• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 1 بهمن 1401
کد مطلب : 183441
+
-

تئاتر فجر در پلاتوی 41

نمایش‌ها برای رقابت روی صحنه می‌روند

گزارش2
تئاتر فجر در پلاتوی 41

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

امروز (اول بهمن) بخش صحنه‌ای و رقابتی چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر کارش را با اجرای نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی شروع می‌کند. همچنین برای مراسم افتتاحیه این دوره از جشنواره برخلاف دیگر دوره‌ها، ورود برای عموم آزاد اعلام شده؛ موضوعی که همیشه برگزارکنندگان به شکل سختگیرانه عمل می‌کردند؛ چراکه تالار وحدت به سبب کمبود جا و تعداد صندلی‌ها و جلوگیری از بی‌نظمی نیاز به دعوت دارد.

6 اجرا سهم روز اول
اولین نمایشی که در بخش صحنه‌ای این دوره از جشنواره روی صحنه می‌رود، «پیله‌های خیس» نوشته مجید انوری و کار فائزه نوآبادی از گرگان است. قرار است این نمایش 2اجرا رأس ساعت‌های۱۶و۱۹ در تالار مولوی داشته باشد.‌به فاصله یک ساعت بعد، تالار اصلی مجموعه تئاتر‌شهر و تالار سایه همین مجموعه میزبان آثاری دیگر از جشنواره خواهند بود. «طلحه‌الرحمه» از کشور عراق عنوان نمایشی است که رأس ساعت‌های‌۱۷ و ۲۰ در تالار اصلی روی صحنه می‌رود. تالار سایه نیز در این روز میزبان نمایش «افلیا» نوشته و کار مسعود طیبی می‌شود که 2 اجرا در ساعت‌های۱۷و۱۹ دارد. تالار چهارسو میزبانی خود را با «آخرین نامه» آغاز می‌کند؛ نمایشی که متن آن را مهرداد کورش‌نیا نوشته و مهسا بایرام‌زاده آن را کارگردانی می‌کند. «آخرین نامه» که از شهر نقده در جشنواره شرکت کرده، 2اجرا در ساعت‌های 18:30 و 20:30 دارد. اما تماشاخانه ایرانشهر در نخستین روز جشنواره شاهد اجرای نمایشی از خواف خواهد بود. این نمایش «الهه سنگ» نام دارد که به نویسندگی فرشید تمری و کارگردانی عبدالحکیم مشورتی روی صحنه می‌رود. این اثر نمایشی در 2نوبت 17:20 و 19:30در تالار ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر اجرا می‌شود.

یک افتتاحیه آزاد
قبل از شروع اجراها در نخستین روز، مراسم افتتاحیه چهل‌ویکمین جشنواره تئاتر فجر امروز، شنبه یکم بهمن‌ماه، رأس ساعت15:30 در تالار وحدت برگزار می‌شود. کارگردانی مراسم افتتاحیه به حامد رهنما سپرده شده است.
در این مراسم، نکوداشت 2هنرمند فقید تئاتر، علی سلیمانی، بازیگر، کارگردان و مدرس تئاتر و سعید تشکری، نمایشنامه‌نویس و داستان‌نویس برگزار می‌شود.
معرفی برگزیدگان و منتخبان بخش‌های مسابقه نمایشنامه‌نویسی، ‌ پژوهش و رادیو تئاتر از دیگر بخش‌های این برنامه است. از آنجا که تا روز برگزاری افتتاحیه اعضای 2گروه از آثار بخش بین‌الملل به ایران رسیده‌اند، قرار است مهمانان خارجی هم در مراسم افتتاحیه شرکت کنند.

تخفیف 50درصدی برای دانشجویان
سامانه فروش بلیت آثار صحنه‌ای و ملل جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از روز گذشته(۳۰دی)‌ بلیت‌فروشی خود را آغاز کرد. چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به‌منظور ارائه تسهیلات ویژه به دانشجویان رشته‌های هنری و با رویکرد حمایت از جامعه دانشجویی، تخفیف بلیت ۵۰درصدی درنظر
گرفته است. دانشجویان برای دریافت بلیت با تخفیف گفته شده می‌توانند با مراجعه به سامانه فروش این رویداد در «گیشه۷» کد تخفیف دانشجویی STUFAJR1401 را وارد و از تخفیف در بهای بلیت نمایش‌های موردنظر خود
 استفاده کنند.

بلیت‌های 80 و 120هزار تومانی
هم‌اکنون میانگین قیمت بلیت‌ها برای اجرای عمومی 80هزار تومان است که با توجه به این قیمت، برگزارکنندگان جشنواره هم قیمت بلیت‌های درنظر گرفته شده برای نمایش‌های ایرانی جشنواره را ۸۰هزارتومان و نمایش‌های بخش ملل را ۱۲۰هزار تومان تعیین کرده‌اند.

مکث
2 اجرای روسی در تئاتر فجر

2اثر به نام‌های «لیزای بیچاره» به کارگردانی مارک گریگوریویچ روزوفسکی و «شنل» به کارگردانی یوسف لئونیدوویچ رایشلگاوز از روسیه در این دوره از جشنواره اجرا می‌شوند. روزوفسکی درباره نمایش لیزای بیچاره گفته است: من می‌خواستم محتوای انسانی داستان را از طریق راه‌حل موسیقایی اجرا - با وارد کردن تعداد زیادی آهنگ که ملودی‌های آنها (اگرچه خودم را آهنگساز حرفه‌ای نمی‌دانم) متعلق به من است - در تار و پود آن آشکار کنم. رایشلگاوز،  هم استاد دانشگاه هنرهای تئاتر روسیه، بنیانگذار و مدیر هنری «مدرسه نمایش مدرن مسکو» است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :