• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 27 دی 1401
کد مطلب : 183070
+
-

بازار خودرو و 3پرسش مهم

رشد قیمت در ماه‌های اخیر تنها حاشیه بازار خودرو نبوده است. آغاز واردات و ابهام در نوع خودروهای وارداتی و منحصرشدن فروش خودروهای داخلی و وارداتی به عرضه در بورس، مسائل مهم دیگری بود که در یکی دو‌ماه گذشته سؤالات زیادی را برای فعالان و متقاضیان بازار ایجاد کرد. پاسخ این سؤالات را از فعالان بازار جویا شدیم.

آیا تعیین سقف قیمت برای واردات می‌تواند بر قیمت‌خودروهای خارجی موجود اثرگذار باشد؟
کارشناسان بازار معتقدند این محدودیت درصورتی که عرضه کافی انجام نشود، بر قیمت تمام خودروها اثر خود را خواهد گذاشت و رشد قیمت فقط محدود به‌ خودروهایی که وارد نمی‌شود نخواهد بود، اما نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که ورود خودروهای روز دنیا به کشور می‌تواند به‌طور روانی باعث تعدیل قیمت دیگر خودروهای خارجی حتی کمیاب‌ها و ممنوع‌الورودها شود. به‌طور مثال، اگر واردات خودروهایی مثل گروه کیا و دیگر برندهای معروف دنیا ادامه پیدا کند، تقاضا از خودروهای کمیاب به سمت خودروهای به‌روزی مثل اپتیما و اسپورتیج می‌رود و خودبه‌خود قیمت سانتافه و امثال آن نیز ریزش می‌کند.

چرا خبر واردات باعث کاهش قیمت نشد؟
کارشناسان بازار معتقدند خبر آغاز واردات به‌تنهایی پتانسیل بسیار بالایی برای تحریک کاهش قیمت در بازار را داشته و اگر تا به امروز تأثیر خود را بر بازار نگذاشته به‌دلیل تأخیرهایی است که به ایجاد تردید نسبت به عملی‌شدن واردات دامن زده بود. این در حالی است که در همین مدت افزایش نرخ ارز به‌عنوان مهم‌ترین فاکتور محرک رشد قیمت در بازارهای دیگر، به ساعتی‌شدن شتاب رشد قیمت در بازار خودرو منجر شد و سرمایه‌گذاران را نسبت به ثبات بازار در آینده نزدیک ناامید کرد اما تداوم واردات شرایط را تغییر خواهد داد.
برای خرید خودرو صبر کنیم یا عجله؟
با اینکه اطلاعات درباره خودروهای وارداتی به‌صورت قطره‌چکانی ارائه می‌شود، اما فعالان بازار معتقدند خودرو کالای مصرفی است و کسی که به آن احتیاج دارد باید هر زمان بودجه مناسبی داشت، خرید کند. خودروها به کشور وارد و از گمرک ترخیص شده و در ویترین شرکت‌ها چیده‌ شده‌اند اما پیش‌بینی قیمت‌ها کار آسانی نیست. به اعتقاد کارشناسان، این خودروها باید بدون فوت وقت در بورس یا تحت هر مکانیسم دیگری برای فروش عرضه شوند تا التهابات بازار فروکش کند. این التهابات زمانی کم می‌شود که مردم مدل‌های2022 را بعد از 5سال در بازار کشور به چشم ببینند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :