• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 4 بهمن 1401
کد مطلب : 183787
+
-

شورای رقابت خواستار توقف عرضه خودرو در بورس‌کالا شد

تنش دوباره بر سر عرضه خودرو در بورس‌کالا

بورس
تنش دوباره بر سر عرضه خودرو در بورس‌کالا

تنش بر سر عرضه خودرو در بورس‌کالا بار دیگر بالا گرفت؛ طوری که روز گذشته شورای رقابت با ارسال نامه‌ای به سازمان بورس عرضه خودرو در بورس‌کالا را مجاز ندانست. این موضوع بلافاصله واکنش وزیر اقتصاد و سازمان بورس را برانگیخت. سازمان بورس اعلام کرد: شورای رقابت اختیار قانونی لغو عرضه خودرو در بورس‌کالا را ندارد. وزیر اقتصاد نیز گفت: مجوز عرضه خودرو در بورس‌کالا را شورای بورس داده و در این خصوص شورای بورس تصمیم خواهد گرفت. قرار است امروز جلسه فوق‌العاده شورای بورس در همین زمینه برگزار شود.
به گزارش همشهری، عرضه خودرو در بورس‌کالا هر روز ابعاد تازه‌تری به‌ خود می‌گیرد و مخالفان هر روز از طرح جدیدی پرده‌برداری می‌کنند. گویا نفع ذی‌نفعان به قدری است که نمی‌توانند از آن چشم‌پوشی کنند. مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران خودرو پیش از این گفته بود: ۳۵۰ هزار میلیارد تومان در 3سال گذشته از جیب مردم، خودروساز و سهامداران خارج و به جیب دلالان وارد شده است. حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس‌کالا نیز گفته بود: با عرضه خودرو در بورس‌کالا تاکنون از توزیع ۱۰‌هزار و ۴۰۰‌میلیارد تومان رانت جلوگیری شده است. با این حال، هر روز مخالفت‌ها با عرضه خودرو در بورس‌کالا بیشتر می‌شود. در تازه‌ترین رویداد روز گذشته شورای رقابت با ارسال نامه‌ای به سازمان بورس عرضه خودرو در بورس‌کالا را مجاز ندانست. شورای رقابت در این نامه اعلام کرد: مطابق مصوبات مربوط به بازار خودروهای انحصاری، همه خودروهای سواری 2شرکت ایران خودرو و سایپا به جز 2خودرو هایما و تارا مشمول مصوبه انحصار هستند و عرضه آنها باید طبق روال قبل انجام شود. در نتیجه عرضه خودروهای خانواده دنا، پژو‌207 و شاهین در بورس‌کالا مجاز نیست.

   واکنش‌ها
   امیرمهدی صبایی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس: شورای رقابت اختیار قانونی لغو عرضه خودرو در بورس‌کالا را ندارد و هرگونه ملاحظه‌ای درخصوص عرضه خودرو در بورس‌کالا صرفا در شورای بورس قابل بررسی است. شورای بورس بالاترین رکن بازار سرمایه است و تصویب سیاست‌های کلان بازار سرمایه را به‌عهده دارد، ضمن احترام به جایگاه شورای رقابت، بورس‌کالا تابع مصوبات شورای بورس است.
   محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای بورس: نه‌تنها عرضه خودرو در بورس‌کالا طبق روال در حال انجام است، بلکه باید بیشتر از گذشته عرضه شود و کسی هم که مانع شود، مطابق با قانون با آن برخورد خواهد شد.
   امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت: درشرایط فعلی وزارت صنعت از عرضه در بورس‌کالا حمایت می‌کند، زیرا این کار مدل موفقی از عرضه خودرو بود که توانست قیمت‌ها را با قیمت به‌مراتب کمتر از قیمت بازار آزاد عرضه کند.
   روح‌الله ایزدخواه، عضو ناظر مجلس در شورای رقابت: شورای بورس قانونگذار نیست. برای تنظیم عرضه خودرو در بورس به قانون جدید در مجلس نیاز داریم در غیر این صورت شورای رقابت باید تنظیم‌گری کند. در نتیجه نامه شورای رقابت قانونی است، زیرا طبق قانون اجرای سیاست‌های اصل‌۴۴ شورای رقابت موظف است درخصوص کالاهای انحصاری دستورالعمل تعیین یا تنظیم قیمت ارائه دهد خودرو هم در زمره کالاهای انحصاری است.

   امروز؛ نخستین عرضه خودروهای وارداتی در بورس
با وجود نامه جدید شورای رقابت و مخالفت‌ها با عرضه خودرو در بورس‌کالا، قرار است امروز نخستین محموله خودروهای وارداتی در بورس‌کالا عرضه شود و عرضه خودرو‌های داخلی نیز تداوم یابد. براساس مصوبات جلسه ویژه پیگیری برنامه‌های اولویت‌دار دولت، نخستین عرضه گروه خودروهای وارداتی برای چانگان‌های وارداتی در بورس‌کالا، امروز(سه‌شنبه) عملیاتی خواهد شد. براساس برآورد اولیه، قیمت پایه این خودرو حداقل ۵۷۰‌میلیون تومان است. سوم دی ماه، نخستین محموله خودروهای وارداتی وارد کشور شد که قرار است این خودرو‌ها به‌تدریج در بورس‌کالا عرضه شود. فردا همچنین قرار است 2هزار دستگاه هایما، 150دستگاه لاماری و 200دستگاه T5 فردا در بورس‌کالا عرضه شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید