• چهار شنبه 28 آذر 1403
  • الأرْبِعَاء 16 جمادی الثانی 1446
  • 2024 Dec 18
پنج شنبه 29 دی 1401
کد مطلب : 183319
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/GZMmK
+
-

معمای ضریب نفوذ بیمه

خبر: مجید بهزادپور، رئیس‌کل بیمه مرکزی با بیان اینکه با افزایش نرخ ارز ضریب نفوذ بیمه در کشور کاهش پیدا کرده می‌گوید: این رقم باید از 2.5درصد سال قبل به 3درصد افزایش پیدا کند. او در عین حال به هدف‌گذاری افزایش ضریب نفوذ بیمه به 7درصد در برنامه ششم توسعه، اذعان دارد.
نقد: نکته مهم در ارتباط با گفته‌های بهزادپور این است که در هدف‌گذاری صنعت بیمه باید واقعیت‌ها را درنظر گرفت و به جای‌رؤیا پردازی برای رسیدن به اهداف دور از دسترس، به مولفه‌های اثرگذار بر شاخص ضریب نفوذ بیمه توجه کرد. روشن است که به هر میزان نرخ تورم افزایش یابد، شهروندان از سهم بیمه در سبد مصرفی‌شان کم   و تنها اقدام به خرید بیمه‌های اجباری و ضروری می‌کنند. از سوی دیگر با کوچک‌تر شدن اندازه اقتصاد ایران، واضح است که سهم بیمه از تولید ناخالص داخلی رشد نخواهد کرد. در چنین وضعیتی باید از عالی‌ترین مقام صنعت بیمه پرسید که راه افزایش ضریب نفوذ بیمه از کدام مسیر می‌گذرد. همیشه روسای کل بیمه مرکزی می‌آیند و رویدادهای متنوعی برگزار می‌کنند و سرانجام می‌روند و آنچه به ارث می‌ماند، البته قابل نقد و تحلیل است. از این جهت مجید بهزادپور می‌تواند به جای تکرار روش‌های گذشته، نقشه راهی برای افزایش ضریب نفوذ بیمه آماده سازد و به دولت ببرد و در مقام مطالبه‌گر ظاهر شود. هدف‌گذاری ضریب نفوذ بیمه بدون درنظر گرفتن چالش‌های اقتصادی و متغیرهای مهم ازجمله نرخ تورم، نرخ ارز، نرخ رشد اقتصادی یک هدف‌گذاری با ریسک بالاست و آنچه مردم از صنعت بیمه انتظار دارند، صیانت از حقوق‌شان است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید