• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 3 بهمن 1401
کد مطلب : 183689
+
-

حال خوش تهرانگردی

یادداشت
حال خوش تهرانگردی

محسن مهدیان؛  مدیرعامل

تهران را به چه می شناسید؟  دود و آلودگی؟ سر وصدا و ترافیک؟ رنج های زیرپوست شهر؟ و خلاصه شهری بی هویت؟
برای لحظاتی این تصاویر ناموزون را کنار گذاشته و متفاوت فکر کنید. واقعیت این‌است که تهران این هست و این همه نیست. این هست چون پیش روی ماست. مقابل چشمان ماست و این نیست چون دوربین رسانه ها غیر از این تصویر نمی کنند. چشمان ما تربیت شده همین کژتابی رسانه ای است که به تلخ دیدن عادت کرده است. نه اینکه تلخی نیست؛ اما همین نیست. تهران را باید با لایه های عمیق تر از این ظاهر پرآشوب ببینیم.
تهران زیباست به هویتش و زیباست به مردمانش. تهران را درست روایت نکردند. قصه‌های تهران بس خواندنی و شگفت انگیز است. در لایه های زیرین این شهر مردمی هستند گمنام که سراسر زندگی شان آموختنی است. اما چه باید کرد که رسانه های سلبریتی زده نمی بینند و انگیزه روایت این زیبایی را ندارند. تهران زیباست به کهنه فرهنگ حکمی اش. به تاریخ مردی و جوانمردی اش. به قصه های پهلوانان و معرکه‌گردان های شجاعت و ایثارش. ورق به ورق تاریخ این شهر مملو از حکیمانه‌های آموزنده است. در لابه لای معماری یخ زده این شهر، معماری پرنقش و نگاری است که از پای منبر عرفا وجب به وجب اخذ شده است.  درباره حقیقت این شهر کم گفتند و کم نوشتند.
تصویر یک شهر بی هویت، تعلق اجتماعی را از بین می برد و مردم را سرگردان در روزمرگی های فرهنگ مدرن شهری می کند؛ حال آنکه حقیقت تهران غیر از این تصویر ظاهری است.
باورش سخت نیست؛ کافی است فارغ از تصاویر سیاه این شهر، فراخوان خدمت و مودت و محبت داده شود. اینجاست که باید صف مردان میدان و زنان قهرمان را به نظاره بنشینیم.  
به این بهانه همشهری تصمیم گرفته است با راه اندازی تور تهران‌گردی، مخاطب خود را از نزدیک با زیبایی های نهفته در این شهر آشنا کند. اولین تور تهران‌گردی، گزارشی جذاب از گوهرشاد تهران بود و دومین تور گردشی در میان قبرستان امام زاده عبدالله شهرری. روایت خبرنگاران و گردشگران از دومین تور تهران‌گردی را امروز در صفحات میانی روزنامه بخوانید و هر دوهفته یکبار با تور همشهری، تهران را تماشا کنید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید