• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 2 بهمن 1401
کد مطلب : 183588
+
-

نسخه‌پیچی با پهپاد

ایده خوب
نسخه‌پیچی با پهپاد

مهتاب خسروشاهی

تصور کنید بیماری در منزل دارید که نمی‌توانید او را برای یک لحظه در منزل تنها بگذارید؛ اما همان بیمار به دارو نیاز دارد. چه کار می‌کنید؟ اینجاست که سرویس «تحویل در محل» معجزه می‌کند. از این پس قرار است هواپیماهای بدون سرنشین در سراسر بریتانیا و فراتر از آن، خدمات درمانی، به‌ویژه انواع سریع و نجات‌بخش را به نیازمندان ارائه کنند. اگرچه استفاده از این پهپادها با مخالفت ارتش و نیروهای امنیتی روبه‌رو بوده است اما بخش بهداشت و درمان بریتانیا برای راه‌اندازی این سرویس مصمم است.
سرویس بهداشت ملی انگلیس (NHS) در مرحله نخست، داروها به بیماران خاص مانند بیماران سرطانی ساکن جزیره وایت در انگلیس به‌صورت آزمایشی ارائه خواهد شد. داروهای شیمی‌درمانی معمولا ماندگاری کوتاهی دارند به همین دلیل امکان خرید و نگهداری آن توسط بیماران یا مراقبان آنها دشوار است. برای مثال تحویل دارو به ساکنان جزیره وایت با خودرو یا کشتی حداقل به 4ساعت زمان نیاز دارد اما این هواپیماهای بدون سرنشین، دارو را ظرف مدت 30دقیقه به مقصد می‌رسانند. آماندا بریچارد، مدیر اجرایی NHS، می‌گوید:«ارائه داروی شیمی‌درمانی با هواپیماهای بدون سرنشین، پیشرفتی خارق‌العاده است. به این دلیل که داروها با کیفیت مناسب، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به‌دست بیماران به‌ویژه افرادی که به‌تنهایی زندگی می‌کنند، خواهد رسید. از سوی دیگر این کار گام مؤثری در راستای کمک به حفظ سلامت محیط‌زیست است؛ عاملی که خود دلیلی بر ابتلا به بسیاری از بیماری‌هاست»  این خدمات فقط به ارائه دارو محدود نخواهد شد. در بسیاری از خدمات امدادی مانند کمک‌رسانی به افراد دچار ایست قلبی، تصادف‌ها و... که صدم ثانیه از اهمیت بالایی برخوردار است، استفاده از پهپادهای امدادرسان بسیار مهم هستند. آمارها نشان می‌دهد، سالانه 275هزار نفر در سراسر اروپا دچار ایست قلبی می‌شوند که فقط 10درصد آنها شانس زنده ماندن دارند. بنابراین راه‌اندازی این پهپادها، گام بزرگی در راستای امدادرسانی به‌موقع به بیماران نیازمند و تنها خواهد داشت.
در مرحله نخست و پس از نتیجه‌گیری‌ استفاده از این پهپادها در جزیره وایت، این خدمات در سراسر انگلیس به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید