• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 28 دی 1401
کد مطلب : 183236
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/3lynp
+
-

نوسازی 40هزارتاکسی فرسوده

اخراج ناوگان عمومی فرسوده پایتخت شتاب می گیرد

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

یکی از مطالبات همیشگی رانندگان تاکسی‌های فرسوده، متناسب شدن هزینه نوسازی بود که اکنون با افزایش 3و نیم برابری قیمت اسقاط تاکسی‌های فرسوده تا حدود زیادی این مشکل مرتفع شده است. به گزارش همشهری، رانندگان تاکسی در سال گذشته به این موضوع که چرا به تناسب افزایش قیمت خودرو، ارزش اسقاط تاکسی‌های فرسوده افزایش پیدا نکرده، معترض بودند. درواقع با توجه به قیمت روز خودرو، مبلغی که برای اسقاط خودروی فرسوده به راننده تاکسی پرداخت می‌شد، ناچیز بود و مالک تاکسی عملا از این راه نمی‌توانست پول چندانی روی آورده شخصی خودش بگذارد و با دریافت تسهیلات مدیریت شهری یک تاکسی جدید تهیه کند. در این شرایط سازمان تاکسیرانی شهر تهران وارد عمل شد و شرایط تازه‌ای برای مراکز اسقاط تاکسی‌های فرسوده تعریف کرده است؛ شرایطی که شامل اعلام قیمت تاکسی، ارزش کسورات و خدمات ویژه مراکز اسقاط می‌شود.

چگونه تاکسی فرسوده اسقاط می‌شود؟
فاز جدید نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهر تهران از 26آذر امسال با معرفی خودروی سمند سورن توسط اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور آغاز شد.
قیمت اعلامی کارخانه ایران‌خودرو برای سمند سورن تاکسی 273/170/000تومان است.
فراخوان مرحله سوم از مراکز اسقاط انجام شد و طی آن مراکز اسقاط متناسب با کسورات خودرو، قیمت‌های جدید خودرو را اعلام کردند.
ثبت‌نام نقدی نوسازی تاکسی‌های فرسوده محدودیتی ندارد.
تا 26دی‌ماه و در مدت یک‌ماه، 416نفر از رانندگان تاکسی برای نوسازی خودروی فرسوده خودشان اقدام کرده‌اند.
تاکسی‌داران برای انتخاب مراکز اسقاط باید نسبت به تطابق لیست کسورات با شرایط خودروی خودشان اقدام و مرکز اسقاط را شخصا انتخاب کنند.
مالک تاکسی فرسوده ابتدا باید نسبت به تأمین هزینه خودروی جدید اقدام کرده و هنگام دریافت تاکسی جدید و پس از انتخاب مرکز اسقاط و مراجعه به مرکز، پول اسقاطی را دریافت کند.
رانندگان می‌توانند در زمان ثبت‌نام برای دریافت تاکسی جدید، درصورت تمایل به ارائه تعهدنامه اسقاط پیش از موعد به اداره نوسازی اقدام و پس از دریافت معرفی‌نامه اسقاط به مرکز مدنظر مراجعه کرده و درصدی از قیمت اسقاط خودروی فرسوده را قبل از موعد تحویل تاکسی جدید دریافت کنند.
رانندگان خودروهای فرسوده‌ای که تمایلی به ادامه فعالیت در شبکه تاکسیرانی ندارند، با توجه به قیمت‌های جدید می‌توانند نسبت به اسقاط بدون جایگزین خودرو اقدام کنند.
رانندگان تاکسی‌های فرسوده که توان مالی برای خرید خودروی سورن جدید ندارند، می‌توانند خودروی فرسوده خود را بدون جایگزین اسقاط کنند و از آورده ارزش اسقاط تاکسی نسبت به خرید یک دستگاه تاکسی فعال کم‌کارکرد، اقدام کنند.
از ابتدای سال 1401تاکنون 2500دستگاه تاکسی شهر تهران نوسازی شده است.
مذاکرات برای شروع طرح تسهیلاتی در دستور کار قرار دارد و پس از مشخص شدن شرایط دریافت تسهیلات و نحوه احراز واجدان شرایط، اطلاع‌رسانی انجام خواهد شد.

اسقاط تاکسی‌های فرسوده رقابتی شده است
مهدی وحدت‌کار، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران:
دوره سوم سازوکار تعیین قیمت اسقاط تاکسی‌های فرسوده شهر تهران به واسطه فراخوان مراکز اسقاط متقاضی همکاری در طرح نوسازی، در حال اجراست. شرایطی که مراکز اسقاط در فراخوان‌های ما اعلام می‌کنند شامل قیمت تاکسی فرسوده براساس نوع خودرو و هزینه ارزش اسقاطی است که مرکز اسقاط درصورت نقص قطعات خودرو، آن ‌را کم می‌کند. شرایط بعدی خدمات ویژه‌ای است که مراکز اسقاط به رانندگان می‌دهند تا فضای رقابتی بین آنها ایجاد شود؛ برای مثال برخی از مراکز اسقاط تعهد می‌دهند که هزینه ایاب و ذهاب راننده را پرداخت کنند یا به نوعی انتقال تاکسی به مرکز اسقاط رایگان خواهد بود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید