• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
شنبه 1 بهمن 1401
کد مطلب : 183377
+
-

از خانواده محبی تا پسر فردین

مسابقات کشتی قهرمانی کشور در رشته آزاد با رونمایی از پدیده‌های جوان به پایان رسید

از خانواده محبی تا پسر فردین

 مسابقات کشتی آزاد قهرمانی کشور با حضور کشتی‌گیران مدعی در سالن شهدای هفتم تیر تهران برگزار شد و نفرات برتر مشخص شدند. این مسابقات شگفتی‌های متعددی داشت که مهم‌ترین آنها توسط امیررضا معصومی 18ساله در وزن 125کیلوگرم رقم خورد. معصومی رقبای صاحب‌نامش را یکی پس از دیگری شکست داد و توانست روی سکوی نخست قهرمانی کشور قرار گیرد. ارشک محبی هم جانشین شایسته‌ای برای محبی‌ها بود و قهرمان وزن 92کیلوگرم شد.
 
   قهرمانی پیش‌بینی‌شده
در وزن نخست طبق پیش‌بینی‌ها علیرضا سرلک نایب‌قهرمان جهان توانست تمام رقبایش را شکست دهد و قهرمان شود. در وزن 57کیلوگرم تمام مدعیان حضور داشتند و هیچ کشتی‌گیری از شرکت در رقابت‌های انتخابی معاف نشده بود. علیرضا سرلک در دیدار فینال مقابل رضا مومنی از مازندران قرار گرفت که در یک کشتی نزدیک در پایان وقت قانونی با نتیجه 3- 3پیروز شد. البته درخواست چلنج اشتباه از سوی مربیان مازندران باعث شد کشتی درنهایت با نتیجه 4بر 3به نفع سرلک به پایان برسد.

   بوشهری شگفتی‌ساز
تنها غایب وزن 61کیلوگرم رضا اطری بود که به‌دلیل کسب مدال نقره در مسابقات جهانی 2022باید کارش را از جام تختی شروع کند. جز اطری تمام مدعیان روی تشک رفتند که فینال این رقابت‌ها بین داریوش حضرتقلی‌زاده از خراسان شمالی و یاسین رضایی از بوشهر برگزار شد. حضرتقلی‌زاده سال گذشته در مسابقات قهرمانی کشور تمام رقبایش را شکست داده بود و ملی‌پوش ایران در مسابقات قهرمانی آسیا بود که در آنجا هم به مدال نقره رسید. یاسین رضایی در فینال شروع بی‌نظیری داشت و همان ابتدای کار 8امتیاز از حریف باتجربه‌خودش پیش افتاد. در ادامه حضرتقلی‌زاده امتیازات ازدست‌رفته را جبران کرد ولی رضایی جوان شگفتی را در پایان رقم زد و توانست با نتیجه 16بر 12برنده شود.
 
   بازگشت با طعم قهرمانی
رقابت‌های وزن المپیکی 65کیلوگرم در غیاب رحمان عموزاد، قهرمان مسابقات جهانی 2022برگزار شد. در این رقابت‌ها کیان محمودجانلو و پیمان بیابانی به فینال رسیدند که در یک رقابت نزدیک بیابانی موفق شد حریف جوان خود را شکست دهد. بیابانی ماه‌ها تمریناتش را در کانادا پیگیری می‌کرد و چند‌ماه بیشتر نیست که برای حضور در مسابقات قهرمانی کشور مجددا به ایران بازگشته است. برادر دوقلوی رحمان عموزاد، محمدعلی در این مسابقات حضور داشت که نتوانست عنوانی کسب کند.
 
   قهرمانی یک 65کیلویی در 70کیلوگرم
مسابقات وزن 70کیلوگرم در نبود امیرمحمد یزدانی برگزار شد که در مسابقات جهانی با قرعه رژیم اشغالگر روبه‌رو شده بود. در غیاب یزدانی، مرتضی قیاسی که کشتی‌گیر 65کیلوگرم است توانست عنوان نخست را کسب کند. فینال وزن 70کیلوگرم بین مرتضی قیاسی و محمد بخشی برگزار شد که این رقابت در پایان با نتیجه یک - یک به نفع قیاسی به پایان رسید.
 
   ناکامی فیروزپور
74کیلوگرم یکی از اوزان المپیکی است که در مسابقات جهانی 2022یونس امامی موفق شد مدال برنز این وزن را کسب کند. در نبود امامی پیش‌بینی می‌شد محمدصادق فیروزپور عنوان قهرمانی را کسب کند که این کشتی‌گیر به‌عنوانی بهتر از سومی نرسید. فینال این رقابت‌ها را امیرحسین حسینی و حسین ابوذری برگزار کردند که این رقابت با نتیجه 5-5به نفع ابوذری به پایان رسید.
   در تسخیر مازندران
رقابت‌های وزن غیرالمپیکی 79کیلوگرم با 2غایب برگزار شد؛ محمد نخودی و علی سوادکوهی که یکی طبق چرخه و دیگری با نظر کادر فنی از حضور در این رقابت‌ها معاف شده بودند. فینال رقابت‌های قهرمانی کشور بین امیرحسین کاووسی و مصطفی قیاسی برگزار شد که درنهایت کاووسی با نتیجه 8بر 5موفق شد قیاسی را شکست دهد. نخودی و سوادکوهی اهل مازندران هستند و در نبود آنها یک مازندرانی دیگر توانست عنوان قهرمانی را کسب کند.
 
   فینال سخت علیرضا کریمی
حسن یزدانی دارنده مدال نقره مسابقات جهانی تنها غایب وزن 86کیلوگرم بود و طبق پیش‌بینی‌ها در این وزن علیرضا کریمی دارنده 3مدال جهانی توانست عنوان قهرمانی را کسب کند. کریمی در فینال لیگ کشتی هم کشتی نزدیکی با حسن یزدانی گرفت و حتی موفق شد یزدانی را به پل ببرد! کریمی در فینال قهرمانی کشور مقابل هادی وفایی‌پور قرار گرفت و توانست در یک کشتی نزدیک با نتیجه 2- 2برنده شود. کریمی در مسابقات جام جهانی که در آمریکا برگزار شد هم ملی‌پوش ایران بود.
 
   ارشک، پرچمدار جدید محبی‌ها
شکست محمدجواد ابراهیمی در وزن 92کیلوگرم از دیگر شگفتی‌های مسابقات قهرمانی کشور بود. ابراهیمی در دیدار نیمه‌نهایی مقابل ارشک محبی شکست خورد و از راهیابی به فینال بازماند. فینال وزن 92کیلوگرم بین سیدرضا هاشمی از سمنان و ارشک محبی از کرمانشاه برگزار شد که در پایان 6دقیقه مبارزه محبی موفق شد با نتیجه 7بر صفر پیروز شود. ارشک محبی برادر کوچک‌تر یدالله محبی و برادرزاده حسن و حسین محبی است که ملی‌پوش ایران در مسابقات قهرمانی آسیا خواهد بود. یدالله محبی کشتی‌گیر وزن 125کیلوگرم به‌دلیل جراحی زانو با تأیید فدراسیون از حضور در رقابت‌های قهرمانی کشور معاف بود و باید کارش را از جام تختی آغاز کند.

   به هم زدن جدول
طبق چرخه انتخابی تیم ملی در وزن 97کیلوگرم هیچ کشتی‌گیری مجوز غیبت در این رقابت‌ها را نداشت ولی محمدحسین محمدیان که پیش‌تر هم به‌دلیل مصدومیت درخواست کرده بود از حضور در این رقابت‌ها معاف شود غایب بزرگ این وزن بود. نکته عجیب، حضور او در جدول وزن 97کیلوگرم و عدم‌حضورش روی تشک بود که سبب شد دست حریفش بدون اینکه کشتی بگیرد بالا برود! شکست علی شعبانی ملی‌پوش ایران در مسابقات جهانی 2019از دیگر اتفاقات مهم این وزن بود. در فینال 97کیلوگرم مجتبی گلیج دارنده مدال برنز جهان با نتیجه 7بر 2علیرضا رکابی را شکست داد و عنوان قهرمانی را کسب کرد.

   پدیده جوان
امیررضا معصومی پسر فردین معصومی ملی‌پوش سابق تیم ملی، طی 2سال توانسته طلای مسابقات جهانی را در رده‌های سنی نوجوانان، جوانان و امیدها کسب کند و حالا باید منتظر هنرنمایی او در رده بزرگسالان باشیم. این کشتی‌گیر 18ساله در حضور تمام مدعیان 125کیلوگرم به‌جز امیرحسین زارع، توانست قهرمان کشور شود.

معصومی با سن کمی که دارد همانند کشتی‌گیران باتجربه سنگین‌وزن در رقابت‌ها حاضر می‌شود و با زیرهای سرپایش از رقبا امتیاز می‌گیرد. معصومی در فینال امیررضا امیری از لرستان را با نتیجه 7بر یک شکست داد و قاطعانه قهرمان کشور شد. با توجه به عملکرد معصومی حالا امیرحسین زارع برای کسب دوبنده تیم ملی یک حریف سرسخت و البته جوان دارد. طبق اعلام کادر فنی نفرات نخست مسابقات قهرمانی کشور به قهرمانی آسیا که فروردین‌ماه در هند برگزار خواهد شد اعزام می‌شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید