• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 5 بهمن 1401
کد مطلب : 183911
+
-

تلاش تل‌آویو برای فروپاشی تشکیلات خودگردان

تندروهای حاکم در تل‌آویو با ایجاد بحران مصنوعی مالی برای تشکیلات خودگردان فلسطین، به‌دنبال فلج کردن این سازمان هستند

گزارش
تلاش تل‌آویو برای فروپاشی تشکیلات خودگردان

رضا عمویی- روزنامه‌نگار

کمتر از یک‌ماه پس از روی کارآمدن کابینه تندروهای تل‌آویو که از آن به‌عنوان تندروترین کابینه تاریخ کوتاه رژیم صهیونیستی یاد می‌شود، اکنون تأثیر سیاست‌های آنها روی جامعه فلسطینی در حال نمایان شدن است. این تأثیرات را در اعمال محدودیت‌های اقتصادی روی تشکیلات خودگردان فلسطین به خوبی می‌توان دید. بخش عمده بودجه تشکیلات خودگردان فلسطین به ریاست محمودعباس از طریق مالیات ساکنان کرانه باختری تامین می‌شود، اما این مالیات‌ها به‌صورت مستقیم در اختیار تشکیلات خودگردان قرار نمی‌گیرد، بلکه بودجه مورد نظر از سوی حساب‌های بانکی که در اختیار تل‌آویو است، در میان تشکیلات خودگردان توزیع می‌شود. به تازگی اما کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی برای تحت فشار قرار دادن تشکیلات خودگردان علاوه بر تحریم برخی از مقامات فلسطینی، همچنین تصمیم گرفته است که ۱۳۹میلیون شِکل (واحد پول اسرائیل) را از اعتبارات تشکیلات خودگردان مصادره کند. این پول به‌عنوان حقوق ماهانه خانواده اسیران و شهدای فلسطینی پرداخت می‌شد، اما حال وزارت دارایی رژیم صهیونیستی به ریاست بتسلئیل اسموتریچ اعلام کرده که درنظر دارد تا این پول را به خانواده شهرک‌نشینان صهیونیست اختصاص دهد که در درگیری با فلسطینی‌ها کشته شده‌اند. اسموتریچ که سکان وزارت دارایی کابینه نتانیاهو را در دست دارد، در کنار ایتمار بن گویر، وزیر امنیت داخلی، 2 چهره به‌شدت تندرو حاکم هستند که از آنها به‌عنوان کاهانیست‌ها یاد می‌شود. اسموتریچ علاوه بر این دست تشکیلات خودگردان را هم برای برخی ساخت و سازها در کرانه باختری بسته تا دایره اختیارات و عملکرد تشکیلات خودگردان در کرانه باختری از آنچه هست، ضعیف‌تر شود. همچنین قطع بخش قابل توجه بودجه تشکیلات خودگردان احتمالا باعث می‌شود تا این نهاد نتواند حقوق کارمندان خود را به‌طور کامل تامین کند و در این صورت بحران سیاسی داخلی به دنبال قطع بودجه دامنگیر تشکیلات خودگردان فلسطین خواهد شد. تشکیلات خودگردان فلسطین براساس معاهده صلح اسلو در سال1993 میان یاسر عرفات و اسحاق رابین، یک تشکیلات شبه دولتی و موقت برای کنترل کرانه باختری است. هدف از ایجاد این نهاد، زمینه‌سازی‌ برای تشکیل دولت مستقل فلسطینی بود، اما در همه 3دهه گذشته پس از توافق اسلو چه در زمان عرفات و چه در زمان جانشین او، محمودعباس، تشکیلات خودگردان هیچ‌گاه نتوانست دامنه اختیارات و نفوذ عملکردی زیادی در کرانه باختری به‌دست آورد. نیوعرب در گزارشی می‌نویسد که همه کابینه‌های حاکم در تل‌آویو پس از معاهده اسلو تلاش کرده‌اند تا تشکیلات خودگردان فلسطین در ضعیف‌ترین حالت خود فعالیت کند و از این‌رو این تشکیلات هیچ‌گاه امکان فعالیت گسترده‌ای در کرانه باختری نداشته، اما تنها نهاد رسمی فلسطینی‌ها به شمار می‌رود.

تغییر رویکرد تل‌آویو
محدودیت‌های اقتصادی که تندروهای حاکم در تل‌آویو علیه تشکیلات خودگردان فلسطین دنبال می‌کنند، در راستای فلج کردن کامل این نهاد فلسطینی است. این در حالی است که کابینه‌های گذشته اسرائیل با وجود تلاش برای تضعیف این تشکیلات شبه دولتی، اما همزمان ادامه حیات و فعالیت آن را تامین‌کننده منافع خود می‌دانستند.حتی سیاستمداران سنتی در تل‌آویو نیز خطر فروپاشی تشکیلات خودگردان را گوشزد کرده‌اند. علت نگرانی سیاستمداران سنتی تل‌آویو نسبت به فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین، نقش این نهاد برای مدیریت و کنترل اوضاع امنیتی در کرانه باختری است. نیوعرب هم می‌نویسد که منافع راهبردی اسرائیل همواره طی سال‌های گذشته تضعیف و همزمان ادامه حیات تشکیلات خودگردان فلسطین بوده است نه فروپاشی آن، چون وجود تشکیلات خودگردان این بهانه را به‌دست صهیونیست‌ها می‌داد که با اشاره به حاکمیت این نهاد فلسطینی در کرانه باختری، اتهامات آپارتاید علیه خود را رد کنند. سرتیپ بازنشسته ارتش اسرائیل، «افرایم سنه» نیز که قبلا به‌عنوان عضو کنست، وزیر بهداشت، حمل‌ونقل و معاون وزیر جنگ مشغول به کار بوده است، معتقد است که نتانیاهو 13سال فرصت داشت تا تشکیلات خودگردان را با ایجاد بحران اقتصادی دچار فروپاشی کند، اما هیچ‌گاه این کار را نکرد، هرچند اکنون راست افراطی مسیر جدیدی را برای فروپاشی کامل تشکیلات فلسطینی‌ها دنبال می‌کند.

مکث
رؤیای تندروها

 به‌نظر می‌رسد که تندروهای فوق ارتدوکس حاکم در تل‌آویو با تلاش برای فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین در تلاشند تا روند اشغال کامل کرانه باختری را عملی کنند. جمال زکوت، مشاور سابق محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز معتقد است که 2 وزیر تندرو کابینه نتانیاهو تلاش دارند تا همزمان با سقوط تشکیلات خودگردان، کرانه باختری را از طریق تشدید کنترل‌ها و الحاق تدریجی به اسرائیل متصل کنند و فلسطینی‌ها را در کانتون‌ها و بخش‌های محدود، تحت محاصره قرار دهند؛ به‌گونه‌ای که فلسطینی‌ها 2 گزینه بیشتر نداشته باشند: یا ماندن در محاصره یا فرار. واصل أبو یوسف از اعضای کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین هم نظر مشابهی دارد و معقتد است که گزینه جایگزین اسرائیل برای تشکیلات خودگردان، نوعی خودگردانی محدود شهری یا قبیله‌ای جدا از هم در کرانه باختری است. افرایم سنه هم می‌گوید که هرج و مرج و آشفتگی پس از سقوط تشکیلات خودگردان فلسسطین دقیقا همان چیزی است که راست افراطی‌های کابینه نتانیاهو می‌خواهند. آنها خواهان خشونت و آشفتگی و درگیری بیشتر در غیاب تشکیلات خودگردان هستند تا به این بهانه کنترل اوضاع کرانه باختری را به ‌طورکامل به‌دست گیرند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید