• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 3 بهمن 1401
کد مطلب : 183683
+
-

افزایش 15درصدی مسافران دلیل ازدحام دیروز مترو

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

دیروز صبح با توجه به محدودیت‌های ترافیکی اعمال شده، تعداد مسافران خط 3و ازدحام جمعیت در برخی از ایستگاه‌های این خط افزایش چشمگیری داشت که دلیل آن را شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه افزایش ۱۵درصدی مسافر نسبت به روز شنبه در خطوط یک، 3و 4اعلام کرد.
به گزارش همشهری، مشکل ازدحام مسافر در خط 3مترو، طی سال‌های گذشته هم رخ داده و این اتفاق مسبوق به سابقه است. ازجمله در 4مهر سال 1397 و 3تیرماه سال 1398که به‌دلیل تأخیر و طولانی شدن سرفاصله حرکت قطارها، تجمع و انباشت مسافر در اغلب ایستگاه‌های خط 3اتفاق افتاد. در سال 98دلیل این اتفاق، سرفاصله 9دقیقه‌ای حرکت قطارها در خط3مترو بود و عنوان شد که به‌دلیل ازدحام جمعیت و شلوغی ایستگاه‌ها، برخی از مسافران مانع از بسته شدن در‌ها و حرکت به‌موقع قطار شده‌اند. در آن زمان مدیران وقت شهری از دولت درخواست کرده بودند تا نسبت به متروی تهران نگاه ملی داشته باشند و با تزریق اعتبار و امکانات برای جبران کمبود‌های این حوزه به شهرداری تهران کمک کنند. درخواستی که در نهایت از سوی دولتمردان بی‌جواب ماند و در عمل ترتیب اثری به آن داده نشد تا برای چند سال دیگر هم مشکلات و کمبودهای مترو روی هم انباشته شوند. در ادامه با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کشور، شاهد تداوم این مشکل در سال‌های بعدی بودیم.

کاهش سرفاصله حرکت قطار‌ها در ساعت‌های پیک
امسال یک‌بار سرفاصله حرکت قطارها در خط ۳ به ۶ دقیقه کاهش پیدا کرد و سپس هفتم دی‌ماه مسعود درستی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران از کاهش مجدد سرفاصله حرکت قطارها به 5دقیقه در ساعات پیک مسافری خبر داد. این یک‌دقیقه با اضافه شدن یک رام قطار به این خط و بنا بر درخواست شهروندان و مسافران و با هدف کاهش ازدحام مسافری در ایستگاه‌های تقاطعی مانند تئاتر شهر و... رقم خورد. با همه اینها دیروز باز هم تجمع و انباشت مسافر در این خط رخ داد؛ موضوعی که به اجرای محدودیت ترددی زوج و فرد خودروها از مقابل درب منازل همزمان با تشدید آلودگی هوا و البته افزایش جریمه برای خودروهای متخلف به میزان 105هزار تومان ارتباط پیدا می‌کرد.
در همین رابطه، مسعود درستی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه از افزایش ۱۵درصدی آمار مسافران مترو طی دیروز نسبت به روز شنبه با اجرای طرح ترافیک از درب منازل خبر داد و گفت: «آمار مسافران امروز (یکشنبه ۲بهمن‌ماه ۱۴۰۱) مترو از ساعت ۶ تا ۹صبح نسبت به روز پیش در این بازه زمانی ۲۸هزار نفر افزایش داشته است که با اعزام قطار فوق‌العاده در ایستگاه تقاطعی تئاترشهر که با ازدحام مسافری بیشتری همراه بود، توانستیم با ظرفیت موجود به جابه‌جایی مسافران خطوط مترو بپردازیم.»

چرا خط 3پرمسافر است؟

۳۵ کیلومتر طول و 25ایستگاه دارد.

از ایستگاه آزادگان در جنوب غرب تهران تا ایستگاه قائم در شمال شرق گسترده شده است.
نعمت آباد، عبدل آباد و راه‌آهن در محدوده جنوبی شهر و شهیدبهشتی، منیریه، تئاترشهر و میدان حضرت ولی‌عصر(عج) در مرکز شهر و سهروردی، میدان هروی و نوبنیاد در بخش شمالی ایستگاه‌های پرمسافر این خط هستند.
با خطوط یک، 4و 7 در ایستگاه‌های شهیدبهشتی، تئاترشهر و مهدیه تقاطع دارد.
از صبح ساعت ۵:۳۰ تا ساعت ۲۲:۰۰ پذیرش مسافر دارد.
سرفاصله حرکت قطارها در ساعات پیک مسافری، هر 5دقیقه یک‌بار است.
در ساعت‌های غیرپیک، سرفاصله حرکت قطارها 6دقیقه است.
علاوه بر ساکنان تهران، اهالی شهرها و محله‌های اقماری ازجمله اسلامشهر هم از این خط استفاده می‌کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید