همزمان با ثبت رکورد مصرف گاز در کشور، مرکز پژوهشهای مجلس، 10 راه برای حل بحران ناترازی گازی پیشنهاد و اعلام کرد: باید یارانه انرژی از زنجیره گازی حذف و در اختیار دولت قرار گیرد تا به صورت مستقیم به مردم داده شود؛ به گونهای که کل گاز غنی و منابع حاصل از آن در ابتدای زنجیره در اختیار دولت قرار میگیرد و یارانه از طول زنجیره حذف شده و دولت مستقیم به مصرف کننده نهایی در بخش خانگی، صنعت و نیروگاه پرداخت میکند و هیچگونه افزایش قیمتی متوجه مصرف کننده نهایی نخواهد بود.
به گزارش همشهری، پیشنهاد دیگر این نهاد تحقیقاتی توسعه ظرفیت ذخیره سازی گاز کشور است که بر اساس آن در گام نخست میزان ذخیرهسازی گاز به مصرف کل به 10 درصد و در گام دوم باید به 20 درصد برسد. به تازگی سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری دستور سرمایهگذاری برای ذخیره گاز در کشور برای رفع ناترازی در پیک مصرف و شرایط سرد سال را داده است.
مأموریت جدید به 2 وزیر
مرکز پژوهشهای مجلس با اشاره به ضرورت بهینهسازی مصرف انرژی در کشور فاش میسازد که در حال حاضر، وزارت نفت و نیرو خود را متولی تولید نفت، گاز و برق کشور می دانند و همواره تلاش دارند تا افزایش مصرف را با افزایش تولید پاسخ دهند و بهینه سازی مصرف انرژی هیچ گاه به عنوان اولویت این 2 وزارتخانه و کشور قرار نگرفته است. پیشنهاد این است که ماموریت 2 وزارتخانه نفت و نیرو تغییر کند تا آنها ساختار خود را به گونهای اصلاح کنند که در آینده بر بهینهسازی مصرف انرژی متمرکز شوند. بازوی تحقیقاتی مجلس میگوید: برای اجرای پروژههای بهینهسازی مصرف انرژی، نیاز به شکلگیری یک بازار جدید است؛ چرا که در حال حاضر تمامی پولی که از این محل به دست میآید توسط دولت در قالب قانون هدفمندی یارانهها هزینه میشود. راه بهتر این است که دولت برای عملیاتی شدن پروژههای بهینهسازی انرژی در ابعاد گسترده، اقدام به راهاندازی بازار بهینهسازی انرژی کند و اوراق صرفه جویی انرژی از طریق مختلف نظیر تهاتر با قبوض انرژی یا بدهیهای مالیاتی دارنده گواهی و ... مورد مبادله قرار گیرد تا دست کم صاحبان فعالیتهای اقتصادی انگیزهای برای بهینهسازی مصرف انرژی داشته باشند.
تغییر الگوی تامین گاز صنایع
تامین گاز صنایع بزرگ و انرژیخوار از طریق ورود به حوزه بالادستی گاز با اولویت گازهای مشعل از جمله پیشنهادها برای برون رفت از بحران گازی آینده است. در حال حاضر 20 درصد از گاز طبیعی کشور توسط صنایع بزرگ و عمده مصرف میشود، اما با تغییر الگوی تامین گاز میتوان بخش زیادی از این صنایع را به سمت سرمایهگذاری در توسعه میدانهای کوچک گازی و یا جمعآوری گازهای مشعل سوق داد و فشار بر شبکه گاز کشور را کم کرد. تامین مالی توسعه میدان های گازی از محل صادرات هم از گزینههای دیگری است .
پیشنهاد این است که در تنظیم قرارداد توسعه میدان اجازه صادرات بخشی از تولید میدان به کشورهای منطقه به سرمایهگذار داده شود. محققان مرکز پژوهشهای مجلس میگویند: یکی از پیش نیازهای مدیریت مصرف و تعرفهگذاری مشترکین، رصد و پایش مستمر مصرف گاز در بخشهای مختلف به ویژه بخش ساختمان و صنعت است. با این کار میتواند مصرف گاز هر ساختمان یا واحد صنعتی به تفکیک هر واحد را اندازهگیری و زیرساخت لازم برای تعیین الگوی مصرف و برچسب انرژی فراهم کرد. پس از آن میتوان نسبت به تغییر تعرفه گاز به صورت موثر به ویژه در بخش خانگی اقدام کرد . به گونهای که در بخش خانگی با تعریف درست ساختار پلکانها، بر اساس شرایط کنونی ساختمانها، تعرفه گاز اصلاح شود تا جایی که مشترکان پرمصرف، متوجه افزایش محسوس بهای گازشان باشند.
چهار شنبه 28 دی 1401
کد مطلب :
183230
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/WnQyo
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved