پرتقال» فیلم دیگری از این تهیه‌کننده است.

مکث
وزیر ارشاد مطرح کرد
6 فیلم جشنواره با مضمون دفاع مقدس و شهدا


محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای دیدار با علما و مراجع تقلید، به قم رفت و در نخستین برنامه کاری خود با آیت‌الله سیدمحمد سعیدی، تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س)، دیدار و گفت‌وگو کرد. در بخشی از این دیدار، درباره جشنواره فیلم فجر صحبت شده که وزیر، گزارشی از فیلم‌های این دوره داده است. وی عنوان کرده: «در جشنواره فیلم فجر امسال، 6 فیلم با مضمون انقلاب، جبهه، جنگ و شهدا داریم، ‌تلاش کردیم با امیدآفرینی ایجاد وفاق کنیم و فیلم‌هایی را که سیاه نمایی می‌کنند‌نداریم. کار متمرکزی که اتفاق افتاده، این است که در این دولت، بخش عمده‌ای از امور عقب افتاده را جبران کنیم. در بخش‌های مختلف فرهنگی اقدامات زیادی انجام شده و همه همکاران مکلف هستند که چند برابر دیگران  اقدام کنند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید