• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 3 بهمن 1401
کد مطلب : 183680
+
-

جشنواره شگفتی‌ها

رقابت‌های اوپن استرالیا با حذف چند مدعی دیگر در بخش زنان و مردان ادامه پیدا کرد

جشنواره شگفتی‌ها

جواد نصرتی

شگفتی حذف مدعیان رقابت‌های اوپن استرالیا، با شکست‌های غیرمنتظره 2نام پرآوازه در بخش زنان و یک تنیسور مطرح در بخش مردان ادامه یافت؛ در بخش زنان ایگا اسویاتک و کوکو گاوف، جدی‌ترین مدعیان تورنمنت امسال، وداع زودهنگامی با نخستین گرند‌اسلم سال داشتند و بخش مردان هم شاهد حذف ششمین نفر از 10مدعی اول قهرمان رقابت‌ها بود.
اسویاتک، با امیدهای زیادی به‌ ملبورن آمده بود و بخت شماره یک قهرمانی رقابت‌ها به شمار می‌رفت اما برابر النا ریباکینا، حرفی برای گفتن نداشت و در 2ست متوالی شکست خورد. ریباکینا که تابستان پیش در ویمبلدون به قهرمانی رسیده بود، در ماه‌های بعد از آن افت شدیدی داشت اما برابر اسویاتک، نشان داد که چه توانایی و انگیزه‌ای برای بردن یک گرنداسلم دیگر دارد. کوکو گاوف، جوان 18ساله آمریکایی و بخت هفتم این رقابت‌ها هم که یکی از ستاره‌های درخشان و در حال ظهور تنیس دنیا به شمار می‌رود، در 2ست متوالی مغلوب یلینا اوستاپنکو، بخت شماره17 بازی‌ها از لتونی شد. با این نتایج، یک‌چهارم این سمت جدول، بین اوستاپنکو و ریباکینا برگزار می‌شود. از نخستین روزی که جدول بازی‌ها اعلام شد، هواداران تنیس انتظار داشتند این بازی، بین گاوف و اسویاتک برگزار شود و از همان زمان گفته می‌شد این تقابل، قهرمان بازی‌های امسال را تعیین می‌کند اما ریباکینا و اوستاپنکو نظر دیگری داشتند.
شگفتی‌ها البته فقط مخصوص بخش زنان نبود و در بخش مردان هم، فیلکس اوژیسه آلیاسیم، بخت ششم این بازی‌ها از کانادا هم با شکست برابر حریفی از چک، از رقابت‌ها حذف شد.
در بخش زنان، ریباکینای 23ساله بعد از پیروزی چشمگیرش، گفت: «هر بار که وارد زمین می‌شوم عصبی هستم اما تلاش می‌کنم خودم را آرام نشان دهم. پیروزی بزرگی است و خوشحالم که به دور بعد رسیده‌ام.»
رقابت‌های زنان امسال، کم غافلگیری نداشته اما هیچ‌کس انتظار حذف زودهنگام اسویاتک را نداشت. تنیسور لهستانی که سال گذشته به‌عنوان شماره یک تنیس زنان دنیا رسید، مدافع عنوان قهرمانی اوپن فرانسه و آمریکاست و در یک سال گذشته، بهترین نتایج را در تنیس زنان دنیا کسب کرده است. او سال گذشته تا نیمه‌نهایی همین رقابت‌ها پیش رفت. او بعد از باخت غیرمنتظره‌اش گفت: «فکر کنم رویکردم نسبت به این تورنمنت نادرست بوده و باید کمی بیشتر به‌خودم سخت می‌گرفتم. حالا تلاش می‌کنم کمی استراحت کنم تا دوباره به فرم ایده‌آلم برگردم.»
در بخش مردان، با حذف آلیاسیم، 6نفر از 10بخت اول بازی‌ها، از رقابت‌ها کنار رفتند. سرشناس‌ترین حذف‌شده بخش مردان، رافائل نادال مدافع عنوان قهرمانی بود که در دور دوم، مصدوم شد و وداع تلخی با ملبورن داشت. در همان دور، کسپر رود هم از بازی‌ها حذف شد. دانیل مدودف، فینالیست دور پیش هم جمعه شکست خورد و حذف شد.
در روز شکست آلیاسیم، سباستین کوردا، تنیسور شگفتی‌ساز آمریکایی، با پیروزی برابر بخت شماره10 بازی‌ها، هوبرت هورکاژ، به دور بعد صعود کرد. او در دور قبل، با حذف دانیل مدودف شگفتی‌ساز شده بود. این نخستین بار است که این تنیسور، به یک‌چهارم نهایی یکی از 4 گرند‌اسلم دنیا می‌رسد. او بعد از این پیروزی، آن را به پدرش، پتر، هدیه داد که سال1998 قهرمان همین رقابت‌ها در استرالیا شده بود. او قبلا به شوخی گفته بود که بدترین ورزشکار در خانواده‌اش است؛ مادر او هم تنیسور حرفه‌ای بوده و 2خواهرش، جسیکا و نلی، گلف‌باز حرفه‌ای هستند. کوردا بعد از بازی گفت: «با پدر و مادرم تلفنی صحبت کردم. تولد پدرم فرداست، و این برد یک هدیه زودهنگام برای او بود.»

کوکوگاوف، تنیســور 18ساله، آمریکایی امید زیادی به درخشش در ملبورن داشت اما با یک شکست غیرمنتظره و چشم‌های گریان به خانه رفت

 

این خبر را به اشتراک بگذارید