• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 1 بهمن 1401
کد مطلب : 183423
+
-

رویکرد تحولی شهرداری توسعه حمل‌ونقل برقی است

نگاه
رویکرد تحولی شهرداری توسعه حمل‌ونقل برقی است

جلال بهرامی ؛ معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران

1- با توجه به تعداد قابل توجه موتورسیکلت در شهر تهران به‌عنوان ناوگان سبک شهری، که بیش از 4میلیون دستگاه برآورد می‌شود، و نظر به اینکه مطابق گزارش‌های موجود میزان انتشار آلایندگی هر دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری 8برابر یک خودرو است، تغییر سیستم سوخت‌رسانی آنها از کاربراتوری به انژکتوری و یا جایگزینی آنها با موتورهای برقی با توجه به کاهش قابل‌توجه در مصرف سوخت، سهم بسزایی در کاهش تولید آلاینده‌های ناشی از تردد وسایل حمل‌ونقل در سطح شهر تهران خواهد داشت. بر همین اساس در رویکرد تحولی شهرداری تهران، کمک به توسعه و به‌کارگیری 150هزار دستگاه موتور برقی از طریق اعطای تسهیلات پیش‌بینی شده است.
2- به‌کارگیری ناوگان پاک و برقی علاوه بر کاهش آلودگی هوا، کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای و حفاظت از محیط‌زیست، مزایای دیگری نیز دارد که از آن جمله می‌توان به هزینه‌های تأمین سوخت اشاره کرد؛ چراکه هزینه شارژ ناوگان برقی تا یک‌سوم هزینه سوخت‌گیری ناوگان دیزلی و بنزینی برآورد می‌شود. هزینه‌های کم نگهداری و به‌کارگیری ناوگان، مزیت دیگر استفاده از این ناوگان است، زیرا ناوگان برقی به‌علت سازوکار متفاوت از سیستم احتراقی ناوگان غیربرقی، استهلاک کمتری دارد. با توجه به نقش پررنگ آلودگی هوا در مشکلات مربوط به سلامتی افراد، همچون بیماری‌های تنفسی، قلبی و ریوی، افزایش سهم ناوگان برقی و ترغیب مردم به استفاده از این ناوگان، می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌های درمانی و بهداشتی شهروندان شود. با توجه به محدودیت‌های شهرداری تهران در تامین منابع مالی و همچنین توان بخش داخلی در تولید وسایل حمل‌ونقل عمومی، برقی‌سازی‌ تمام ناوگان، پروژه‌ای بلندمدت بوده و نوسازی ناوگان سامانه اتوبوسرانی شهر تهران با استفاده از ناوگانی با فناوری‌های روز نظیر اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های مجهز به فیلتر جاذب دوده و با استاندارد یورو‌5 به بالا نیز می‌تواند در کوتاه‌مدت کاهش مصرف سوخت و به تبع آن کاهش قابل توجه آلاینده‌های زیست‌محیطی را در پی داشته باشد. افزون بر این توسعه ناوگان برقی، نقش بسزایی در کاهش آلودگی صوتی ناشی از وسایل نقلیه دارد که باتوجه به رشد مستمر تعداد وسایل نقلیه با سوخت‌های فسیلی در کشور و اثرگذاری این موضوع بر افزایش تردد و آلودگی صوتی این وسایل و گسترش روزافزون بحران آلودگی صوتی، توسعه ناوگان برقی می‌بایست از این منظر نیز مورد توجه قرار گیرد.
3- یکی از اقدامات مهم انجام گرفته در این دوره، فعال‌سازی‌ پروژه به‌کارگیری اتوبوس برقی در خط میدان بهارستان – میدان جمهوری است که طی این پروژه مقرر است 50دستگاه اتوبوس برقی با همکاری بخش خصوصی برای نخستین‌بار در کشور تأمین و در خط مذکور به‌کارگیری شود. از ویژگی‌های بارز این پروژه، استفاده از باتری‌های قابل شارژ به جای شبکه برق بالاسری است که این کار، علاوه بر نیاز نداشتن به تأسیسات و تجهیزات برق بالاسری، موجب زیباسازی منظر شهری نیز خواهد شد. پروژه دیگری که در ذیل رویکرد تحولی شهرداری تهران در دست پیگیری است، به‌کارگیری 150هزار دستگاه موتورسیکلت برقی است که به همین منظور در گام نخست تفاهمنامه مشترک با شرکت ملی پست برای تبدیل 500دستگاه موتورسیکلت کارمندان آن شرکت به برقی است. به‌عنوان گام نخست اجرای این طرح، امید می‌رود با موفقیت در اجرای آن، فرایند ورود ناوگان برقی سرعت بگیرد. مضاف بر موتورهای برقی، توسعه اسکوترهای برقی نیز در دستور کار قرار دارد و در همین راستا طرح آزمایشی استفاده از این اسکوترها از طریق بخش خصوصی در سطح فضاهای نمایشگاهی و بوستان‌های منتخب در حال اجرا‌ست. لازم به یادآوری است که توسعه ناوگان سواری برقی ازجمله تاکسی برقی نیازمند توسعه مناسب زیرساخت‌ها به‌ویژه زیرساخت‌های شارژ است که این کار نیازمند حمایت جدی دولت محترم در پیشبرد موضوع خواهد بود. در کنار این موضوع اتخاذ سیاست‌های حمایتی برای واردات و تولید ناوگان برقی نیز می‌بایست مورد توجه قرار گیرد.

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید