• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
پنج شنبه 29 دی 1401
کد مطلب : 183299
+
-

تلفات دولت اوکراین در سقوط مرگبار بالگرد

رویداد
تلفات دولت اوکراین در سقوط مرگبار بالگرد

یک بالگرد غیرنظامی حامل مقامات ارشد اوکراین روز چهارشنبه در حومه کی‌یف سقوط کرد. دنیس موناستیرسکی، وزیر کشور اوکراین ازجمله مقامات دولتی قربانی در این حادثه بود. موناستیرسکی بالاترین مقام دولتی به‌شمار می‌رود که از زمان آغاز جنگ روسیه طی 11‌ماه اخیر، در اوکراین جان خود را از دست می‌دهد. موناستیرسکی به‌عنوان وزیر کشور بر نیروهای پلیس اوکراین، گارد ملی و واحدهای گشت مرزی نظارت داشت. او که یکی از اعضای شورای امنیت ملی اوکراین بود جزو سیاستگذاران اصلی در دوران جنگ به شمار می‌رفت. همچنین 2 نفر دیگر از مقامات ارشد دولت اوکراین همراه با موناستیرسکی کشته شدند. یوهن ینین، معاون اول موناستیرسکی و یوری لوبکوویچ از معاونان وزارت امور خارجه از دیگر قربانیان این حادثه بودند. گزارش‌های متناقضی درباره تلفات این حادثه وجود دارد، اما سرویس اضطراری دولتی اوکراین تأیید کرده که این بالگرد به یک مهدکودک و یک ساختمان مسکونی 14طبقه برخورد کرده است. اولکسی کولبا، رئیس اداره نظامی منطقه‌ای کی‌یف، گفته است که این فاجعه در شهر برواری رخ داده و بر اثر آن ۳۰ نفر زخمی و ۱۶ نفر کشته شده‌اند.
تاکنون مقامات اوکراینی هیچ واکنشی مبنی بر اینکه سقوط بالگرد حادثه بوده است یا روسیه در آن نقش داشته نداشته‌اند. نیویورک‌تایمز نیز گزارش داده که علت سقوط این بالگرد هنوز مشخص نیست. در پی این حادثه کریلو تیموشنکو، معاون رئیس دفتر ولودیمیر زلینسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از شاهدان این حادثه خواست تا در اسرع وقت با پلیس تماس بگیرند. او توضیح داد: «این تماس‌ها می‌تواند به روشن شدن شرایط فاجعه کمک کند.» ولودیمیر زلینسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، نیز با «تراژدی» خواندن این حادثه، از آن ابراز تأسف کرد و گفت: «امروز یک تراژدی وحشتناک در برواری اتفاق افتاد؛ درد ناشی از این حادثه قابل‌وصف نیست.»
حادثه دیروز درحالی اتفاق افتاد که درگیری‌ها در جبهه شرقی اوکراین تشدید شده و روسیه دور جدید حملات موشکی خود را به شهرهای اوکراین آغاز کرده است. همزمان، غربی‌ها روند ارسال تانک و توپخانه را به اوکراین  افزایش داده‌اند. اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا  روز گذشته در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس در پاسخ به سؤال خبرنگار سی‌ان‌ان مبنی بر احتمال ارسال تانک‌های لئوپارد۲ به کی‌یف توسط آلمان عنوان داشت: «این اقدام بزرگی خواهد بود و اتخاذ چنین تصمیمی درخصوص ارسال این تانک‌ها به اوکراین ضروری است.» وی افزود: «همانطور که می‌دانید، اتحادیه اروپا هیچ‌گونه توانایی نظامی ندارد اما من از ابتدای این جنگ گفته‌ام که اوکراین باید تمامی تجهیزات نظامی از جمله سیستم‌های پیشرفته‌ای را که به آنها نیاز دارد، دریافت کند.» با این حال، «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه به این اظهارات فون درلاین واکنش نشان داد و در تلگرامش نوشت: «رئیس کمیسیون اروپا خواسته است تا به اوکراین هرگونه سلاحی ارسال شود. آیا منظورش تسلیحات هسته‌ای نیز هست؟!»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید