• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 27 دی 1401
کد مطلب : 183064
+
-

چطور از سامانه بورس کالا استفاده کنیم؟

بالاخره پای خودروهای وارداتی به ایران رسید و به‌زودی فروش آنها آغاز خواهد شد. خبرها حاکی از این است که احتمالاً نخستین عرضه خودروهای وارداتی در دی‌ماه و با فروش خودروهای چانگان وارداتی سایپا در بورس کالا انجام خواهد شد؛ اما هنوز اطلاعیه این عرضه از سوی بورس کالا منتشر نشده و احتمال تغییر در این فرایند وجود دارد. به‌گزارش همشهری، جایگزینی خرید خودرو در بورس کالا به‌جای لاتاری و قرعه‌کشی، بنا به اقتضائات بازار و اقتصاد انجام شده و فعلاً به‌واسطه التهاب قابل توجه بازار خودرو و رواج سفته‌بازی در این بازار، به‌نظر می‌رسد برای فروش خودروهای وارداتی نیز راهکاری بهتر از فروش در بورس کالا وجود نداشته باشد. با تغییر فروش خودروهای صفرکیلومتر، متقاضیان می‌توانند به‌جای صف کشیدن در نمایندگی‌های فروش یا شرکت در لاتاری و قرعه‌کشی، خودروی موردنظر خود را در رقابت بورس کالا خریداری کنند؛ اما برای این معامله، مانند خرید آنلاین سهام از بورس و فرابورس نیازمند دریافت «کد آنلاین بورس کالا» از کارگزاری‌های فعال در بورس کالا هستند و می‌توانند از طریق سایت ebgo.ir یا سایت کارگزاری‌های موردنظر خود نسبت به دریافت کد بورس کالا و فعال‌سازی آن اقدام کنند. بعد از افتتاح حساب و فعال کردن آن، امکان خرید خودروهای عرضه شده در بورس کالا مهیا خواهد بود.
خریداران خودرو از بورس کالا باید 18سال تمام داشته باشند و در عرضه‌های قبلی خودرو در بورس کالا یا از ابتدای سال1398 موفق به خرید خودرو از شرکت‌های خودروسازی نشده باشند. همچنین هر کد ملی فقط می‌تواند روی یکی از کدهای عرضه شده در تاریخ عرضه و برای یک خودرو سفارش خرید ثبت کند.

نحوه خرید خودرو از بورس کالا

همه عرضه‌های خودرو در بورس کالا از چند روز قبل از عرضه اطلاع‌رسانی می‌شود و در این اطلاعیه علاوه بر مشخصات خودروی عرضه شده و قیمت پایه آن، سایر شرایط مانند میزان پیش‌پرداخت، دوره زمانی تحویل، محل تحویل و... نیز مشخص خواهد شد. همچنین مهلت ثبت سفارش خرید خودروها در بورس کالا، یک روز قبل از تاریخ عرضه است و متقاضیانی که کد بازار فیزیکی بورس کالا را دریافت کرده و حساب وکالتی آنها نیز ثبت شده است، باید یک روز قبل از انجام عرضه، مراحل موردنیاز برای خرید خودرو از بورس کالا را انجام دهند.
برای خرید خودرو، متقاضی باید بعد از ورود به سامانه ebgo کارگزاری خود، از قسمت «خرید از بورس» گزینه «خرید خودرو» را انتخاب کند. در ادامه، صفحه‌ای شامل همه اطلاعیه‌های فعال عرضه خودرو باز می‌شود که در آن فهرست خودروهای قابل‌عرضه به همراه تاریخ عرضه، قیمت پایه، محل انبار، نوع تسویه و سایر اطلاعات نمایش داده می‌شود. در این مرحله، در مقابل نام هر خودرو، گزینه اطلاعات بیشتر وجود دارد که متقاضی می‌تواند با کلیک روی آن اطلاعات کامل عرضه شامل مشخصات خودروی قابل‌عرضه، حداکثر قیمت مجاز، درصد پیش‌پرداخت و فایل پیوست مربوط به هر خودرو را مشاهده کند. همچنین فایل پیوست شامل اطلاعات، بخشنامه‌ها و نکات لازم برای ثبت سفارش است و لیست نمایندگی‌ها به همراه آدرس و شماره تماس آنها برای تحویل خودرو نیز درج شده است.
1- یک روز قبل از ثبت سفارش، درصد مبلغ پیش‌پرداخت قیمت پایه در اطلاعیه عرضه خودرو به‌حساب وکالتی واریز شود.
2- یک روز قبل از عرضه درخواست خرید در سامانه خرید آنلاین بورس کالای کارگزار انتخاب شده ثبت شود. 3- نمایندگی جهت دریافت خودرو در سامانه بورس کالای کارگزاری تعیین شود.

ثبت سفارش خرید خودرو

متقاضی بعد از مشاهده اطلاعیه‌های عرضه خودرو، می‌تواند اطلاعیه عرضه مربوط به آن خودرو را مطالعه کند و از میزان پیش‌پرداخت، زمان تحویل و... مطلع شود. بعد از انتخاب خودرو، صفحه‌ای حاوی مشخصات پایه خودرو باز می‌شود که متقاضی باید تعداد خودروی موردنیاز خود و قیمت پیشنهادی را درج کند. با توجه به قوانین فروش خودرو از بورس کالا، حداکثر تعداد قابل‌خرید، یک دستگاه است. در گزینه مبلغ پیشنهادی نیز، مشتری باید قیمتی بین کف قیمت عرضه و سقف قیمت تعیین شده را وارد کند. همچنین متقاضی درصورت تمایل می‌تواند با فعال کردن گزینه «ارسال سفارش باز» این امکان را فراهم کند که کارگزاری برای موفقیت در رقابت وارد عمل شود و درصورت نیاز خودرو را با قیمت‌های بالاتر از قیمت اولیه متقاضی خریداری کند. این گزینه برای افرادی مفید است که خرید خودرو برای آنها مهم‌تر از قیمت پیشنهادی است و به‌اصطلاح، به هر قیمتی می‌خواهند خودروی موردنظر خود را خریداری کنند.

  مبلغ مالیات و عوارض ارزش‌افزوده (معادل 9درصد) و مبلغ شماره‌گذاری، بیمه، کارت هوشمند و سایر هزینه‌ها (معادل 6.2درصد) به قیمت پایه خودرو در اطلاعیه و همچنین پیشنهاد متقاضی برای خودرو افزوده خواهد شد. به‌عبارت‌ دیگر، قیمت نهایی خرید خودرو در بورس کالا حدود 15.2درصد بالاتر از قیمت انجام معامله است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید