• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 29 دی 1401
کد مطلب : 183322
+
-

رشد سرمایه‌گذاری پس از یک دهه سقوط

شاخص نرخ تشکیل سرمایه ثابت در اقتصاد ایران، پس از 10سال در نیمه نخست سالجاری 3.9درصد رشد کرد

پس از یک دهه افول سرمایه‌گذاری و روند منفی شاخص تشکیل سرمایه ثابت در اقتصاد ایران، حالا وزارت اقتصاد می‌گوید: شاخص نرخ تشکیل سرمایه ثابت در نیمه نخست سال‌جاری 3.9درصد رشد را ثبت کرده است. روند سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران در چند سال گذشته با فراز و نشیب‌های زیاد مواجه بوده و حتی در دولت قبل سرمایه‌گذاری، روندی کاهشی را تجربه کرده‌است.  حالا اما آمارها نشان می‌دهد این روند معکوس شده است.
براساس اعلام وزارت اقتصاد، چالش افول سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران تا نیمه نخست سال گذشته و حتی فصل پاییز ادامه داشت اما طبق آمار رسمی از زمستان ورق برگشته و اقتصاد ایران با رشد تشکیل سرمایه ثابت مواجه شده است. این گزارش می‌افزاید: در تابستان امسال رشد سرمایه‌گذاری ۷.۳درصد بوده و سرمایه‌گذاری در بخش ماشین‌آلات ۱۵درصد افزایش یافته و سرمایه‌گذاری در حوزه ساختمان که در فصول  متعددی منفی بوده، ۳.۹درصد در تابستان امسال رشد داشته است.

دهه افول
به گزارش همشهری، روند نامناسب شاخص تشکیل ثابت سرمایه در دهه 90به‌گونه‌ای بود که میزان سرمایه تشکیل شده حتی پوشش‌دهنده میزان استهلاک در اقتصاد نبود، این در حالی است که شاخص تشکیل سرمایه، موتور اصلی حرکت رشد اقتصادی به شمار می‌رود. آمارهای رسمی بیانگر این است که میانگین نرخ رشد اقتصاد ایران در طول دهه 90نزدیک به صفر درصد بوده است. به این معنا که اقتصاد ایران بزرگ نشده و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بخش‌های دولتی و خصوصی حتی با نرخ استهلاک بخش ساختمان و ماشین‌آلات متناسب نبوده است. دولت ابراهیم رئیسی امیدوار است جلوی خروج سرمایه را از کشور بگیرد و میزان سرمایه‌گذاری در بخش ماشین‌آلات و ساختمان را افزایش دهد و مانع ریزش دوباره رشد اقتصادی شود.

آمار رسمی رشد
بانک مرکزی پیش‌تر در گزارشی اعلام کرده بود اقتصاد ایران در نیمه نخست سال‌جاری 3درصد رشد کرده که دلیل اصلی آن افزایش ارزش افزوده فعالیت‌های حمل‌ونقل و انبارداری، صنعت، عمده فروشی، خرده فروشی و نفت و گاز بوده است.
این گزارش می‌افزاید: نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در بهار سال گذشته منفی 2.3درصد، در تابستان منفی 9.6درصد بوده و در نیمه دوم سال 1400وضعیت تغییر مثبتی داشته به‌نحوی که شاخص رشد تشکیل سرمایه ثابت در پایان سال اندکی بالای صفر بوده و با وجود اینکه در بهار امسال به زیر صفر رسیده اما در فصل دوم امسال یعنی تابستان به 7.3درصد و در نیمه نخست سال به 3.9درصد رسیده است. این تغییر جهت ناشی از رشد سرمایه‌گذاری در بخش ماشین‌آلات بوده که در نیمه نخست سال رشد 15درصدی را ثبت کرده درحالی‌که سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان رشد منفی 1.9درصد را تجربه کرده است. سؤال اینجاست که این روند در نیمه دوم امسال تکرارشده و استمرار داشته‌ است؟ و آیا بودجه سال آینده می‌تواند موتور سرمایه‌گذاری را روشن نگه دارد؟‌



 

این خبر را به اشتراک بگذارید