• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 1 بهمن 1401
کد مطلب : 183414
+
-

انتحار اروپایی

نمایندگان مجلس و کارشناسان مسائل بین‌المللی واکنش‌های‌ احتمالی ایران را به رویکرد ضدایرانی پارلمان اروپایی بررسی کردند

گزارش
انتحار اروپایی

علیرضا احمدی-روزنامه‌نگار

پارلمان اروپا در ادامه اقدام‌های خصمانه خود علیه جمهوری‌اسلامی در ماه‌های اخیر، با تصویب قطعنامه‌ای خواستار قرار گرفتن نام سپاه‌پاسداران ایران در فهرست «سازمان‌های تروریستی» اتحادیه اروپا شد؛ اقدامی «غیرحقوقی» که اجرایی شدن آن ازسوی اتحادیه ‌اروپا می‌تواند پیامدهای بسیاری در حوزه تحولات منطقه‌ای و حتی بین‌المللی داشته‌باشد.به‌گزارش همشهری، این قطعنامه که در ادامه رویکرد مداخله‌جویانه دولت‌های اروپایی در قبال حوادث‌اخیر در ایران به‌تصویب رسیده‌است، از اتحادیه اروپا می‌خواهد علاوه‌بر «تروریستی» اعلام کردن سپاه‌پاسداران، تحریم‌های گسترده‌تری را علیه این نهاد اعمال کند.این اقدام خصمانه که علیه «نهاد رسمی و قانونی» یک کشور اعمال می‌شود، اگرچه از منظر واقع‌گرایانه ارزش عملی چندانی ندارد، اما رویکرد سیاسی خصمانه‌ای در ادامه مداخله‌جویی‌های اخیر مقام‌های اروپایی به‌حساب می‌آید که ازسوی جمهوری‌اسلامی نیز بی‌پاسخ نخواهد ماند. انجام اقدام متقابل ازسوی تهران، درصورت اجرایی شدن این مصوبه خصمانه، از گزینه‌هایی است که روی‌میز قرار دارد. همشهری در گفت‌وگو با نمایندگان مجلس و کارشناسان مسائل بین‌المللی واکنش‌های‌ احتمالی ایران به چنین اقدامی و پیامدهای رویکرد ضدایرانی پارلمان اروپایی را بررسی کرده‌است.

گزینه‌های متنوع، روی میز ایران

محمود عباس‌زاده‌مشکینی-عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس
اقدام اخیر پارلمان اروپا در تصویب یک قطعنامه باهدف «تروریستی» اعلام کردن سپاه پاسداران را باید یک تراژدی تاریخی دانست. دلیل مبرهن آن هم این است که اتحادیه اروپا، که بسیاری از اعضای آن از حامیان و به‌وجودآورندگان داعش بوده‌اند، اکنون از «تروریستی» اعلام کردن سپاه‌پاسداران صحبت به‌میان می‌آورند؛ سپاهی که محوری‌ترین نقش را در مبارزه ضدتروریستی علیه داعش برعهده داشت. آنها می‌خواهند سپاه‌پاسداران انقلاب‌اسلامی را تحریم کنند؛ نیرویی که برای حراست از استقلال، آزادی و حقوق ملت ایران وظایف قانونی برعهده دارد. معتقدم بهترین واکنش، تبیین موضوع در سطح جهانی است تا ملت‌ها خود در این زمینه قضاوت کنند. مجلس در این زمینه اقدام‌های پارلمانی مناسب را انجام خواهد داد و از امروز (شنبه) بررسی در این زمینه آغاز خواهد شد. آنها باید بدانند گزینه‌های متنوعی برای پاسخگویی به چنین رویکرد خصمانه‌ای روی میز مقام‌های ایرانی قرار دارد؛ گزینه‌هایی که هوشمندانه و البته قاطع به‌کار گرفته خواهند شد.

دیگر نباید ساکت نشست

ابوالفضل ظهره‌وند-دیپلمات پیشین و کارشناس مسائل بین‌الملل
باید درنظر داشته‌باشیم ساختار نظام جهانی در شرایط «گذار» قرار دارد و آمریکا موقعیت «هژمونیک» خود در این ساختار را از دست داده‌است. اکنون بیش‌از آنکه ما به اروپایی‌ها نیاز داشته باشیم، آنها با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک ایران، به ما احتیاج دارند. درهمین قطعنامه اخیر پارلمان اروپا، در اتحادیه ‌اروپا اجماعی دراین زمینه وجود ندارد و آنها قصد ندارند رایزنی‌ها با ایران را به بن‌بست برسانند. جمهوری‌اسلامی در دهه‌های گذشته اقدام‌های قابل‌توجهی در حفظ ژئوپلیتیک منطقه برعهده داشته‌است و غربی‌ها عامل اصلی ایجاد بحران و ناامنی در منطقه ازطریق «تروریسم نیابتی» بوده‌اند. اگر در گذشته برای اقدام‌های ضدانسانی آنها که جان هزاران نفر را گرفته‌است، پرونده حقوقی تشکیل داده و دادخواست ارائه کرده‌ بودیم، اکنون جرأت نمی‌کردند نهاد ضدتروریستی سپاه‌ را «تروریست» بخوانند. اکنون باید اقدام‌های حقوقی مناسب از طریق مجامع بین‌المللی، ازجمله سازمان کنفرانس اسلامی و... انجام شود. نباید ساکت بنشینیم و باید از همه ظرفیت‌های موجود برای رسوا کردن آنها در مجامع‌جهانی استفاده کنیم.

دست ‌پر ایران در «پاسخ»

نایب‌رئیس دوم کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس گفت: امروز اتحادیه‌اروپا از یک بازیگر درجه اول و دوم، به یک فعال غیرحرفه‌ای و احساسی عرصه نظام بین‌الملل، به حاشیه تحولات رانده شده‌است. آنها امروز در سطح قانونگذاری و حقوقی خود، نهاد رسمی یک کشور را تحریم کرده‌اند. این یعنی اروپایی‌ها یکی از اصول اساسی حقوق بین‌الملل را زیرپا گذاشته‌اند.  عباس مقتدایی با تأکید بر اینکه اروپایی‌ها درحال کاشتن باد هستند و توفان درو خواهند کرد، افزود: آنها در خاورمیانه، غرب‌آسیا و منطقه خلیج‌فارس منافع مهمی دارند که باید نگران آن باشند. اگر اشتباهی ازسوی آنها سر بزند، ایران می‌تواند با اقدام‌های حقوقی و ابزارهای قانونی و مشروع خود، دشمنان را به کرنش بعدی وادارد. مقتدایی با بیان اینکه جمهوری‌اسلامی برای مقابله با چنین اقدام‌های خصمانه‌ای گزینه‌های مختلفی روی میز دارد، ادامه‌داد: پیش‌تر فداکاری‌های زیادی در زمینه مقابله با ترانزیت موادمخدر به اروپا ازسوی نهادهای امنیتی ایران، ازجمله سپاه‌پاسداران انجام شده بود و شهدای زیادی نیز در این حوزه تقدیم کرده‌ایم. آنها اگر قدرشناس نباشند، هیچ ضرورتی وجود ندارد که دراین زمینه متحمل هزینه‌های مضاعفی شویم.

واکنش مجلس؛ قاطع و هوشمندانه

نایب‌رئیس اول کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس با بیان اینکه اقدام‌های ضدایرانی مقام‌های اروپایی مسبوق به سابقه است، به همشهری گفت: با توجه به بررسی تحولات سال‌های گذشته، به این نتیجه می‌رسیم که شکست‌های منطقه‌ای از ایران ازجمله در عراق، سوریه، یمن، افغانستان، خلیج‌فارس و...، شکست در اعمال سیاست فشار حداکثری بر ایران و همچنین آخرین شکست آنها در زمینه اغتشاشات اخیر، از مهم‌ترین علت‌های اتخاذ چنین رویکرد خصمانه‌ای بوده‌است. ابراهیم عزیزی گفت: براساس قانون‌اساسی، ماموریت‌ها و وظایف سپاه‌پاسداران کاملا قانونی است و اروپایی‌ها باید بدانند که تحریم و تروریستی خطاب کردن این نهاد مردمی، توهین و اقدام علیه همه مردم ایران است. با توجه به این موضوع، قطعا در مقابل ما هم واکنش قاطع و البته هوشمندانه‌ای خواهیم داشت. وی اضافه‌ کرد: امروز(شنبه)کمیسیون امنیت‌ملی مجلس در نشست فوق‌العاده‌ای این موضوع را بررسی خواهد کرد و فردا (یکشنبه) نیز فرمانده‌کل سپاه و وزیرامورخارجه با حضور در مجلس، این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهند؛ بنابراین به‌طور قطع مجلس در حوزه وظایف خود، واکنش قاطعی به این اقدام خصمانه نشان خواهد داد.







 

این خبر را به اشتراک بگذارید