• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
پنج شنبه 29 دی 1401
کد مطلب : 183349
+
-

فقط 40روز مدرسه رفتند

آلودگی هوا، قطعی گاز، بارش‌های زمستانی و سردی هوا، در کنار تعطیلات رسمی بچه‌ها را 80 روز خانه‌نشین کرد

فاطمه عسگری‌نیا-روزنامه‌نگار

از آغاز سال تحصیلی 1402-1401 چیزی حدود 120روز می‌گذرد. این در حالی است که دانش‌آموزان تنها 40روز فرصت رفتن به مدرسه را پیدا کرده‌اند. تعطیلی‌هایی که از ابتدای آذرماه امسال به بهانه‌های مختلف کلید خورد و همچنان ادامه دارد. از آلودگی هوا گرفته تا بارش‌های زمستانی، ناآرامی‌ها و تعطیلات رسمی و گردوغبارهای مزاحم، همه و همه از عواملی است که اجازه نداده‌اند بچه‌های مدرسه‌ای درست و حسابی سر کلاس درس حاضر شوند و به اعتقاد کارشناسان اجتماعی این گروه هم بیشترین خسارت را از این تعطیلی‌ها دیده‌اند.
شدت و گستردگی تعطیلی مدارس کشور امسال چنان زیاد بود که حتی کمتر منطقه‌ای از آن محروم بود. چه استان‌های غربی و شرقی، چه استان‌های مرکزی و حتی در شمال و جنوب کشور هم امسال به بهانه‌های مختلف شاهد تعطیلی مدارس بودیم.
درست است تعطیلی مدارس به وقت آلودگی هوا، قطع گاز، بارش برف و باران و... راهکار اصولی و منطقی برای رویارویی با این مشکلات نیست و همه کارشناسان آموزشی هم به این مسئله اذعان دارند اما متأسفانه همواره در نخستین مواجهه و برخورد با چنین شرایطی ما شاهد تعطیلی مدارس هستیم. تعطیلی‌های مکرر مدارس از ابتدای سال‌جاری تاکنون در حالی اتفاق افتاده که همه گمان می‌کردیم با خلاص شدن از دست کرونا و کاهش تعداد مبتلایان و بازگشت زندگی به روند عادی خود، دیگر بچه‌ها می‌توانند با حضور در کلاس درس مدارس به جبران عقب‌افتادگی‌های آموزشی ناشی از 2سال تعطیلی مدارس به‌خاطر کرونا بپردازند. اما گویا امسال قصه تعطیلی مدارس باید با زبان دیگری روایت شود. آمارها حکایت از آن دارد که امسال مدارس 22روز به‌خاطر آلودگی هوا، 39روز به‌دلیل تعطیلات رسمی، 13روز به‌خاطر بارش برف و سرما، 5روز به‌خاطر شیوع آنفلوآنزا و 2روز به‌خاطر گردوغبار به تعطیلی کشیده شده‌اند. تعطیلی‌هایی که خسارت جبران‌ناپذیری را بر پیکره آموزشی وارد می‌کند.
در میان همه علل و عواملی که این مدت مدارس را به تعطیلی کشانده آلودگی هوا از همه قدیمی‌تر و کهنه‌تر است. اما در طول همه این 3-2 دهه‌ای که مردم با چالش‌های آلودگی هوا در کلانشهرها روبه‌رو هستند متأسفانه راهکاری برای حل و فصل آن پیدا نشده است و هر سال با شروع فصل پاییز و پدیده وارونگی هوا شاهد آلودگی شدید هوای شهرها و در نهایت مختل شدن زندگی اجتماعی مردم ازجمله تعطیلی مدارس هستیم. درست است از ابتدای آذرماه ما شاهد تعطیلی مدارس اغلب به‌خاطر آلودگی هوا بوده‌ایم اما ما در نیمه نخست امسال هم 80روزی را در هوای غیرسالم نفس کشیدیم که اگر در آن زمان هم مدارس باز بود حالا با آمار بیشتری از تعطیلات مدارس روبه‌رو می‌شدیم.
در صحبت با کارشناسان زیست‌محیطی و کارشناسان آموزشی، آنها معتقدند تعطیلی مدارس در ماه‌های آینده هم ادامه خواهد داشت، ‌ قطعاً دانش‌آموزان نمی‌توانند از مزایای حضور در کلاس‌های مدرسه برخوردار شوند و مجبورند با وجود مشکلاتی که در بخش آموزش آنلاین دارند به این نوع آموزش تن دهند. شرایطی که باعث افت تحصیلی بچه‌ها می‌شود و جبران این افت تحصیلی نیازمند شرکت آنها در کلاس‌های آموزشی تقویتی و صرف هزینه‌های بسیار از سوی خانواده‌هاست.
موضوعی که قطعاً برای همه امکانش وجود ندارد و همه این عوامل دست به‌دست هم می‌دهند تا ما شاهد ناعدالتی و نابرابری آموزشی باشیم. با توجه به اینکه قصه آلودگی هوا و بارش‌های زمستانی قصه امروز و دیروز نیست و مسئولان باید به محض شروع نیمه دوم سال خود را برای رویارویی با این شرایط مهیا کنند انتظار می‌رود نسبت به برنامه‌ریزی جامع و کامل در این‌باره اقدام کنند تا هر سال شاهد تکرار این تعطیلی‌ها و افزایش آنها نباشیم.‌

تعداد روزهای تعطیل مدارس  
از ابتدای سال تحصیلی جاری تاکنون حدود 120 روز می‌گذرد و دانش‌آموزان در این مدت تنها 40 روز به مدرسه رفته‌اند و باقی روزها به دلایل گوناگون ازجمله آلودگی هوا، بارش برف، قطع گاز، آنفلوآنزا و ... تعطیل بوده‌اند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید