• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 1 بهمن 1401
کد مطلب : 183427
+
-

میراث خانم نخست‌وزیر

نخست‌وزیر نیوزیلند در حالی از قدرت کنار می‌رود که کارنامه اقتصادی خوبی از او به‌جا نمانده است

گزارش 2
میراث خانم نخست‌وزیر

جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر 42‌ساله نیوزیلند، روز جمعه با گذشت یک‌روز از استعفای ناگهانی‌اش در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره حس و حالش گفت: «پس از 5سال، بالاخره یک شب را راحت خوابیدم.» او روز پنجشنبه درحالی‌که بغض کرده بود، مقابل رسانه‌ها قرار گرفت و از تصمیمش برای ترک پست نخست‌وزیری گفت. آردرن گفت که او هم مثل بقیه یک انسان است و احساس می‌کند که دیگر توان انجام مسئولیت‌هایش را ندارد و وقت آن رسیده که کار را تحویل دهد.
خانم آردرن در سال2017، در 37سالگی به نخست‌وزیری رسید و در همان آغاز کار، زمانی که فرزند تازه متولد شده‌اش را در آغوش داشت، با پروازی معمولی راهی نشست مجمع عمومی سازمان ملل شد و خبرساز شد. در سال2019، زمانی که مسجدی در شهر کرایست‌چرچ در شرق نیوزیلند هدف حمله تروریستی قرار گرفت، آردرن بار دیگر در کانون توجه رسانه‌ها قرار گرفت. یک مهاجم طرفدار برتری نژاد سفید، به نمازجمعه مسجد النور و یک مرکز اسلامی در کرایست‌چرچ حمله کرد و 51نفر را به خاک و خون کشید. جاسیندا آردرن پس از این حمله، جزو نخستین مقام‌های دولتی بود که به محل حادثه رفت و با قربانیان ابراز همدردی کرد. تصاویر او درحالی‌که روسری به سر کرده بود و خانواده‌های قربانیان را به آغوش می‌گرفت، در جهان هیاهوی بسیار به‌پا کرد. بسیاری معتقدند او توانست در آن برهه کشورش را از یک بحران عمیق اجتماعی نجات دهد. عملکرد او در جریان بحران کرونا نیز زبانزد شد و نیوزیلند نخستین کشوری بود که اعلام کرد با کمترین تلفات، موفق به ریشه‌کنی ویروس کووید-19 شده است.
با این حال، نتایج نظرسنجی‌ها در ماه‌های اخیر حکایت از آن دارد که حزب خانم آردرن یعنی حزب کارگر، احتمالا در انتخابات بعدی از حزب اوپوزیسیون یعنی حزب نشنال، شکست خواهد خورد. هفته‌نامه اکونومیست نوشته که حزب کارگر با 33درصد آرا از حزب محافظه‌کار نشنال با 38درصد آرا عقب است. این شاید مهم‌ترین انگیزه آردرن در تصمیمش برای کناره‌گیری از قدرت بوده است.
آمارهای دیگر هم آنقدرها به نفع خانم نخست‌وزیر نیست. تورم در نیوزیلند از 7درصد عبور کرده است. بین سال‌های 2020 و 2021، قیمت مسکن 25درصد افزایش یافت تا این کشور در حوزه مسکن، همسطح گران‌ترین کشورهای انگلیسی‌زبان جهان قرار گیرد. بسیاری از مردم از این وضعیت ناراضی هستند و می‌گویند که دیگر نمی‌توانند خانه‌دار شوند. اینها چیزی نیست که خانم آردرن وعده داده بود. او با وعده‌های بلندپروازانه برای کاهش فقر، پایان دادن به بی‌خانمانی و ساخت 100هزار خانه ارزان به قدرت رسید. جانشین آردرن در حزب کارگر، مسیر سختی برای جلب دوباره آرای مردم در پیش خواهد داشت.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید