• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
دو شنبه 3 بهمن 1401
کد مطلب : 183646
+
-

واکنش‌های گسترده جهانی به قرآن‌سوزی در سوئد

اقدام تحریک‌آمیز سیاستمدار راست‌افراطی سوئد در اهانت به قرآن‌کریم واکنش‌ گسترده جهان اسلام را در پی داشته است

جهان‌نما
واکنش‌های گسترده جهانی به قرآن‌سوزی در سوئد

جهان اسلام به اقدام «راسموس پالودان» سیاستمدار راست افراطی، درخصوص بی‌احترامی به قرآن‌کریم در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم با مجوز مقامات سوئد، واکنش تندی نشان داد. پالودان برای این کار خود از مقامات سوئد مجوز گرفته بود. به‌گزارش خبرگزاری آناتولی، ترکیه در واکنش به این اقدام، ضمن احضار سفیر سوئد، سفر وزیر دفاع سوئد به آنکارا را لغو کرد. در بیانیه وزارت خارجه ترکیه علیه این اتفاق آمده است: «این اقدام به‌طور شفاف نشان‌دهنده جرم نفرت‌افکنی است.»
اقدام اخیر در سوئد روابط آنکارا و استهکلم را بیش از پیش متشنج کرده است. حدود یک هفته پیش، آویزان کردن عروسک اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، در تجمع معترضان مقابل شورای شهر استکهلم باعث شد وزارت خارجه ترکیه سفیر سوئد را احضار و سفر رئیس پارلمان سوئد به آنکارا را لغو کند. این در حالی است که سوئد برای عضویت در پیمان نظامی ناتو به رأی موافق ترکیه نیاز دارد و در تلاش است تا آنکارا را قانع کند که با عضویت سوئد در ناتو موافقت کند. ترکیه اما برای رضایت به این عضویت مجموعه‌ای از درخواست‌ها را مطرح کرده است؛ ازجمله اخراج و تحویل دادن شماری از فعالان کُرد.
علاوه بر ترکیه، وزارت خارجه پاکستان نیز قرآن‌سوزی را اقدامی شنیع خوانده و آن را به‌شدت محکوم کرده است. در بیانیه وزارت خارجه پاکستان آمده است: «هتک حرمت به کتاب آسمانی 1.5میلیارد مسلمان، مصداق بارزی از نفرت‌پراکنی و ترویج خشونت علیه تمام مسلمانان است و هیچ نسبتی با آزادی بیان ندارد.» همچنین وزارت خارجه اردن نیز این اقدام در سوئد را تهدیدی علیه همزیستی مسالمت‌آمیز خوانده و آن را به‌شدت محکوم کرده است. ایران، کویت، عربستان سعودی نیز ازجمله کشورهایی بودند که این اقدام را قویا محکوم کرده‌اند.
راسموس پالودان فعال راست‌افراطی، فردی است که آشوب‌های سال‌های اخیر در رابطه با موضوع قرآن‌سوزی در سوئد را رهبری می‌کند. او در سال۲۰۲۰ نیز قصد داشت یک نسخه از قرآن را در شهر مالمو سوئد به آتش بکشد که به درگیری‌های خشونت‌آمیز منجر شد. پالودان وکیل دانمارکی ـ سوئدی و رهبر گروه راست‌افراطی «خط سخت» است. او که در سال۲۰۲۰ شهروندی سوئد را دریافت کرده به اسلام‌ستیزی و مهاجرستیزی معروف است و تاکنون بارها به‌دلیل نقض قانون در دانمارک محاکمه شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید