• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
چهار شنبه 28 دی 1401
کد مطلب : 183235
+
-

تعیین تکلیف 4سال آینده پایتخت

بررسی برنامه چهارم توسعه شهر تهران در صحن شورا پایان یافت

گزارش
تعیین تکلیف 4سال آینده پایتخت

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

بررسی احکام برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران که بر مبنای تحقق عدالت شهری تدوین شده است، مهم‌ترین دستور جلسه دیروز شورای شهر تهران بود. برنامه‌ای که 146حکم آن با محوریت 5چالش اصلی و بنیادی تهران (حمل‌ونقل و ترافیک، محیط‌زیست و آلودگی هوا، ایمنی شهری و بافت فرسوده، مسائل فرهنگی و اجتماعی، نظام مدیریت شهری و هوشمندسازی) تدوین شده و با تصویب آن قرار است طی 4سال آتی با رفع چالش‌ها و معضلات، پایتخت‌نشینان شاهد تحول در کلانشهر تهران باشند.
به گزارش همشهری، جلسه روز گذشته شورای شهر تهران در 2 نوبت صبح و عصر و در حالی برگزار شد که در راستای صرفه‌جویی گاز دمای سیستم گرمایش صحن شورا روی عدد 18قرار داشت و به همین دلیل اعضا و اصحاب رسانه با لباس‌های گرم در جلسه حاضر شدند. در ابتدا نامه هیأت تطبیق فرمانداری تهران درخصوص اساسنامه سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات و تأکید بر رعایت مفاد ماده 20آیین‌نامه استخدامی شهرداری تهران (درصورت نبود فرد موردنظر شهرداری می‌تواند از کارمندان سایر سازمان‌ها و مؤسسات دولتی به‌عنوان مأمور برای تصدی این پست استفاده کند) مطرح و اعضا آن را تصویب کردند و مقرر شد مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران با 3سال سابقه فعالیت در شهرداری و باتوجه‌به ماده ۲۰ قانون استخدامی انتخاب شود.

بررسی احکام باقیمانده برنامه چهارم
در جلسه روز یکشنبه بیش از 40حکم مربوط به حوزه حمل‌ونقل و آلودگی هوا، محیط‌زیست و بافت‌های فرسوده بررسی شده بود و دیروز هم اعضا به بررسی احکام باقیمانده در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی و هوشمندسازی، پرداختند. در همین ارتباط محمد آخوندی گفت که بیش از ۳۰جلسه برای بررسی احکام با حضور متخصصان شهرداری برگزار و مقرر شد برنامه‌ای تدوین شود که براساس امکانات و منابع واقعی باشد نه تخیلی. او تأکید کرد: «نمی‌توان تمام مشکلات عالم را در این سه سال پیش رو برطرف کرد و باید مسائل واقعی و برنامه‌محور باشد.» پس از او میثم مظفر احکام باقیمانده را تشریح کرد و اعضای کمیسیون‌ها نظراتی ارائه دادند.

شهر متحول می‌شود
علیرضا زاکانی، شهردار تهران هم برای دفاع از برنامه چهارم توسعه تهران در صحن شورا حاضر شده بود و در جریان بررسی این برنامه بار دیگر گریزی به حوزه حمل‌ونقل زد و گفت: «۵۰۷هزار میلیارد تومان برای کامل‌کردن حوزه حمل‌ونقل لازم داریم و این پول پیدا نمی‌شود و به جز مولدسازی نمی‌توان این مبلغ را به‌دست آورد؛ باید زمین ‌بازی بزرگی را تعریف و مبتنی بر آن، شهر را متحول کنیم.» احکام 86برنامه متعلق به ایجاد زیست‌بوم مجازی، ساخت پلتفرم رسانه‌ای و ارتقای فرهنگ شهروندی توسط مؤسسه همشهری است که شهردار تهران گفت: «زمانی مجموعه همشهری بالاترین امکانات و تأثیرگذاری را در رسانه‌های مکتوب داشت. با تغییر شرایط و گسترش فضای مجازی، همشهری نتوانست خود را با این تغییرات همراه کند و تبدیل به بنگاهی زیان‌ده شده است. حکم ۸۶ برنامه چهارم می‌خواهد با هوشمندسازی همشهری این مجموعه رسانه‌ای را به مسیر خود و تأثیرگذاری پیشین برگرداند.» او درباره حکم 124برنامه چهارم شهر تهران هم این‌چنین پاسخ داد: «ما می‌توانیم با دارایی‌ها خلق ارزش کنیم و در خدمت شهر قرار دهیم و تنها جایی که در کشور می‌تواند این کار را انجام دهد، شهرداری و به‌ویژه شهرداری تهران است. چون شهرداری هم منبع و هم بازار دارد.» در حکم 129بر تجمیع ساختمان‌های حوزه ستادی شهرداری تأکید شده بود که سکان‌دار پایتخت گفت: «در ساختمان‌های ستادی معاونت‌های چندگانه وجود دارد که دارای چند ساختمان غیرمتمرکز هستند و ما می‌خواهیم همه مجموعه‌های ساختمانی را در یک ساختمان متمرکز کنیم و همه دارایی‌های ما به‌عنوان دارایی‌های مولد در اختیار شهر قرار بگیرد.»

مکث
اعلام منابع برای تحقق برنامه چهارم

علیرضا زاکانی، شهردار تهران پس از اتمام جلسه دیروز پارلمان شهری در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت که این برنامه ناظر بر تلاش قریب به 250نفر از مدیران، کارشناسان و... مدیریت شهری بود که به شورا منعکس شد و در شورا نیز با کار کارشناسی به خروجی رسید و در نهایت جمع‌بندی شد. او عنوان کرد: «این برنامه چراغ ‌راهنمای ما برای 4 سال آینده است که امیدواریم مبتنی بر این الگو برنامه‌های سالانه خود را در قالب بودجه به شورا ارائه دهیم و موظف هستیم طی 10روز منابع لازم برای تحقق این برنامه به شورا ارائه شود و بودجه نیز براساس این برنامه تنظیم خواهد شد.» به‌گفته شهردار تهران حداکثر تا روز سه‌شنبه (4بهمن) لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران به شورا ارائه می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید