• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 2 بهمن 1401
کد مطلب : 183578
+
-

سال نوی چینی؛ غوغای خرگوش‌ و کمی هم گربه

روز خوب
سال نوی چینی؛ غوغای خرگوش‌ و کمی هم گربه

نزدیک به 2میلیارد نفر، که بیشتر آنها ساکن شرق آسیا هستند، سال نوی چینی را که نماد آن امسال خرگوش است جشن می‌گیرند و با سفرهای داخلی و خارجی برای دست‌بوسی بزرگ‌ترهای خانواده، یکی از بزرگ‌ترین فصل‌های سفر دنیا را شروع می‌کنند.
سال چینی، که براساس حرکت‌ماه تنظیم می‌شود، راهکاری باستانی برای کشاورزان چینی بوده که با آن، شروع فصل کشاورزی را تعیین می‌کردند. در طول هزاران سال، سرآغاز فصل کشاورزی به‌عنوان سال نوی چینی، به یک جشن ملی و منطقه‌ای در شرق آسیا و فراتر از آن تبدیل شده و سنت‌های خاصی برای آن شکل گرفته است. آغاز سال نو، در کشورهای چین، کره‌شمالی و جنوبی، مالزی، فیلیپین، ‌اندونزی، سنگاپور، برونی و ویتنام، تعطیلی رسمی به‌حساب می‌آید و در دیگر کشورها، ازجمله ژاپن هم جشن گرفته می‌شود. این جشن، وقتی کامل برگزار می‌شود که به‌صورت خانوادگی گرفته شود. اصرار به گردهم آمدن خانواده‌ها، یکی از بزرگ‌ترین فصل‌های سفر در دنیا را ایجاد می‌کند و ده‌ها میلیون‌ نفر جا به جا می‌شوند تا حتما این جشن را در کنار خانواده‌هایشان باشند. از دیگر سنت‌های این جشن پختن غذاهای مخصوص است. همچون نوروز خودمان، در این جشن بزرگ‌ترها به کوچک‌ترها، اسکناس عیدی می‌دهند.
یکی از جهانی‌ترین ابعاد جشن سال نوی چینی، نامگذاری آن است؛ نام‌ها، همگی از روی حیوانات گرفته می‌شوند و منجمان براساس خصوصیات این حیوانات، به متولدان هر سال شخصیت و کاراکتر خاصی می‌دهند. اسامی 12حیوان، به‌صورت چرخشی روی هر سال گذاشته می‌شود و امسال، سال خرگوش است. اسامی این حیوانات، براساس یک افسانه انتخاب شده‌اند؛ براساس این افسانه، حیوانات در این مسابقه، از یک رودخانه با جریان تند آب عبور کردند و به این ترتیب به آن طرف رود رسیدند: موش، گاو، ببر، خرگوش، اژدها، مار، اسب، بز، میمون، خروس، سگ و خوک.
براساس توصیف‌های باستانی، افرادی که در سال خرگوش متولد می‌شوند، لطیف و ملایم، زودباور و نه چندان سختگیر هستند و البته گفته می‌شود همیشه در تردید و کمی هم ترسو هستند.
ماجرا اما برای کسانی که در ویتنام متولد می‌شوند کمی متفاوت است؛ ویتنامی‌ها هم سال نو چینی را جشن می‌گیرند اما به‌خاطر برخی اتفاقات تاریخی که دقیقا کسی نمی‌داند چیست، آنها خرگوش ندارند و به جای آن، گربه دارند و از نظر آنها، امسال سال گربه است.
برخی می‌گویند چون تلفظ خرگوش و گربه در زبان باستانی یکی بوده، به مرور زمان،گربه جای خرگوش را گرفته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید