• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 28 دی 1401
کد مطلب : 183226
+
-

سکوت در امین‌حضور

رشد 20درصدی قیمت‌ها طی 2ماه گذشته رکود بازار لوازم خانگی را سنگین‌تر کرده است

گزارش
سکوت در امین‌حضور

فرخنده رفایی- روزنامه‌نگار

یک‌روز بعد از اینکه رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران از افزایش قیمت بدون مجوز محصولات چند شرکت تولیدکننده خبر داد، انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور هم با انتشار بیانیه‌ای ضمن تشریح دلایل رشد قیمت‌ها، تلویحا این خبر را تأیید کرد. در 3ماه گذشته با وجود انتشار مستندات و گزارش‌هایی مبنی بر گران شدن لوازم خانگی پا به پای رشد نرخ ارز، این موضوع را هر دو بخش تولید و بازار تکذیب می‌کردند.
اواخر خرداد امسال مجوز افزایش ۱۵درصدی قیمت تلویزیون و افزایش ۱۰درصدی قیمت یخچال، یخچال فریزر، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی صادر و این مصوبه از اول تیرماه اجرایی شد اما پس از این تاریخ تاکنون هیچ‌گونه تغییر نرخی به‌طور رسمی مورد موافقت نهادهای ذیربط قرار نگرفته و تلاش‌ شرکت‌های تولیدی برای دریافت مجوز افزایش دوباره قیمت، بی‌نتیجه مانده است. با این حال مشاهدات میدانی حاکی از آن است که تولیدکننده‌ها برای افزایش قیمت محصولاتشان چشم‌انتظار اجازه دولت نمانده‌اند و همزمان با رشد قیمت‌ها بازار روز به‌روز سردتر می‌شود.

افزایش 70درصدی قیمت کولر در زمستان
درحالی‌که رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از افزایش قیمت محصولات 6 یا 7 برند تولیدکننده خبر داده است، نگاهی به بازار لوازم خانگی نشان می‌دهد تعداد برندهایی که افزایش قیمت داشته‌اند بیشتر بوده و تقریبا تمام تولیدکننده‌ها در بازاری انحصاری و در شرایطی که مصرف‌کنندگان انتخاب دیگری ندارند، محصولات خود را از ریز تا درشت در 2‌ماه گذشته گران کرده‌اند. اسنوا، امرسان، پاکشوما، سام، جی‌پلاس، دیپوینت، الکترواستیل، آبسال، مادیران، هیمالیا، هاردستون، بوتان و استیل البرز، برندهایی هستند که فروشندگان از گران شدن یا کاهش عرضه محصولاتشان به بازار خبر می‌دهند و این نام‌ها در سایه ممنوعیت واردات رسمی و نبود رقیب خارجی به‌معنای کل بازار رسمی لوازم خانگی است.
افزایش قیمتی که به‌طور رسمی اعلام شده 20درصد است اما بعضی از فروشندگان، میزان رشد قیمت را در بعضی محصولات 30درصد و بالاتر هم عنوان می‌کنند. محصولات درشت شامل ساید، یخچال فریزر، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی افزایش قیمت بیشتری را تجربه کرده‌اند اما محصولات ریز خانگی هم از گرانی بی‌نصیب نبوده‌اند و در تازه‌ترین خبر، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفت‌وگو با همشهری، از افزایش 70درصدی قیمت کولر تولیدی یکی از برندها آن هم در فصل زمستان خبر می‌دهد.
 اکبر پازوکی نامی از این برند نمی‌برد اما تحقیقات همشهری نشان می‌دهد، این شرکت یکی از 3برند معروف تولید کولر است. براساس پیگیری‌ها از سازمان حمایت و وزارت صمت هنوز مجوزی برای افزایش قیمت لوازم خانگی صادر نشده، مبنای قیمت در اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی لیست سامانه ۱۲۴ است و هرگونه تغییر قیمت تخلف محسوب می‌شود اما تولیدکنندگان بی‌توجه به این باید و نبایدها مسیر دیگری را پیش‌گرفته‌اند.

توضیحات تولیدکنندگان لوازم خانگی
انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با انتشار متنی اعلام کرده با توجه به رشد هزینه‌های تولید مدت‌هاست که درخواست خود برای افزایش قیمت‌ها را به دولت ارائه کرده است. افزایش 20درصدی قیمت ارز در سامانه نیما و 35درصدی در بازار آزاد ارز و همچنین کند شدن روند تحویل ارز توسط آن سامانه، افزایش قیمت مواداولیه در بورس کالا ازجمله ورق‌های فولادی، مس، آلومینیوم، پتروشیمی، عدم‌همکاری بانک‌ها در تأمین منابع مالی و افزایش هزینه‌های جاری و خدمات از دلایلی است که در متن منتشر‌شده از سوی انجمن به‌عنوان دلایل افزایش قیمت محصولات عنوان شده است.
دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی روز گذشته در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها با بیان اینکه واحدهای نقدینگی واحدهای تولیدی اجازه تامین مواداولیه برای ماه‌های بعد را به آنها نمی‌دهد، گفت: در ماه‌های اخیر تخصیص ارز با تأخیر انجام شده و براساس جداول مربوط به افزایش نرخ نهاده‌های تولید، قیمت مواداولیه بین 4 تا ۲۹۱ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که سخنگوی وزارت صمت چندی پیش اعلام کرد تولیدکنندگان نهاده‌های لازم را برای ماه‌های بعد تامین کرده‌اند و به همین دلیل افزایش قیمت محصولاتشان توجیهی ندارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید