• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
چهار شنبه 9 خرداد 1397
کد مطلب : 18379
+
-

برای گفت‌و‌گو، یک چای هم کفایت می‌کند

نگاهی به حاشیه‌های عدم‌حضور برخی هنرمندان در افطاری رئیس‌جمهور


افطاری رئیس‌جمهور با هنرمندان ضیافتی است که در چند سال گذشته همواره با حضور هنرمندان به‌ویژه هنرمندان سینما برگزار شده است. افطاری امسال رئیس‌جمهور با هنرمندان نیز امشب برگزار می‌شود درحالی‌که از دو روز گذشته شماری از چهره‌های سینما اعلام کرده‌اند که در افطاری شرکت نخواهند کرد. سال گذشته تازه حسن روحانی برای بار دوم به کرسی ریاست‌جمهوری رسیده بود و بسیاری از هنرمندان تا چند روز پیش از‌ماه مبارک رمضان مشغول فعالیت‌های انتخاباتی برای انتخاب دوباره روحانی بودند و امید و نشاط عمومی در جامعه به‌ویژه در میان هنرمندان بیشتر بود. اما در یک سال گذشته چه اتفاقی افتاده که تعدادی از هنرمندان ترجیح داده‌اند که به نشانه اعتراض در افطاری رئیس‌جمهور شرکت نکنند؟



کسانی که قصد دارند در افطاری شرکت نکنند بیشتر شرایط نامناسب اقتصادی مردم را دلیل عدم‌حضور خود در افطاری رئیس‌جمهور دانسته‌اند. پرویز پرستویی را باید پیش‌قراول این ماجرا دانست؛ بازیگری که دو روز پیش در تشییع ناصر ملک‌مطیعی انتقادات تندی را متوجه صدا و سیما کرد. پرستویی به همراه مازیار میری، احسان کرمی و سارا بهرامی متن مشترکی را برای عدم‌حضور خود برای افطار منتشر کرده‌اند؛ «سلام. ضمن سپاس از دعوت حضرتعالی به عرض می‌رساند که با توجه به شرایط بد اقتصادی و روحی مردم کشورمان باور این حقیر بر این استوار است که چنین گردهمایی‌هایی که مستلزم صرف هزینه‌های زیاد است (و تعدادشان هم کم نیست) شاید حداقل از نگاه بنده و تعدادی از همکارانم چندان ضروری نباشد. نیک می‌دانم که هدف شما از این مهمانی افطار شنیدن حرف‌ها و بیان مشکلات جامعه هنری از زبان آنهاست. اما تجربه چند سال اخیر نشان داده که شما حتی بیش از ما به این مشکلات واقفید و آنها را به بهانه‌های مختلف بیان می‌دارید. اما ظاهرا ما باید فقط دلخوش باشیم که شما در کنار ما هستید و این مشکلات را می‌دانید و می‌گویید؛ چرا که ظاهرا شما هم دنبال گوش شنوایی هستید که مشکلات را حل کند و از این نظر دقیقا مانند مایید. درخواست‌های ما و سایر اقشار مردم این روزها چندان تفاوتی با هم ندارد. همه در یک کشتی هستیم و چشم امید به شجاعت و عمل‌گرایی ناخدا بسته‌ایم. باشد که به صخره ناامیدی برنخوریم که سخت‌ترین صخره‌هاست. در پایان اضافه می‌کنیم که شاید اگر شما رئیس‌جمهور نبودید اکنون همین امکان برای ابراز نظر نیز فیلتر شده بود و همین کوچک هم نتیجه رأی به شماست. اینها را درک می‌کنیم و ممنونیم اما شما هم ما را درک کنید.»

هنرمندان دیگر نیز دلایلی شبیه به این را در صفحه‌های شخصی خود برای عدم‌حضور در افطاری رئیس‌جمهور ذکر کرده‌اند. در این میان واکنش هادی حجازی‌فر متفاوت‌تر از سایر هنرمندان است. حجازی‌فر در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور اعلان رسمی دلیل عدم‌حضور را یک موفقیت خوانده است؛ «جناب آقای روحانی، ‌ سلام و خسته نباشید. خوشحالم که در دوره شما و به واسطه شعارهای انتخاباتی و مرام و مشی‌تان نقد رئیس‌جمهور حی و حاضر و در صدارت تقریبا به عادی‌ترین اتفاق ممکن شده است. دیگر مثل خیلی قبل‌ترها و کمی قبل‌ترهایش مخالفت و نقد با تصمیم‌ها و رویکردهای رئیس‌جمهور،  ‌تقدس‌زدایی و مستوجب ردگیری و برخورد و شلاق و حبس نیست. ناراحت نباشید و لطفا به آقای نوبخت بگویید کنایه شاید درست اردیبهشت سال گذشته را نزند.... من اعتراض برخی همکارانم را در اجابت نکردن دعوت شما نشانه موفقیت دولت شما می‌دانم.برای گفت‌و‌گو یک چای در یک بعدازظهر غیراز‌ماه رمضان هم کفایت می‌کند. نیامدن به مهمانی افطار رئیس‌جمهور و اعلام رسمی آن و نه بهانه سرماخوردگی و در سفر‌بودن آوردن یک لحظه تاریخی در مردم‌سالاری این کشور است.»



محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نطق دیروز خود درباره عدم‌حضور بعضی از هنرمندان در افطاری ریاست‌جمهوری گفت: «ما همه تلاشمان را کردیم تا مشکلات حل شود،  برای بزرگ‌ شدن سفره مردم بیشتر تلاش می‌کنیم؛ واقعا اگر به ما بگویند چه کاری انجام دهیم همان کار را انجام می‌دهیم،  مگر سفره مردم پارسال رنگین‌تر بود که این افراد حمایت کردند؟»
شاید بهتر بود که این هنرمندان در افطاری شرکت و آنجا نظرات خود را بیان می‌کردند. باید منتظر بمانیم و ببینیم رئیس‌جمهور چه واکنشی به عدم‌حضور هنرمندان نشان می‌دهد و هنرمندانی که در افطاری شرکت کرده‌اند چه بحث‌هایی را مطرح می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید