• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 27 دی 1401
کد مطلب : 183103
+
-

مردم باید در جریان دخل و خرج کشور باشند

مجلس
مردم باید در جریان دخل و خرج کشور باشند

رئیس مجلس در مراسم تودیع و معارفه مهرداد بذرپاش و احمدرضا دستغیب روسای قدیم و جدید دیوان محاسبات کشور با اشاره به وظایف مهم دیوان محاسبات در امور نظارتی گفت: مردم باید در جریان دخل و خرج کشور باشند و بر آن نظارت کنند. باید از تخلفات پیشگیری کرد اما اگر پدیده زشت و خلاف قانونی نیز رخ داد بین بروز تخلف و رسیدگی به این بی‌قانونی باید حداقل زمان صرف شود که اگر نشود آفت‌هایی دارد و توجه کنیم که باید از مدیران توانمند و پاکدست صیانت کنیم.
براساس گزارش خانه ملت، محمدباقر قالیباف گفت: ان‌شاءالله آقای دستغیب با وقت‌‎گذاری و منحصر شدن در دیوان بتوانند این کار را ارتقا دهند و پیش ببرند و یکی از مشکلات جدی کشور که می‌تواند بخش عمده‌ای از ناکارآمدهای‌ها را حل و فصل کند به کمک یکایک عزیزان بعد نظارتی را به بهترین شکل خودش پیش‌ببرند.
او با بیان اینکه مجلس 2بال جدی و اساسی دارد که آنها ابزار و دستگاه‌هایی هستند که کار مجلس را پیش می‌برند و به آنها کمک کرده و ذهن و نگاه نمایندگان را متوجه وظایف خود می‌کنند، گفت: در حوزه قانونگذاری، مرکز پژوهش‌های مجلس و در حوزه نظارت دیوان محاسبات کشور است که به عنوان 2رکن رکین مجلس هستند و اگر آنها  وظایف خود را به دقت انجام دهند بسیار مؤثر خواهند بود که حضرت آقا نیز همین توقع را دارند که ازجمله آن نظارت‌های موثر، کنترل‌های جدی و عالمانه است و تأکید دارند که در کار نظارت به جای رفتار مچ‌گیرانه، به شکل دستگیرانه عمل شود.
قالیباف افزود: حضرت آقا اثربخشی و اثرگذاری را از مجموعه دیوان توقع دارند که بتواند در نظام مدیریتی کشور این اثرگذاری را داشته باشد. به‌خصوص در ملاقات اخیر نیز تأکید بر شرکت‌های دولتی داشتند. او با بیان اینکه 9 شرکت قریب به 70درصد ظرفیت مالی را دارد، عنوان کرد: اگر به این بحث‌ها متمرکز شویم طبیعتا می‌توانیم این اثرگذاری را داشته باشیم.
قالیباف با اشاره به دنبال کردن موضوع شفافیت در مجلس، گفت: یکی از وظایف دیوان در این حوزه ارائه گزارش به مجلس و مردم است. نگاه مردمی‌سازی که در دیوان به عنوان مردم پایه بودن دنبال می‌شود به معنای نظارت مردم بر دستگاه‌های کشور است تا دخل و خرج را به صورت شفاف ببینند و بر آن نظارت کنند.
رئیس مجلس در ادامه با تأکید بر توجه نظارت بر اموری که ممکن است مغفول مانده باشد و یا اموری که در چگونگی حل آن راهکاری وجود ندارد، گفت: مثلاً در بخشی تخصیص بودجه صد و اندی درصد بود درحالی که در بخشی دیگر تخصیص بودجه حداقل تا آبان ماه، صفر بود آن هم در موضوع اشتغال. تنها جایی که می‌تواند اثربخشی تخصیص را صورت دهد و به‌موقع مجلس را مطلع کرده و جلوی ایرادات را بگیرد دیوان است. چرا سرگشته و بلاتکلیف باشیم و به بیرون نگاه کنیم وقتی دیوان محاسبات را داریم.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید