• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 27 دی 1401
کد مطلب : 183059
+
-

خودروهای خارجی در سربالایی قیمت

خودروهای صفرکیلومتر مدل‌های 2017 و 2018 در بازار ایران، بین 800 تا 1200درصد گران‌تر از سال ورود به بازار کشور معامله می‌شوند

احمد میرخدایی-روزنامه‌نگار

اقتصاد ایران در سال1397 با تشدید تکانه‌های ارزی مواجه شد و پس از ابداع و ابلاغ دلار 4200تومانی، ممنوعیت‌های متنوع وارداتی نیز در دستور کار قرار گرفت که تأثیر تکانه‌های اقتصادی در برخی بازارها را تشدید کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد به‌دنبال اعمال ممنوعیت‌های واردات تاکنون، قیمت خودروهای وارداتی در بازار با وجود افت 4مدل، حدود 800 تا 1200درصد رشد کرده است.
به‌ گزارش همشهری، در جریان تغییر سیاست‌های تجاری کشور در سال1397، واردات خودرو یکی از محل‌های ارزبری غیرضروری تشخیص داده شد که به‌خصوص با ثبت سفارش‌های فاقد اصالت، به معضلی برای منابع ارزی کشور تبدیل شده بود و به همین واسطه با شدیدترین محدودیت‌ها مواجه شد؛ به‌گونه‌ای که بخشی از آخرین خودروهای وارداتی آن سال، تا همین امسال در گمرک باقی مانده بود. این اتفاقات، جرقه‌ای برای جهش قیمت خودروهای وارداتی بود و به تورم چندصد درصدی آنها دامن زد؛ درحالی‌که در شرایط عادی اقتصاد، قیمت خودرو باید با افت مدل کاهش پیدا کند که مقدار آن در سال‌های اول، بسیار چشمگیر است.  در بازار متشنج خودروهای وارداتی، جهش قیمت خودروهای خارجی بدون توجه به مدل، یکی از چالش‌هایی است که با فرض عادی شدن شرایط بازار به زیان مشتریان منجر خواهد شد؛ گرچه از نظر بازار، نمی‌توان عادی شدن شرایط برای بازار خودروهای خارجی را متصور بود. به عقیده کارشناسان بازار خودرو، مدل، یک پارامتر بسیار حساس در فرمول محاسبه افت قیمت خودروست و به‌طور معمول در سال اول حدود ۱۲درصد ارزش خودرو در نظر گرفته می‌شود و برای 2سال افت، این رقم به ۱۸درصد می‌رسد. همچنین در سال سوم حدود ۲۳درصد و پس از گذشت 4سال معادل ۲۷درصد از ارزش خودرو به‌عنوان افت مدل کسر می‌شود اما در اقتصاد متورم سال‌های اخیر، علاوه‌بر اینکه رشد تورم، افت قیمت خودرو را جبران کرده، ممنوعیت واردات نیز باعث شده بازار توجه کمتری به افت مدل داشته باشد و همچنان خودروهای صفرکیلومتر مدل 2017 یا 2018 بدون توجه زیاد به کسر مدل معامله شوند.

خودروهای وارداتی در کورس قیمت
در بازار کنونی، فارغ از خودروهای لوکس و خاص که احتمالا در بازار ایران نیز معاملات نجومی دارند، گران‌ترین خودروی معمول در بازار 13میلیارد تومان معامله می‌شود که حدود 1138درصد بیش از میانگین قیمت این خودرو قبل از اعمال محدودیت واردات خودرو است. این خودرو مدل 2018 بوده و تیپ‌های متنوع آن با مدل 2023 در امارات متحده عربی معادل 2.5 تا 4.5میلیارد تومان معامله می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین قیمت خودروهای صفرکیلومتر مدل‌های 2017 و 2018 در بازار ایران، بین 800 تا 1200درصد گران‌تر از سال ورود به بازار کشور معامله می‌شوند و با فرض رفع کامل ممنوعیت واردات خودرو و عادی شدن شرایط اقتصاد، قیمت آنها باید به کمتر از نصف مقدار فعلی کاهش پیدا کند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید