• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 27 دی 1401
کد مطلب : 183065
+
-

توقف واردات، قیمت سانتافه را 12برابر کرد

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران تهران: افزایش و تداوم عرضه تنها راه کاهش قیمت خودرو است

گفت‌وگو
توقف واردات، قیمت سانتافه را 12برابر کرد

سیاست ممنوعیت واردات خودرو با هر هدفی که اتخاذ شد، در بازار خودرو پیامدی جز افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها نداشت. در 5سال گذشته خودرو بیش از پیش به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده و جهش‌های دوره‌ای در قیمت، آن را از دسترس متقاضیان واقعی دور کرده است. سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در گفت‌وگو با همشهری از تأثیر توقف واردات بر قیمت‌ها گفته است.

ممنوعیت واردات در 5سال گذشته چه تأثیری بر قیمت خودروهای خارجی موجود در بازار گذاشت؛ مخصوصا خودروهایی که با توجه به سقف قیمت آیین‌نامه، الان هم امکان واردات ندارند؟
مهم‌ترین تأثیر ممنوعیت واردات این بود که امروز می‌بینیم خودروهایی که 10سال از ساخت آن می‌گذرد و در دنیا از رده خارج شده، در بازار ما 7میلیارد خرید و فروش می‌شود. مثلا لندکروز2012 که الان 11سال از ساخت آن می‌گذرد، در بازار ما 7.5 تا 8میلیارد تومان قیمت می‌خورد، درحالی‌که قیمت واقعی لندکروز در این حد نیست. الان لندکروز2022 با آپشن جدید، طرح جدید و تزیینات جدید، بدون گمرکی 2میلیاردو200 تا نهایتا 2میلیاردو400میلیون تومان قیمت دارد.
رشد قیمت در بازار همه خودروهای خارجی به یک نسبت بوده است؟
فرقی ندارد، هر کالایی که در بازار نباشد، بدون تردید ارزش پیدا می‌کند. خودرو سانتافه به تعداد کمی در بازار وجود دارد ولی هزاران نفر متقاضی خرید آن هستند و این باعث شده سانتافه2017 که قیمت آن در بازار دنیا 30هزار دلار بود (1.2میلیارد تومان با دلار 40هزار تومانی) الان کارکرده آن در بازار 3.5میلیارد و صفر آن 4میلیارد تومان قیمت بخورد، درحالی‌که ما فروردین و اردیبهشت97 این ماشین را با قیمت 315 تا 320میلیون می‌فروختیم؛ یعنی 11 تا 12برابر رشد قیمت داشته‌ و این تازه مدل2017 است، درحالی‌که اگر واردات آزاد بود، الان قیمت مدل2022 همین خودرو با دلار 40هزار تومانی و با لحاظ‌کردن 100درصد گمرکی می‌شود 2.4میلیارد تومان. حتی اگر 200 تا 300میلیون تومان را هم برای هزینه‌های جانبی درنظر بگیریم، قیمت سانتافه2022 زیر 3میلیارد تومان خواهد بود. اگر واردات آزاد بود نه خودروهای چینی با قیمت میلیاردی به‌دست مردم می‌رسید و نه قیمت خودروهای داخلی اینقدر بالا می‌رفت. خودرو یک کالای مصرفی است و هیچ جای دنیا به آن به چشم سرمایه نگاه نمی‌کنند، اما در کشور ما به‌دلیل منع واردات و کمبود عرضه شرایط برعکس است.
شروع دور جدید واردات را چقدر در کاهش قیمت‌های موجود تأثیرگذار می‌دانید؟
واردشدن خودرو به بازار در هر صورت، چه تولید و چه واردات، یک گام مثبت است و قطعا تأثیر مثبت بر قیمت‌ها هم دارد اما این عرضه‌ها باید تداوم داشته باشد. خودروهای وارداتی باید به‌طور مستمر در بورس عرضه شوند نه اینکه چند دستگاه عرضه شود و تا عرضه بعدی 6‌ماه فاصله بیفتد، در این صورت هیچ تأثیری نخواهد داشت.
پس یکی از شروط را تداوم عرضه می‌دانید؟
من همیشه گفته‌ام؛ هر بازاری یک نیاز کالایی دارد، این نیاز باید سنجیده شود و نسبت به این نیاز تولید و عرضه کالا انجام شود، در چنین شرایطی غیرممکن است که فرصت و انگیزه‌ای برای دلالی، واسطه‌گری و سودجویی ایجاد ‌شود. هم‌اکنون واردات آغاز شده و گرچه هنوز تیراژ واردات بالا نیست اما یک گام مثبت است. تعرفه‌ها و سود واردکننده هم تقریبا مشخص شده و ادامه این شرایط می‌تواند برای بازار خودرو خبر خوبی باشد.
پس شما به تعدیل قیمت در بازار خودرو خوش‌بین هستید؟
بله، مشکلی که در یکی دو سال اخیر داشتیم، این بود که سال96 واردات متوقف شد و از سوی دیگر تولید هم نسبت به سال97 کاهش زیادی پیدا کرد و این کاهش عرضه در شرایطی که تقاضا همچنان بالا بود، باعث شد شکاف بین قیمت کارخانه تا بازار هر روز بیشتر شود.
شرایط امروز بازار خودرو را چطور می‌بینید؟
التهاب بازار نسبت به هفته‌های قبل کم شده اما بازار همچنان راکد و معاملات ضعیف است. تقریبا هیچ معامله‌ای این روزها انجام نمی‌شود و خریداری وجود ندارد. افزایش شدید قیمت خودرو در ماه‌های گذشته ناشی از نوسانات ارز بود و نه به‌دلیل رقابت و تقاضا و این اصلا عجیب نیست. باید بپذیریم که وقتی کالایی سرمایه‌ای می‌شود، قیمت آن با کوچک‌ترین نوسان ارزی بالا و پایین می‌شود، اما اگر قیمت ارز در کانال مشخصی ثابت بماند، حتی اگر این قیمت بالا هم باشد نوسان بازارهای جانبی کم می‌شود؛ همانطور که در یکی دو هفته اخیر قیمت ارز در یک کانال مشخص مانده و بازار خودرو هم آرام‌تر شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید