• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 27 دی 1401
کد مطلب : 183132
+
-

سرمایه پولدارهای جهان دوبرابر شد

در 3 سال گذشته برخلاف روند غالب اقتصاد جهانی که به سمت افزایش تورم و کاهش دستمزدها حرکت کرده، ثروت سرمایه‌داران افزایش یافته است

دریچه
سرمایه پولدارهای جهان دوبرابر شد

همزمان با شروع به‌کار «مجمع جهانی اقتصاد» در شهر 11هزار نفری داووس در سوئیس، بنیاد آکسفام به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین نهادهای بین‌المللی امدادرسانی در حوزه ریشه‌کن کردن فقر و گرسنگی، با انتشار گزارشی اعلام کرد که میلیاردرهای جهان در 10سال گذشته دارایی خود را دوبرابر کرده‌اند. طبق گزارش آکسفام، از سال 2020، ثروت میلیاردرهای جهان به میزان 2.7میلیارد دلار در روز افزایش یافته است.
در گزارش آکسفام پیشنهاد شده تا برای دستیابی به جهان برابرتر، تعداد میلیاردرهای جهان تا سال 2030از طریق اعمال برنامه‌های مالیاتی و سایر سیاست‌ها به نصف کاهش یابد. آکسفام از دولت‌ها می‌خواهد تا با اخذ 60درصد مالیات از میزان سود و درآمد سالانه یک درصد از ثروتمندترین بخش جوامع، فاصله درآمدی اقشار مختلف را کاهش دهند.
 نکته قابل توجه آنکه افزایش سرمایه ثروتمندان همزمان با بحران افزایش هزینه‌های زندگی به‌دلیل همه‌گیری کرونا و سپس افزایش قیمت جهانی مواد غذایی و انرژی به‌دلیل جنگ اوکراین اتفاق افتاده است. این در حالی است که در همین مدت، نرخ تورم از دستمزد 1.7میلیارد کارگر در سراسر جهان بیشتر افزایش پیدا کرده و این بدان معناست که درآمد کارگران به دلیل نرخ تصاعدی تورم کمتر شده است.
ارزیابی آکسفام آن است که اگر دولت‌ها از طریق ابزارهای مالیاتی برای کاهش شکاف طبقاتی و اقتصادی در جهان اقدام کنند، ثروت و تعداد میلیاردرهای جهان به سال 2012بازمی‌گردد. این ارزیابی به‌معنای حذف کامل شکاف درآمدی میان فقرا و ثروتمندان نیست، بلکه بازگشت به وضعیت سال 2012به‌معنای کاهش فاصله میان اقشار مختلف است.
براساس این گزارش، بسیاری از ثروتمندترین افراد جهان به سختی مالیات خود را پرداخت می‌کنند.
پیش‌تر نیز، آکسفام در گزارش مجزای دیگری گفته بود که در دوره همه‌گیری کرونا، میزان دارایی و ثروت میلیاردرهای خاورمیانه و شمال آفریقا با افزایش 23درصدی روبه‌رو بود؛ درحالی‌که 90درصد از شهروندان این جوامع فقیرتر شده‌اند. طبق گزارش فوربس، 10نفر از ثروتمندترین افراد جهان عبارتند از: ایلان ماسک، جف بزوس، برنارد آرنو و خانواده‌اش، بیل گیتس، لری الیسون، لری پیج، سرگئی برین، مارک زاکربرگ، استیو بالمر و وارن بافت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید