• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 27 دی 1401
کد مطلب : 183067
+
-

نکات مهم خرید خودرو در بورس کالا

جزئیات عرضه خودروهای مختلف در بورس کالا متفاوت است و مثلاً میزان پیش‌پرداخت، زمان تحویل و... برای هر خودرو متغیر است اما شرایط کلی این فرایند برای همه عرضه‌ها یکسان بوده و باید رعایت شوند.

 متقاضیان ملزم به واریز میزان مبلغ پایه و درصد وجه قیمت پایه اعلام شده برای هر خودرو در حساب وکالتی نزد بورس هستند و از زمان ثبت و ارسال سفارش تا زمان اعلام نتایج یا تعیین تکلیف نهایی معامله، این مبلغ در حساب وکالتی مسدود خواهد شد.

 همانند فرایند قرعه‌کشی خودروهای داخلی، ثبت و ارسال سفارش از سوی متقاضی در بورس کالا نیز به‌منزله برنده شدن در رقابت نیست و متقاضیان باید تا زمان اعلام نتایج منتظر بمانند. بدیهی است که خودروهای عرضه شده به بالاترین پیشنهادهای ارائه شده اختصاص خواهند یافت.

بعد از اعلام برندگان رقابت بورس کالا، افراد منتخب در رقابت خرید می‌توانند به هر دلیلی از خرید یا تکمیل وجه انصراف دهند اما در این صورت موظف هستند معادل ۵درصد ارزش کل معامله را به‌عنوان هزینه فسخ و 0.5درصد ارزش کل معامله را به‌عنوان هزینه کارمزد دو سر معامله پرداخت کنند. به‌عبارت‌دیگر فسخ معامله یک خودرو در بورس کالا به ازای هر 100میلیون تومان ارزش معامله، 5.5میلیون تومان هزینه فسخ در بر خواهد داشت.

منتخبان رقابت خرید خودرو در بورس کالا، بعد از مشخص شدن نتایج ۳روز کاری مهلت دارند تا باقی‌مانده ارزش معامله را به‌حساب وکالتی خود واریز کنند تا از سوی بورس کالا به نفع شرکت فروشنده خودرو برداشت شود؛ در غیراین صورت، از روز چهارم، به ازای هر روز تأخیر، معادل 0.25درصد از ارزش کل معامله به‌عنوان جریمه محاسبه خواهد شد.

 اگر برندگان رقابت فروش خودرو در بورس کالا پس از پایان روز ششم برای تکمیل وجه تأخیر داشته باشند، معامله آنها فسخ می‌شود و معادل 5.5درصد ارزش کل معامله به‌عنوان هزینه فسخ معامله از حساب وکالتی آنها کسر خواهد شد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید